Teslaspotting
Moderator: Redaktion
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Teslaspotting
För att det finns välbeställda och/eller kända personer även i andra länder i Sverige! Som gärna vill vara anonyma/inte bil bli publicerade på internet. Tataaaa.
Se även en fin blinkande gubbe sist i mitt inlägg. Den betyder.....
Se även en fin blinkande gubbe sist i mitt inlägg. Den betyder.....

Tesla Model Y
- gellerstam
- Teslaägare
e5m1r skrev:För att .....gellerstam skrev:Hmm, vi ska ju helst inte visa andras regnummer....bullen skrev:Långväga besök på SUC
För att bilen kanske till hör en man som är på flykt med sina barn från en våldsam fru? Som precis nu hittade sin man och kommer och mördar han och barnen? Eller för att...
Tesla Model Y
- gellerstam
- Teslaägare
bullen skrev:Jo då jag såg gubben. O det var inte jag som ifrågasatte din kommentar
Det var naturligtvis riktat till Esmir ? ( E5m1r)
Tesla Model Y
*tillhör *honomgellerstam skrev:e5m1r skrev:För att .....gellerstam skrev:Hmm, vi ska ju helst inte visa andras regnummer....bullen skrev:Långväga besök på SUC
För att bilen kanske till hör en man som är på flykt med sina barn från en våldsam fru? Som precis nu hittade sin man och kommer och mördar han och barnen? Eller för att...
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Två Teslaspotting en blå och en svart . Den svarta såg ja 10 villor bort
och på onsdag den 10 aug kl 17 i Falun ska jag få stilla min extrema hunger efter en bil som jag aldrig kommer att ha råd att köpa. Möjligtvis Model 3 om några år. Det enda jag hade råd med när jag provade P85+ 2013 i Täby var en Jacka å en keps. Dessa två tygstyckerna använder jag nästan daglien.
/Tesladrömmare

/Tesladrömmare
Tesladrömmare
Eller kanske bara så enkelt att det räknas som personuppgifter och att man enligt PUL inte får publicera sånt på nätet hur som helst... Kanske lite fånigt ibland men tråkigt om TCS åker dit på nått sånt onödigt...gellerstam skrev:e5m1r skrev:För att .....gellerstam skrev:Hmm, vi ska ju helst inte visa andras regnummer....bullen skrev:Långväga besök på SUC
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Efter några dagar i Hong Kong har jag sett mellan 25 och 40st modell S varje dag. Under en 60min bussresa upp till The Peak såg jag 16st. För en som nästan aldrig ser någon Tesla alls annars så är de överallt här 

BMW i4 M50 - Beställd 2022-06, Lev 2023-07
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
Nej. Pul gäller inte för privatpersoner. Regnummer är inte heller någon "känslig personuppgift"joel80 skrev:Eller kanske bara så enkelt att det räknas som personuppgifter och att man enligt PUL inte får publicera sånt på nätet hur som helst... Kanske lite fånigt ibland men tråkigt om TCS åker dit på nått sånt onödigt...gellerstam skrev:e5m1r skrev:För att .....gellerstam skrev:Hmm, vi ska ju helst inte visa andras regnummer....bullen skrev:Långväga besök på SUC
Kul reg nr
Idag mötte jag en vit med "
gas " (hmm dåligt försök att dölja reg nr, mod får ta bort om det inte är ok)
Idag mötte jag en vit med "

Vill ni inte ha med bilen här se till att inte bli spottade
Tips
Undvik SuC
Undvik allmänna platser

Tips
Undvik SuC
Undvik allmänna platser

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Och det viktigaste, ser ni e5m1r så lägg benen på ryggen för han är en riktigt hänsynslös spottare!e5m1r skrev:Vill ni inte ha med bilen här se till att inte bli spottade
Tips
Undvik SuC
Undvik allmänna platser
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Såg en model X i Danmark med regnummer "model x". Är det en av dem som levererats till kund måntro?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Fel på bägge punkterna. PUL gäller visst privatpersoner och regnr är en personuppgift om det kan kopplas till en person (vilket det ofta kan). Däremot är det troligen okay att lägga upp en bild på en bil med regnr synligt sålänge inte publiceringen kan anses kränkande, t. ex. att du samtidigt anklagar ägaren för brott eller bilden föreställer bilen utanför en porrklubb.dstr skrev:Nej. Pul gäller inte för privatpersoner. Regnummer är inte heller någon "känslig personuppgift"joel80 skrev:Eller kanske bara så enkelt att det räknas som personuppgifter och att man enligt PUL inte får publicera sånt på nätet hur som helst... Kanske lite fånigt ibland men tråkigt om TCS åker dit på nått sånt onödigt...gellerstam skrev:e5m1r skrev:För att .....gellerstam skrev:Hmm, vi ska ju helst inte visa andras regnummer....
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Anledningen till att man helst ska sudda regnr på bilar vars ägare inte uttryckligen sagt OK att visa den är att vissa människor av olika anledningar inte vill att de, deras barn, deras bilar ska synas på Internet.
Respektera dina medmänniskors vanföreställningar
Respektera dina medmänniskors vanföreställningar

PUL är en svepande och svartvit lag som säger att om data kan användas för att identifiera en fysisk person så är det en personuppgift. Datan får då lagras/databehandlas (publiceras), men bara med ett explicit förhandssamtycke från personen.danni skrev:Däremot är det troligen okay att lägga upp en bild på en bil med regnr synligt sålänge inte publiceringen kan anses kränkande, t. ex. att du samtidigt anklagar ägaren för brott eller bilden föreställer bilen utanför en porrklubb.
PUL behandlar inte syftet med publiceringen - du bryter inte mer mot PUL om du identifierar en individ vid en porrklubb än vid en kolonilott.
Jag har svårt att se att registreringsnummer faller under PUL av flera skäl:
- Även med en privatägd bil är det omöjligt att identifiera föraren (du vet helt enkelt inte vem som körde bilen eftersom bilen inte är personlig). Det kan vara både Greta och Jan som ställt bilen utanför benvaxningssalongen.
- En bilägare är redan registrerad i bilregistret och det är inte den som tar en bild av ett registreringsnummer som gör databehandlingen - det är bilregistret som gör själva identifieringen.
- Det finns säkert dessutom någon sorts friskrivning i bilregistret om registreringsnummer - annars hade folk brutit mot PUL hela tiden; det är väldigt svårt att ta ett foto ute på stan utan att ett registreringsnummer syns. Kom ihåg att man inte behöver publicera en personuppgift för att bryta mot PUL, utan det räcker att göra en databehandling/lagring, vilket man definitivt kan säga förekommer i en kamera.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Fel igen, många gånger om.Herr X skrev:PUL är en svepande och svartvit lag som säger att om data kan användas för att identifiera en fysisk person så är det en personuppgift. Datan får då lagras/databehandlas (publiceras), men bara med ett explicit förhandssamtycke från personen.danni skrev:Däremot är det troligen okay att lägga upp en bild på en bil med regnr synligt sålänge inte publiceringen kan anses kränkande, t. ex. att du samtidigt anklagar ägaren för brott eller bilden föreställer bilen utanför en porrklubb.
PUL behandlar inte syftet med publiceringen - du bryter inte mer mot PUL om du identifierar en individ vid en porrklubb än vid en kolonilott.
Jag har svårt att se att registreringsnummer faller under PUL av flera skäl:
- Även med en privatägd bil är det omöjligt att identifiera föraren (du vet helt enkelt inte vem som körde bilen eftersom bilen inte är personlig). Det kan vara både Greta och Jan som ställt bilen utanför benvaxningssalongen.
- En bilägare är redan registrerad i bilregistret och det är inte den som tar en bild av ett registreringsnummer som gör databehandlingen - det är bilregistret som gör själva identifieringen.
- Det finns säkert dessutom någon sorts friskrivning i bilregistret om registreringsnummer - annars hade folk brutit mot PUL hela tiden; det är väldigt svårt att ta ett foto ute på stan utan att ett registreringsnummer syns. Kom ihåg att man inte behöver publicera en personuppgift för att bryta mot PUL, utan det räcker att göra en databehandling/lagring, vilket man definitivt kan säga förekommer i en kamera.
PUL behandlar visst syftet med publiceringen, i den såkallade missbruksregeln: http://www.datainspektionen.se/fragor-o ... uksregeln/
Och här säger Datainspektionen uttryckligen att registreringsnummer är en personuppgift: http://www.datainspektionen.se/document ... lagare.pdf
När det gäller hur man lagrar bilder så är det skillnad på såkallad strukturerad och ostrukturerad lagring. Kraven är mycket hårdare på strukturerad lagring (i register, databas etc) men en bild med registreringsnummer som helt enkelt ligger på ett kameraminne eller en hårddisk tycker jag inte kan ses som strukturerad lagring. Att bilägaren redan är registrerad i bilregistret gör självklart ingen skillnad. Alla våra personuppgifter finns redan i flertalet register, och det innebär inte att det är fritt fram att behandla eller publicera dem hur som helst. Varje nytt register eller publicering är en helt egen behandling av personuppgiften, som får betraktas fristående.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Då foliehatt inte duger här rekommenderar jag nedan
http://m.aliexpress.com/item/3267804345 ... sitedetail
http://m.aliexpress.com/item/3267804345 ... sitedetail
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Angående att man får lägga ut bilder så länge de inte är kränkande så skriver datainspektionen så här
Så att lägga ut en bild med registreringsnumret synligt är som danni skriver troligen okey så länge det inte är kränkande.
http://www.datainspektionen.se/fragor-o ... fraga-mig/Fråga:
Min kompis har lagt ut en bild på mig på sin Facebooksida. Får han göra det utan att fråga mig?
Svar:
Ja, man får lägga upp bilder på andra personer på sin Facebooksida, blogg eller liknande så länge bilden inte är kränkande i lagens mening.
Det finns ingen exakt beskrivning av vad som är kränkande enligt lagen, utan det måste bedömas från fall till fall. Hur personen på bilden upplever situationen kan spela in, men är inte avgörande för bedömningen. Det är bara en av flera faktorer som vägs in. Andra faktorer är till exempel varför bilden lades upp på nätet, vilka personuppgifter som lagts upp utöver bilden, var bilden lades upp, om personen på bilden har blivit informerad om att bilden lagts upp, hur länge bilden legat ute på nätet.
Ett typiskt exempel på när det är kränkande enligt lagen att lägga upp en bild på nätet är om någon gjort det för att skandalisera eller "hänga ut" en viss person.
Att lägga upp en bild på en person som är naken, berusad eller blir retad av andra är ofta kränkande enligt lagen, och därmed olagligt. Då är det inte tillåtet att lägga upp bilden på Internet.
Hur vet jag om en personuppgift är kränkande att publicera på Internet?
Det finns ingen exakt beskrivning av vad som är kränkande enligt lagen, utan det måste bedömas från fall till fall. Hur personen vars uppgifter publiceras på nätet upplever situationen kan spela in, men är inte avgörande för bedömningen. Det är bara en av flera faktorer som vägs in. Andra faktorer är till exempel varför personuppgifterna lades upp på nätet, vilka personuppgifter som lagts upp, var uppgifterna publicerats, om personen vars uppgifter det gäller har blivit informerad om att de lagts upp och hur länge uppgifterna varit publicerade.
Ett typiskt exempel på när det är kränkande enligt lagen att publicera personuppgifter på nätet är om någon gjort det för att skandalisera eller "hänga ut" en viss person.
Så att lägga ut en bild med registreringsnumret synligt är som danni skriver troligen okey så länge det inte är kränkande.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Åter igen: det handlar inte om lagen utan om att vissa inte gillar att folk lägger ut bilder på dem eller deras grejer på Internet. Vanligt gammaldags hänsyn.
Även om jag inte håller med dem behöver jag inte förarga folk.
Precis! Var inte taskig. Försök vara hygglig. (Åtminstone mot folk som du inte anser dig veta förtjänar annatTiborBlomhall skrev:Åter igen: det handlar inte om lagen utan om att vissa inte gillar att folk lägger ut bilder på dem eller deras grejer på Internet. Vanligt gammaldags hänsyn.

Folkvett?
En kompis spottade den här Teslan i Arvesund uppe i Jämtland... Han reagerade på att den var i stort behov av en ny framruta!
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Den silvriga måste vara min. Föräldrarna har sommarstuga där.DonCalzone skrev:Kryllar av Teslor på Torp i Uddevalla (givetvis) men har även stött på en röd Model S (ETNXXX) på Ljungvägen i Uddevalla där jag vuxit upp samt en silvrig (tror jag, det var nattetid) långt ut i skogen i Bokenäs (Rörbäck/Slingan), någon som känner sig träffad?
SkogsTeslan såg jag i fredags tror jag och den röda såg jag igår. Inga bilder tagna
Driver sajten Car.info