Ode till Teslan efter helgens tur.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Ode till Teslan efter helgens tur.

Inlägg av Jocce »

Skrev egentligen denna för Facebook, men har justerat den lite här för forumet.

Vet att vissa (Icke-Teslaförare ;) ) kommer reagera på detta!

Men hemma igen efter ca 115 mil i helgen! Dvs ca 55 mil enkel resa. Ingen superlång resa, men tillräckligt för att man ska känna att man suttit i bilen!
Teslur på Lagnö
Teslur på Lagnö
(Hemma hos Pappa på Värmdö efter en Skånetrip)

Skåne tur och retur! Utan att ha ödslat en droppe bensin!
(De dropparna gick istället i Chris Craften (Motorbåt med lite för stor V8 ;) ) under semestern, så oroa er inte, jag bidrar till varmare klimat ändå ;-))
Har istället gjort av med 232,5 kWh el.

Jag vill tro att jag kört mycket bil i mitt liv, både långt och kort! Men ja, som nu igår kväll efter ca 6 timmars körning när jag är Hemma igen, så kliver jag ut och känner mig, ja faktiskt utvilad, fräsch. Inte seg.
Det är garanterat inte för att jag är ung och fräsch längre.
Att köra bil älskar jag. Men att transportera sig på Motorväg är sällan skoj, knappast att man kan kalla det körning!
Därför har jag låtit min numera bästa vän "Auto" fått ta hand om körningen större delen av sträckan! Han har skött sig klanderfritt på de flesta ställen!
Då han inte haft körkort så länge får man fortfarande hålla lite koll på honom, men tro det eller ej, han blir bättre och bättre!
(Men ibland kan man undra vad han har för sig..men som sagt, han lär sig ;) )
Dessutom varnar han för kö och föreslår en annan väg, som just denna Söndag sparade han mig över en timme pga krock vid Mjölby!
Dessutom fick jag se annat än motorväg ;)

6 timmars körande kan göra många möra, men jag är som sagt utvilad, visst jag har fuskat med 2 laddpauser...men jag behövde faktiskt både kissa och äta lite...alla mina vänner vet att jag generellt behöver kissa mer än 2 gånger på 6 timmar, så jag hade garanterat stannat ändå, men i övrigt så har jag suttit i strumplästen nästan hela resan, kunnat variera min sittställning ganska mycket och därmed inte suttit "statiskt".
Jag har dessutom kunnat njuta av utsikten vid t.ex. Vättern, utan att konstant behöva kasta tillbaka blicken i körvägens riktning, och eventuellt vingla till.

Jag har sagt det förut, jag tror inte elbilar är den absoluta lösningen, men det är nog "framtiden nu", men en annan framtid behövs nog senare. Exakt vad får någon annan sia om.

Autopilot däremot, det är garanterat något som är framtiden! Det gör transporten SÅ mycket enklare, skönare, behagligare...och så länge nyhetens behag finns, roligare ;)
Klart trevligt att flera tillverkare har börjar med "Autopilot" eller liknande nu! Detta kommer bidra till en betydligt lugnare trafik tror jag!
Folk kommer inte göra "stressomkörningar" i samma utsträckning, utan fler kommer nog låta bilen "lunka på". Både i köer och vid mer fria trafiksituationer.
Nu är jag inte ens i närheten av att vara inne på autonoma bilar, eller bilar som pratar med varandra, utan teknik som finns idag. Som fungerar idag.

Jag tackar kära Teslur, Teslis, Teslan...Ja kärt barn har många namn, för ytterligare en riktigt härlig och skön helg!
Elbil och Autopilot, garanterat FTW, iallafall 2016!

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Re: Ode till Teslan efter helgens tur.

Inlägg av +46 »

+1
Härlig läsning!
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Re: Ode till Teslan efter helgens tur.

Inlägg av lator »

Kan bara instämma i det faktum att bekvämare bil att åka långt i får man leta efter, länge! :) 8-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar