Bolt, aerodynamisk katastrof

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Bolt, aerodynamisk katastrof

Inlägg av vigge50 »

Den ledande designerna av Bolt säger nu att Bolt är en aerodynamisk katastrof med en koefficient på 0,32. Detta gör att Model lll antagligen kommer kunna ha längre räckvidd även med ett mindre batteri och detta kommer speciellt gälla i högre hastigheter vilket är vanligast vid långa sträckor.

http://electrek.co/2016/08/08/chevy-bol ... t-of-0-32/
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Bolt, aerodynamisk katastrof

Inlägg av Anders77 »

Bara genom att titta på den så kunde man nog listat ut det. Den ser både klumpig och ful ut.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Bolt, aerodynamisk katastrof

Inlägg av Daoops »

Bolt är ju tänkt som en stadsbil uppenbarligen (eftersom dom inte bygger snabbladdare) så det gör ju inte så mycket.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Bolt, aerodynamisk katastrof

Inlägg av 18650 »

frontarea gånger luftmotstånd gör kanske bolt bättre än M3 iaf!
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3671
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Bolt, aerodynamisk katastrof

Inlägg av Niklas Z »

Man kan ju ifrågasätta användningen av körcykler för räckvidd hos elbilar. Enklare och mer begripligt för köparna vore att ange räckvidd vid konstant fart 80/100/120 km/h. Hur ofta är räckvidden en allvarlig begränsning vid andra körförhållanden (för vettiga elbilar?)
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Bolt, aerodynamisk katastrof

Inlägg av vigge50 »

18650 skrev:
frontarea gånger luftmotstånd gör kanske bolt bättre än M3 iaf!
Kommer frontarean på Bolt vara mindre än Model lll? Den kanske är lite smalare men jag har förstått det som att Model lll är lägre och bredden kan jag inte säga något om. Jag skulle bli förvånad om frontarean på Bolt är mindre än Model lll.
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Bolt, aerodynamisk katastrof

Inlägg av 18650 »

vigge50 skrev:
18650 skrev:
frontarea gånger luftmotstånd gör kanske bolt bättre än M3 iaf!
Kommer frontarean på Bolt vara mindre än Model lll? Den kanske är lite smalare men jag har förstått det som att Model lll är lägre och bredden kan jag inte säga något om. Jag skulle bli förvånad om frontarean på Bolt är mindre än Model lll.
Sen kan vi fundera ett par år på vilka hjul som respektive bil kommer ha ;-)
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Bolt, aerodynamisk katastrof

Inlägg av Laban »

Läser man källan så ser man att det inte riktigt är det designern säger. Han säger att Bolt är en hög fyrkantig bil vilket är en aerodynamisk katastrof (som utgångspunkt). Därefter kommer ett utlägg om vad man har gjort för att förbättra detta. Att man sedan inte åstadkommit några mirakel är en annan femma.

Som redan nämnts så är Bolt mer en stadsbil och har inte snabbladdning i std utförande. Man har också gått ut med att man inte kommer att satsa på en egen lösning för snabbladdning i stil med Tesla. Vi pratar alltså om en Golf klass bil tänkt främst för stadsbruk. Inget fel med det, förutom priset :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar