Den ledande designerna av Bolt säger nu att Bolt är en aerodynamisk katastrof med en koefficient på 0,32. Detta gör att Model lll antagligen kommer kunna ha längre räckvidd även med ett mindre batteri och detta kommer speciellt gälla i högre hastigheter vilket är vanligast vid långa sträckor.
http://electrek.co/2016/08/08/chevy-bol ... t-of-0-32/
Bolt, aerodynamisk katastrof
Moderator: Redaktion
Re: Bolt, aerodynamisk katastrof
Bara genom att titta på den så kunde man nog listat ut det. Den ser både klumpig och ful ut.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Svart X90D, bokat en M3.
Bolt är ju tänkt som en stadsbil uppenbarligen (eftersom dom inte bygger snabbladdare) så det gör ju inte så mycket.
frontarea gånger luftmotstånd gör kanske bolt bättre än M3 iaf!
BMW i3 REX i väntan på Model3
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Man kan ju ifrågasätta användningen av körcykler för räckvidd hos elbilar. Enklare och mer begripligt för köparna vore att ange räckvidd vid konstant fart 80/100/120 km/h. Hur ofta är räckvidden en allvarlig begränsning vid andra körförhållanden (för vettiga elbilar?)
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Kommer frontarean på Bolt vara mindre än Model lll? Den kanske är lite smalare men jag har förstått det som att Model lll är lägre och bredden kan jag inte säga något om. Jag skulle bli förvånad om frontarean på Bolt är mindre än Model lll.18650 skrev:frontarea gånger luftmotstånd gör kanske bolt bättre än M3 iaf!
Sen kan vi fundera ett par år på vilka hjul som respektive bil kommer havigge50 skrev:Kommer frontarean på Bolt vara mindre än Model lll? Den kanske är lite smalare men jag har förstått det som att Model lll är lägre och bredden kan jag inte säga något om. Jag skulle bli förvånad om frontarean på Bolt är mindre än Model lll.18650 skrev:frontarea gånger luftmotstånd gör kanske bolt bättre än M3 iaf!

BMW i3 REX i väntan på Model3
Läser man källan så ser man att det inte riktigt är det designern säger. Han säger att Bolt är en hög fyrkantig bil vilket är en aerodynamisk katastrof (som utgångspunkt). Därefter kommer ett utlägg om vad man har gjort för att förbättra detta. Att man sedan inte åstadkommit några mirakel är en annan femma.
Som redan nämnts så är Bolt mer en stadsbil och har inte snabbladdning i std utförande. Man har också gått ut med att man inte kommer att satsa på en egen lösning för snabbladdning i stil med Tesla. Vi pratar alltså om en Golf klass bil tänkt främst för stadsbruk. Inget fel med det, förutom priset
Som redan nämnts så är Bolt mer en stadsbil och har inte snabbladdning i std utförande. Man har också gått ut med att man inte kommer att satsa på en egen lösning för snabbladdning i stil med Tesla. Vi pratar alltså om en Golf klass bil tänkt främst för stadsbruk. Inget fel med det, förutom priset

Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd