Autopilot 2.0

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
alset srotom
Teslaägare

Autopilot 2.0

Inlägg av alset srotom »

Alla vet ju att det som står på Aftonbladet är sant.
http://www.aftonbladet.se/bil/article23126470.ab

Men jag tror också att vi inom kort kommer att få en uppdatering från Tesla angående AP.

Bilarna kanske redan på torsdag börjar byggas med den nya hårdvaran. :D
Vill du ha 8000:- rabatt vid köp av Model S & X skicka PM!
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Autopilot 2.0

Inlägg av Franz »

Håller tummarna för att man skall kunna uppgradera sin befintliga kamera till en dubbel...
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jag tror att Tesla först vill få upp produktionstakten av S+X och därefter kommer AP 2.0.

Nyare bilar kan mycket väl vara förberedda med dubbla frontkameror men bilarna som produceras har bara en även ifall de datorgenererade bilderna för Model X på tesla.com har två:
Kameror.png
Datorgenererade bilder på nya facelift för Model S har dock bara en kamera och verkar även inte ha plats för två.

Bild
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Lite blandat där hos aftonblaskan (oväntat, jag vet). Självkörande och autonom är ju inte några ord man bör använda för nuvarande teknik. Och det skulle inte förvåna mig ett dugg om det inte går att uppgradera till den nyare hårdvaran i efterhand. Har svårt att se varför Tesla skulle låta sig begränsas av de hårdvarubegränsningar som det innebär.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Hur pass bra är Autopilot på att upptäcka trafik i andra körfältet när ni ska byta fil? Hur liten "lucka" kan den köra in i?

Funderar på om den tar hänsyn till hastighetsskillnad? T.ex om man precis kört om någon, har en lucka på kanske 100-150m till nästs bil i höger körfält men kör 30-35km/h snabbare. Kommer bilen acceptera ett filbyte då för att direkt sakta in eller kommer den vänta tills man passerat även nästa fordon?
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

joel80 skrev:
Hur pass bra är Autopilot på att upptäcka trafik i andra körfältet när ni ska byta fil? Hur liten "lucka" kan den köra in i?

Funderar på om den tar hänsyn till hastighetsskillnad? T.ex om man precis kört om någon, har en lucka på kanske 100-150m till nästs bil i höger körfält men kör 30-35km/h snabbare. Kommer bilen acceptera ett filbyte då för att direkt sakta in eller kommer den vänta tills man passerat även nästa fordon?
Att klämma in sig så som du beskriver funkar och bilen saktar ner
Men bak har den ingen lång sikt så den kan uppfatta hastighet av bakomvarande bilar därför är det noga att man själv har koll
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Har i princip ingen sikt bakåt då den inte har sensorer bak annat än P-sensorerna (tar bara någon meter med ultraljud) och backkameran (som jag inte tror används)

Volvo har väl kameror/sensorer i backspeglarna och Passat radar bakom bakre stötfångare som håller koll bakåt (för dödavinkelvarnare mm)
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Sambons lilla Mazda CX3 har radar i bakre stötfångaren. Den varnar redan när bilen bakom oss blir omkörd. Teslan har ingenting som ens kommer i närheten.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Inlägg av grenhall »

mati skrev:
Sambons lilla Mazda CX3 har radar i bakre stötfångaren. Den varnar redan när bilen bakom oss blir omkörd. Teslan har ingenting som ens kommer i närheten.
Kör folk om er?
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

grenhall skrev:
mati skrev:
Kör folk om Er?
Oj vad du har blivit formell! Du kan använda "du" när du tilltalar andra forummedlemmar.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Inlägg av grenhall »

Herr X skrev:
grenhall skrev:
mati skrev:
Kör folk om Er?
Oj vad du har blivit formell! Du kan använda "du" när du tilltalar andra forummedlemmar.
Jag försökte att rikta mig till gruppen av omkörda. Annars hade jag formellt skrivit "Er". :)
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Herr X vill att du ska skriva "Kör folk om du?"
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

grenhall skrev:
mati skrev:
Kör folk om er?
Det där är ju en bensinbil, och den kan visst bli omkörd. Fast det är länge sedan jag körde den bilen. Jag kommer inte riktigt ihåg hur det känns.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar