Det var väldigt kategoriskt. Rubriken borde varit "Livet med elbil med extremt kort räckvidd när man inte har tillgång till laddmöjlighet hemma". Han hanterar en liten elbil, som är byggd för att vara familjens andrabil, som om det var en primärbil. Väldigt orutinerat och slarvigt av DN att tala kategoriskt om elbilar när de har testat ett specifikt case som inte elbilar är byggda för. Påminner lite om NyTekniks resa genom Sverige i en Nissan Leaf.
Tycker att det med hans förutsättningar, ingen laddning hemma och liten räckvidd på bilen, verkar fungera hyfsat bra. Detta är ju lite av ett worst case scenario när det gäller elbil (dock utan långkörningar).
Sen kan man väl hoppas att alla inser att det fungerar bättre med en bättre bil och möjlighet att ladda hemma.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Detta är ju lite av ett worst case scenario när det gäller elbil
Men det informerar man inte läsaren om. Istället konkluderar man med att elbil är jobbigt eftersom man måste hålla koll på räckvidden precis hela tiden - något som bara är sant om man använder elbilen på ett sätt som den inte är avsedd för.
Vad blir det härnäst? En DN-konklusion att "nästa generation Volvobilar inte klarar att köra på vägar", och ett test som görs där man kör dem på järnvägar.
Sen är ju den gode hr journalisten över sig nervös för räckvidd hela tiden enligt texten. Klassisk nybörjarrädsla? Flera dagar nojjar han över om elen ska räcka och så kommer han "i mål" med tredjedelen kvar i batteriet...
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Sen är ju den gode hr journalisten över sig nervös för räckvidd hela tiden enligt texten. Klassisk nybörjarrädsla? Flera dagar nojjar han över om elen ska räcka och så kommer han "i mål" med tredjedelen kvar i batteriet...
Så var det när bensinbilen kom också - journalisterna var jätteoroliga att bensinen skulle ta slut. Dessutom visste de inte huruvida man kunde locka igång bilen igen med morötter och havre om den skulle tvärstanna på vägen.
Ja, tänk tvärtom, tänk att vi nu skulle införa bensinbilar nu. Var ska jag tanka? Bensin finns ju bara på Apotek i 1dl flaskor, blir ju svin dyrt! Va, tänker ni sätta ut stora bränsletankar med explosiv vätska i varje gatuförsäljning?!? Osv osv.
Ja, tänk tvärtom, tänk att vi nu skulle införa bensinbilar nu. Var ska jag tanka? Bensin finns ju bara på Apotek i 1dl flaskor, blir ju svin dyrt! Va, tänker ni sätta ut stora bränsletankar med explosiv vätska i varje gatuförsäljning?!? Osv osv.
Det här med elbilen är enklare...
Allt nytt är livsfarligt men det vi är vana att se överallt finns det inga risker med...
Det är samma sak med allt. Tänk om någon skulle uppfinna ett vapen med krutdrivna projektiler för försäljning till gemene man detta år. Tror ni att det skulle bli godkänt?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Nja, vapen är ju alltid farliga, själva idén. Men en grej som absolut inte skulle godkännas idag är skruvsockel till glödlampor i och med att de inte är petsäkra.