
https://electrek.co/2016/08/15/tesla-mo ... ve-france/
Moderator: Redaktion
Har för mig att Elon sa under en intervju efter bränderna att i USA brinner 1/1200 bilar. Dock så är Teslas bilar betydligt dyrare än genomsnittet vilket gör att de bör hålla högre kvalité och så är de betydligt nyare än genomsnittsbilen.gellerstam skrev:Men hur ofta brinner en ICE/mil vs Tesla/mil?
Det måst väl ändå vara det som är intresssant för att få reda på om en Tesla brandfarligare än en ICE? Om någon har tid så borde det vara "lätt" att få fram via försäkringsbolagen.
Håller helt med om att det är det väsentliga men det säljer inga lösnummer.gellerstam skrev:Men hur ofta brinner en ICE/mil vs Tesla/mil?
Det måst väl ändå vara det som är intresssant för att få reda på om en Tesla brandfarligare än en ICE? Om någon har tid så borde det vara "lätt" att få fram via försäkringsbolagen.
Han fick demobilen billigtTiborBlomhall skrev:Så... han som testkörde, köpte han nån Tesla sen?![]()
(Jaja, liiite galghumor får man ha)
Självklart, hur skulle han kunnat motstå ett så glödande hett erbjudande?TiborBlomhall skrev:Så... han som testkörde, köpte han nån Tesla sen?![]()
(Jaja, liiite galghumor får man ha)
Antal bränder på lika dyra och ungefär lika nya vore verkligen intressant...vigge50 skrev:Har för mig att Elon sa under en intervju efter bränderna att i USA brinner 1/1200 bilar. Dock så är Teslas bilar betydligt dyrare än genomsnittet vilket gör att de bör hålla högre kvalité och så är de betydligt nyare än genomsnittsbilen.gellerstam skrev:Men hur ofta brinner en ICE/mil vs Tesla/mil?
Det måst väl ändå vara det som är intresssant för att få reda på om en Tesla brandfarligare än en ICE? Om någon har tid så borde det vara "lätt" att få fram via försäkringsbolagen.
Hög spänning i den provkörningen, kanske för hög....vigge50 skrev:Självklart, hur skulle han kunnat motstå ett så glödande hett erbjudande?TiborBlomhall skrev:Så... han som testkörde, köpte han nån Tesla sen?![]()
(Jaja, liiite galghumor får man ha)
Fire sale som de säger i Amerika.Bjelke skrev:Han fick demobilen billigtTiborBlomhall skrev:Så... han som testkörde, köpte han nån Tesla sen?![]()
(Jaja, liiite galghumor får man ha)
Just detta upplever jag är ett problem med Teslas bilar, att om de börjar brinna sker det med sådan intensitet att det verkar svårt att ta reda på orsaken efteråt. Kanske vore på sin plats att alla felmeddelanden av denna typ skickas direkt upp till Tesla över 3G innan bilen hinner smälta ned i till en hög?vigge50 skrev:Tydligen ska de som satt i bilen hört något ljud precis innan varningsmedelandet kom upp vilket skulle kunna betyda att de kört på något och att titaniumbalken inte gjorde sitt jobb. Om nu bilen brann helt kan detta däremot vara svårt att se i efterhand så det är inte säkert om vi får reda på om detta var orsaken.
En felfri ny elbil (eller ICE för den delen) börjar inte brinna av sig självt. I denna måste något dolt fel ha funnits som skapat förutsättningar för brand. Det går inte att generalisera och hävda att "elbilar brinner oftare spontant". Biltypen är dock ny och säkerhetssystemen kommer att utvecklas efter hand. Huruvida det rör sig om ett konstruktionsfel, monteringsfel eller olyckshändelse hoppas man ju går att reda ut. Bristande kylning kan t.ex. säkert bidra till överhettning/brand och det kan tänkas ha många orsaker. Vore intressant att se på de utsatta delarna med värmekamera under körning/laddning.apkungen skrev:Om jag får spekulera fritt så tror jag att det är oftare en tesla börjar spontanbrinna än en ny ice bil. Väldigt sällan en ice bil börjar brinna bara av att köras vanligt är min känsla.
Men när bilar kraschar, så verkar det som om ice bilar har en mycket större tendens att fatta eld än elbilar.
Det tror jag de redan gör. Vid dödskraschen diskuterades det att bilen hann inte skicka sin logg för att antennen slets loss tillsammans med taket i kraschen.djFabbe skrev:Just detta upplever jag är ett problem med Teslas bilar, att om de börjar brinna sker det med sådan intensitet att det verkar svårt att ta reda på orsaken efteråt. Kanske vore på sin plats att alla felmeddelanden av denna typ skickas direkt upp till Tesla över 3G innan bilen hinner smälta ned i till en hög?
12-13 bilar av totalt 21 380 började tydligen att brinna.På verkstaden kommer det att monteras en skyddskåpa som skyddar från att vatten når in i styrdonet. Ett litet produktionsfel gör styrdonet känsligt för vattenintrång. Har man otur kan det medföra att kylfläkten går konstant vilket i sin tur kan ladda ur batteriet. I värsta fall, och väldigt ovanligt, kan vattenintrånget leda till kortslutning som medför brandutveckling.
I hur många bilar har dessa blivit spända för hand istället för med maskiner?Tesla says that the Model S used for the test drive, a 2016 Model S 90D, had “bolted electrical connection” that were manually tightened by a human instead of by robots. The company points to one of those “bolted electrical connections” as being “improperly tightened” which caused the fire.
Charles Delaville, Tesla’s communication manager in France, told Fox News:Usually, these electrical connections are installed by a robot, but for this car this connection was installed manually. There has never been a similar incident in another one of our cars,
Inga produktionsbilar vid leverans misstänker jag. En annan sak med en del av Teslas testbilar dock.vigge50 skrev:
I hur många bilar har dessa blivit spända för hand istället för med maskiner?
https://electrek.co/2016/09/09/tesla-fi ... man-robot/