BMW i3 - Jag blir inte klok

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: BMW i3 - Jag blir inte klok

Inlägg av LarsL »

Det kanske behövs någon standardisering av det här med batterier, ungefär som för hästkrafter hos fossiler. Rimligast vore ju om bilarna angav batteristorlek i användbara kWh, inte nödvändigtvis i namnet dock.
Det går inte jämnföra batterier med bensintankar. Bilens batteri har så mycket mer med dess performance att göra än vad tanken hos en fossil har. Man bör istället jämnföra batteriet med förbränningsmotorn hos en fossilbil.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

apkungen skrev:
Att de mäter batteristorlekarna i Ah är kasst men bilen i sig är rätt trevlig även om den har sina nackdelar. Nya 33kWh inkl. REX skulle funka rätt bra för mig ändå.
Undrar i hur många inlägg du poängterat i3:ans förträfflighet? :D
Jag måste nog testa den tror jag (även om sambon hatar BMW haha).
Den kanske skulle funka bättre som andrabil än nuvarande LEAF :)
(fast jag tycker den är sketaful så är ju även LEAF:en bland det fulaste jag har ägt iaf så...)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

BMW försöker locka över Model 3 kunder nu http://electrek.co/2016/08/05/bmw-tesla ... ommercial/ med sin 3-serie hybrid. Om man nu gillar att köra 2-3 mil på el och resten på fossilbränsle... Känns desperat..
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Bjelke skrev:
apkungen skrev:
Att de mäter batteristorlekarna i Ah är kasst men bilen i sig är rätt trevlig även om den har sina nackdelar. Nya 33kWh inkl. REX skulle funka rätt bra för mig ändå.
(fast jag tycker den är sketaful så är ju även LEAF:en bland det fulaste jag har ägt iaf så...)
BMW i3 är betydligt bättre än Leaf. Byggkvalité, körkänsla är ljusår före. Däremot är det en idiotisk konstruktion på bilen som omöjliggör bakåtvända bilstolar.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

bat skrev:
BMW försöker locka över Model 3 kunder nu http://electrek.co/2016/08/05/bmw-tesla ... ommercial/ med sin 3-serie hybrid. Om man nu gillar att köra 2-3 mil på el och resten på fossilbränsle... Känns desperat..
De måste ha missat hela poängen om de tror att Model 3 reservatörerna vill ha en hybrid.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

LarsL skrev:
bat skrev:
De måste ha missat hela poängen om de tror att Model 3 reservatörerna vill ha en hybrid.
Är man desperat så tar man till nästan vad som helst och desperata är nog de flesta konventionella biltillverkarna nu. Om vi börjar räkna bilpris per körbar km på el så blir det mycket bättre att köpa en fullutrustad Model X än denna dära BMW:n... :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Schnitzler

Inlägg av Schnitzler »

Många antaganden här...
Själva struntar vi i om det är Ah, kw, vpc, kpi eller annan form, det viktiga är att vår BMWi3 BEV fungerat underbart för oss i nu två år och 2500 mil. Första servicen är genomförd, "batteristyrningen" är uppgraderad och vi har fått tre mil längre körsträcka, mer än vi förväntat oss. På Eco Pro plus nu i augusti 2016 grejar bilen 18,5 mil.

Om designen är "fel" så överser vi gärna med det, man kan ju iallfall sitta som folk utan att behöva krypa ihop som i modell S och X. Och i3s baksäte fungerar för vuxna normallånga personer :-)

Men, servicen på BMW Bilia Group.... De är kvar på 1900-talet hela gänget, en katastrof för BMW om de tänker sig att finnas kvar i framtiden.
Ganska säker på att vår nästa bil blir en BYD, om inte den reserverade M3 hinner före.......
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Schnitzler skrev:
Om designen är "fel" så överser vi gärna med det, man kan ju iallfall sitta som folk utan att behöva krypa ihop som i modell S och X. Och i3s baksäte fungerar för vuxna normallånga personer :-)
Say what?

Berätta gärna för mig hur ni löst bakåtvända bilstolar i er bil?

Känns lite som att man kanske inte ska kasta sten i sin i3:a när man parkerat vid en Supercharger.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Ett typexempel på dom tre faserna som tidigare tagits upp här!

First they laugh...
Then they fight...
Then they lose!

Vi har alltså officiellt gått in i fas två nu..
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

grenhall skrev:
Bjelke skrev:
apkungen skrev:
BMW i3 är betydligt bättre än Leaf. Byggkvalité, körkänsla är ljusår före. Däremot är det en idiotisk konstruktion på bilen som omöjliggör bakåtvända bilstolar.
Ja okej då. Det kanske jag har hehe. Men i denna tråd är det faktiskt helt on topic iaf så jag fortsätter nog lite till! Alltså bilen i sig är jag inte stormförtjust i men lösningen med en liten energisnål bil med relativt stor batteri och en liten bensinmotor när det behövs gillar jag. Den nya i3an är den elbil man kan köra mest obehindrat på långresor näst efter tesla. Leaf däremot tycker jag är en rejälare bil och man åker väldigt skönt i den på motorväg i några mil. Sen blir bmwn bättre :)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

grenhall skrev:
Bjelke skrev:
apkungen skrev:
Provade faktiskt att stoppa in besafe izi kid 3 i i3:an, och det är lite trängre att ta i och ur sitt barn, men inte alls mycket sämre än MS.

Så där har du fel.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

Tars skrev:
grenhall skrev:
Bjelke skrev:
apkungen skrev:
Provade faktiskt att stoppa in besafe izi kid 3 i i3:an, och det är lite trängre att ta i och ur sitt barn, men inte alls mycket sämre än MS.

Så där har du fel.
Det har du rätt i att jag har. Skulle ha skrivit att det omöjliggör bakåtvänd bilbarnstol fram eftersom bätet följer med bakdörren.

Sedan är där ju bara 2 platser i baksätet så den är sämre på den punkten.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Kollegan har i3:a och att köra bilen är väldigt trevligt.. men bagaget är väldigt sparsamt och i och urstigning för passagerare i baksätet är korkat.. Har man t.ex barn i baksätet och ska släppa av en unge på passagerarsidan måste man som förare gå ur bilen, gå runt och öppna passagerardörren för att kunna få upp dörren och släppa ut..

Såklart problem även om det är vuxna bak, men har man långa armar och är lite smidig kan man ev nå handtaget till passagerardörren... hm..
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar