Testade Chademo på Eriksberg ikväll. Bra fart, 44kW. Men varför detta konstiga fågelkvitter? Störigt som fasen. Jag fattar inte poängen, ska det liksom kännas miljövänligt? Då borde SUC ha ett jäkla liv helt enkelt, kanske ljudet av en grupp kanadagäss som kacklar på
Kanske är ett försök att begränsa tiden man laddar, man drar helt enkelt så fort man kan för att man blir galen av kvittret
Jag sprang fort som fasen in på Coop och köpte godis, enda botemedlet
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Testade laddstationen på Heden häromveckan med den fasta typ 2-kabeln. Bilen började ladda, men på väg till P-automaten fick jag notisen "Charging interrupted" på mobilen. Skärmen i bilen visade "Check charger power". Felanmälde till Göteborg Energi och fick veta att stationens styrkort skulle bytas dagen därpå. De kände till problem med att ladda Tesla.
Testade igår en annan station, i Munkebäck. Ingen ström alls. Felanmälde igen, "fungerar dåligt med Tesla" upprepade kundtjänst.
Men andra har ju lyckats få åtminstone lite kräm ur typ 2-kontakten, så jag vet inte hur utbredda problemen är.
Det sitter en kort läsare för Visa,mm
Det var gratis för tillfället, med det är första laddaren som som jag sett som har en vanlig kort läsare
Jag har även sett laddare med kortläsare i Tjeckien (Eon) och Lettland (LGV). Båda dessa var också gratis, men det bådar gott för framtiden, att man kanske äntligen kan resa utan att googla loss på olika RFID-taggar och andra bisarra betallösningar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det sitter en kort läsare för Visa,mm
Det var gratis för tillfället, med det är första laddaren som som jag sett som har en vanlig kort läsare
Jag har även sett laddare med kortläsare i Tjeckien (Eon) och Lettland (LGV). Båda dessa var också gratis, men det bådar gott för framtiden, att man kanske äntligen kan resa utan att googla loss på olika RFID-taggar och andra bisarra betallösningar.
Sitter NFC-chipp i en del nya bankkort, för köp under 200kr utan att behöva slå pinkoden. Borde ju passa snabbladdarstationerna perfekt.
Nån som vet om det fortfarande är gratis på chademo från Göteborg Energi?
Absolut inte! De tar hutlösa 3kr/minut numera.
Visserligen har de en drive under sommaren med sänkt pris så nu ligger det på halva priset.
Effekten verkar inte vara särskilt bra heller, när jag testade sist fick jag som mest 36 kW. Det blir 3*60/36=5:- per kWh. Samma pris som Clever utan abonnemang men Clever kan man ju få billigare om man nyttjar det några gånger per månad. Nu var det ju topphastigheten så egentligen blev det dyrare än Clever.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nån som vet om det fortfarande är gratis på chademo från Göteborg Energi?
Absolut inte! De tar hutlösa 3kr/minut numera.
Visserligen har de en drive under sommaren med sänkt pris så nu ligger det på halva priset.
Effekten verkar inte vara särskilt bra heller, när jag testade sist fick jag som mest 36 kW. Det blir 3*60/36=5:- per kWh. Samma pris som Clever utan abonnemang men Clever kan man ju få billigare om man nyttjar det några gånger per månad. Nu var det ju topphastigheten så egentligen blev det dyrare än Clever.
Jag toppade på dryga 48kW med min 85:a på alla nya Gbg Energi-laddare jag testade. Strömmen är dock begränsad till 120A som vanligt på 50kW Chademo, så ett 75-pack når inte upp dit pga lägre spänning. Noterbart där är ju också då att strömmen blir begränsande ganska långt upp i SOC på en 75:a, vilket alltså gör att toppeffekten nås ganska sent i SOC-fönstret (eftersom spänningen stiger i takt med SOCen).