Ponera att jag har bilen inkopplad med UMC, men aktivt stängt av laddningen.
Om jag väljer att via appen kyla eller värma bilen, kommer den då ta detta från batteriet eller från den inkopplade strömmen?
Likaså med underhållsvärme till batteriet på vintern?
/Jocce
Värme / kyla när sladd inkopplad men ej laddar?
Moderator: Redaktion
Värme / kyla när sladd inkopplad men ej laddar?
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Re: Värme / kyla när sladd inkopplad men ej laddar?
Strömmen för värme/kyla tas från extern strömkälla när sladden sitter inkopplad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är nog så att man måste prova och se....
Jag kan kolla på min bil i alla fall med ac och rapportera tillbaka
Jag kan kolla på min bil i alla fall med ac och rapportera tillbaka
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- grenhall
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mattias4765
Både och. Värmaren till batteriet förbrukar såvitt jag vet ganska mycket typ 6kW. Klimatkontrollen förbrukar ungefär lika mycket beroende på hur hårt den får jobba.Jocce skrev:Ponera att jag har bilen inkopplad med UMC, men aktivt stängt av laddningen.
Om jag väljer att via appen kyla eller värma bilen, kommer den då ta detta från batteriet eller från den inkopplade strömmen?
Likaså med underhållsvärme till batteriet på vintern?
/Jocce
Bilen lär behöva ta ström om den är inkopplad oavsett om den laddar eller ej. Men jag vet inte säkert då jag inte testat.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Jag hade laddat klart här om dagen men lät sladden sitta kvar. Satte mig i bilen för att vänta på familjen och upptäckte då att mätaren uppgav 1/16A som laddström. Så jag antar att bilen drog 1A genom sladden för att driva lite AC, radio och skärm.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Fast då hade du ju inte aktivt stängt av laddningen, som frågeställningen var. Bara låtit den nå sin laddgräns - och när bilen drar ström, dvs faller under gränsen igen, så kommer den automatiskt toppa upp.EnTraktor skrev:Jag hade laddat klart här om dagen men lät sladden sitta kvar. Satte mig i bilen för att vänta på familjen och upptäckte då att mätaren uppgav 1/16A som laddström. Så jag antar att bilen drog 1A genom sladden för att driva lite AC, radio och skärm.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Den ska dock falla ganska mycket innan den toppar upp igendanni skrev:Fast då hade du ju inte aktivt stängt av laddningen, som frågeställningen var. Bara låtit den nå sin laddgräns - och när bilen drar ström, dvs faller under gränsen igen, så kommer den automatiskt toppa upp.EnTraktor skrev:Jag hade laddat klart här om dagen men lät sladden sitta kvar. Satte mig i bilen för att vänta på familjen och upptäckte då att mätaren uppgav 1/16A som laddström. Så jag antar att bilen drog 1A genom sladden för att driva lite AC, radio och skärm.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
När den tappat c:a 3 % börjar den ladda igen (eller schemalägger laddning om det är ett laddställe med schemalagd laddning).e5m1r skrev:Den ska dock falla ganska mycket innan den toppar upp igendanni skrev:Fast då hade du ju inte aktivt stängt av laddningen, som frågeställningen var. Bara låtit den nå sin laddgräns - och när bilen drar ström, dvs faller under gränsen igen, så kommer den automatiskt toppa upp.EnTraktor skrev:Jag hade laddat klart här om dagen men lät sladden sitta kvar. Satte mig i bilen för att vänta på familjen och upptäckte då att mätaren uppgav 1/16A som laddström. Så jag antar att bilen drog 1A genom sladden för att driva lite AC, radio och skärm.
Skärm/Radio går på 12 V-systemet. Den tar såvitt jag vet bara extern el för värme/kyla och laddning.
Om externa elen inte är tillräckligt för att driva temperaturanläggningen dras även från batteriet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Har verifierat nu den tar ström från laddkabeln om inkopplad och stoppad laddning
Som bylund säger om det inte finns tillräckligt för att hålla hvac igång så drar den på batteri också
Nu är det inte kallt ute eller varmt för den delen och jag sitter på 22kW skåp och den drar 1-2A
Som bylund säger om det inte finns tillräckligt för att hålla hvac igång så drar den på batteri också
Nu är det inte kallt ute eller varmt för den delen och jag sitter på 22kW skåp och den drar 1-2A