Utelåst

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Re: Utelåst

Inlägg av bjelkeman »

Tack för förklaringarna.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har numera en stor bit aluminiumfolie i närheten när jag tvättar bilen. Jag lindar in fobben i den och så förblir bilen låst under tiden jag tvättar den. En enkel low-tech lösning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Jag har numera en stor bit aluminiumfolie i närheten när jag tvättar bilen. Jag lindar in fobben i den och så förblir bilen låst under tiden jag tvättar den. En enkel low-tech lösning.
Använd inte högtryck då för då går larmet, iaf på min som har extra säkerhetspaketet...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
mati skrev:
Använd inte högtryck då för då går larmet, iaf på min som har extra säkerhetspaketet...
Jag tror inte jag har larm. Dum fråga, hur vet man det?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Se om du kan stänga av/sätta på tilt/intrusion i controls/settings. Då har din bil säkerhetspaketet. Alla nyare har det, men förr var det ett extra tillval. Larm har du oavsett, men med färre sensorer.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Se om du kan stänga av/sätta på tilt/intrusion i controls/settings. Då har din bil säkerhetspaketet. Alla nyare har det, men förr var det ett extra tillval. Larm har du oavsett, men med färre sensorer.
Aha, nej en sån setting har jag nog inte vad jag vet. Vad innebär det då? Eller bättre sagt, vad är det för slags larm då?
På min Volvo som jag hade för några år sedan fanns det en rörelsedetektor i bilen. Då var jag tvungen att ha larmet avstängt hela tiden, annars fick bilen fnatt när den stod parkerad med hundarna i. (Eller egentligen fick hundarna fnatt när larmet gick igång).
Teslan verkar inte ha rörelsedetektor, den bryr sig i alla fall inte om hundarna. Så jag trodde fram tills nu att den inte hade något larm alls.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Men du har alarm på/av? Jag har båda dessa och förutsätter att tilt/intrusion gäller rörelsedetektorerna som kom med säkerhetspaketet. Dessa stänger jag av på färja t ex.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Men du har alarm på/av? Jag har båda dessa och förutsätter att tilt/intrusion gäller rörelsedetektorerna som kom med säkerhetspaketet. Dessa stänger jag av på färja t ex.
Nu var jag tvungen att springa ut och kolla detta. Jo, Alarm On/Off finns. Men inte tilt/intrusion. Alarm står på On. Ändå så känner den uppenbarligen inte av om någon befinner sig i bilen. Två stora schäferhundar på totalt över 70kg borde annars utlösa larmet när bilen är låst. Det kan ju inte vara nåt vidare larm i så fall.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har hittat en ganska gammal manual.
About the Security System
If Model S does not detect a key nearby and a locked door or trunk is opened, the horn beeps and headlights and turn signals flash. To deactivate the alarm, press any button on the key.You can manually enable or disable the alarm system by touching Controls > Settings >Safety & Security > Alarm. When set to on, Model S activates its alarm one minute after the doors lock and a recognized key is no longer detected nearby.
Det är alltså verkligen inte särskilt mycket värt. Man får nog bryta upp dörrarna för att trigga larmet. Det är klart bättre att ha hundarna i bilen. ;)
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Inlägg av grenhall »

mati skrev:
bylund skrev:
Nu var jag tvungen att springa ut och kolla detta. Jo, Alarm On/Off finns. Men inte tilt/intrusion. Alarm står på On. Ändå så känner den uppenbarligen inte av om någon befinner sig i bilen. Två stora schäferhundar på totalt över 70kg borde annars utlösa larmet när bilen är låst. Det kan ju inte vara nåt vidare larm i så fall.
Mina barn utlöste billarmet när jag gick för att betala tvätten. Men jag har tilt/intrusion.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Som straff för att du inte betalade dem tillräckligt för besväret att tvätta pappas bil?
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

bylund skrev:
Som straff för att du inte betalade dem tillräckligt för besväret att tvätta pappas bil?
Nej de får inte jobba med något. Sämre arbetskraft får man faktiskt leta efter. Igår när jag fortsatte mitt grävarbete på tomten gick den mindre varianten och öste tillbaka stenar. Den större satt och petade runt en stor sten i 30 minuter innan han började "frysa" och gick in.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

grenhall skrev:
bylund skrev:
Nej de får inte jobba med något. Sämre arbetskraft får man faktiskt leta efter. Igår när jag fortsatte mitt grävarbete på tomten gick den mindre varianten och öste tillbaka stenar. Den större satt och petade runt en stor sten i 30 minuter innan han började "frysa" och gick in.
Du har inte träffat min 15åring
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare

Inlägg av grenhall »

e5m1r skrev:
grenhall skrev:
bylund skrev:
Du har inte träffat min 15åring
Nej men jag har träffat på 15-åringar. Jag förstår. :)
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Skriv svar