Modell 3. baksätten.
Moderator: Redaktion
Re: Modell 3. baksätten.
Känns som ett ganska vagt rykte, så jag vet inte om jag törs hoppas på något. Men om det visar sig stämma så är det ju bara bra.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Tänker likadant. Stämmer det så är det bra. Blir klart mer funktionell bil om så är fallet.Surfaren skrev:Känns som ett ganska vagt rykte, så jag vet inte om jag törs hoppas på något. Men om det visar sig stämma så är det ju bara bra.
Anders77 skrev:
Svart X90D, bokat en M3.
Jag har fällbart baksäte i min nuvarande sedan och självklart är det användbart i bland. Även om det inte är lika användbart som en kombi eller halvkombi.
Jag tänker så här. Om 3 får fällbara säten, så får nog Y det med.Hok skrev:Jag har fällbart baksäte i min nuvarande sedan och självklart är det användbart i bland. Även om det inte är lika användbart som en kombi eller halvkombi.
Och i Y blir det riktigt bra tror jag.
Svart X90D, bokat en M3.
Jag tror att model 3 blir riktigt bra. Sedaner är att föredra tycker jag. Lägre förbrukning, något billigare, något tystaste och något bättre väghållning brukar de ha. Vi har alltid haft sedaner i vår familj på fem. Har alltid funkat bra. Till stugan, tippen eller fjällen. Model 3 får nog både drag och takräckeAnders77 skrev:Jag tänker så här. Om 3 får fällbara säten, så får nog Y det med.Hok skrev:Jag har fällbart baksäte i min nuvarande sedan och självklart är det användbart i bland. Även om det inte är lika användbart som en kombi eller halvkombi.
Och i Y blir det riktigt bra tror jag.
Det som försvårar lastning är den höga, har jag märkt på min bil med fällbara baksäten. Om man ska lasta något långt så fastnar det gärna mellan tröskeln och bakrutan.
Har inte alla sedaner fällbara baksäten nu för tiden? Det är väl bara överdrivet komplicerade SUVar som saknar det?
Har inte alla sedaner fällbara baksäten nu för tiden? Det är väl bara överdrivet komplicerade SUVar som saknar det?
Fällbara ja, men sällan helt platt när sättet är fällt.LarsL skrev:Det som försvårar lastning är den höga, har jag märkt på min bil med fällbara baksäten. Om man ska lasta något långt så fastnar det gärna mellan tröskeln och bakrutan.
Svart X90D, bokat en M3.
Är det någon som är genuint överraskad att en bil som kommer på 2000-talet har fällbara baksäte? Det har väl typ alla bilar med fyra (fem) dörrar förutom Model X.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Till och med Nissan Leaf har fällbart säte. Trots att det inte blir någon nämnvärd skillnad när det fälls ner. Att välja bort kombi kan väl gå, men om baksätet inte heller blir fällbart så får det bli en S istället. Eller om någon annan aktör trollat fram någonting till den dagen.grenhall skrev:Är det någon som är genuint överraskad att en bil som kommer på 2000-talet har fällbara baksäte? Det har väl typ alla bilar med fyra (fem) dörrar förutom Model X.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Blir det ingen nämnvärd skillnad i Leaf när man fäller sätena? Jag skulle vilja säga att utrymmet ökar till det dubbla. Även om det blir jobbigt att lasta om man som i mitt fall har Tekna med Bose-slutsteget som ligger och blockerar mitt i lastutrymmet.18650 skrev:Till och med Nissan Leaf har fällbart säte. Trots att det inte blir någon nämnvärd skillnad när det fälls ner. Att välja bort kombi kan väl gå, men om baksätet inte heller blir fällbart så får det bli en S istället. Eller om någon annan aktör trollat fram någonting till den dagen.grenhall skrev:Är det någon som är genuint överraskad att en bil som kommer på 2000-talet har fällbara baksäte? Det har väl typ alla bilar med fyra (fem) dörrar förutom Model X.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Modell 3. baksätten.
Jag trodde diskussionen gällde om baksätet fälls platt eller inte, samt längden på utrymmet när det är nerfällt. Att det blir fällbart är ju självklart (särskilt som Elon twittrade "a bike will still fit no problem", om han inte menade en barncykel).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
Vill man ha platta baksäte får man nog välja Volvo V70/XC70. Det är iaf den enda bilen med baksäte jag haft som man kunnat fälla helt platt.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Ja, längden på det plana lastutrymmet när baksätet är fällt är intressant. 6'8" = 203 cm!
Perfekt för camping mode!

Senast redigerad av olza, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
5'6" = 167,64 cmolza skrev:Ja, längden på det plana lastutrymmet när baksätet är fällt är intressant. 8'6" = 203 cm!
Model S85D -15, "Voltaire"
Hm, var fick jag 6'8" ifrån? 167 cm är ju inte så imponerande...Seregon skrev:5'6" = 167,64 cm
Volvo V70N 2.5T 2004
Som 191 cm lång känns det litr smått ja. Men för packning mm är det rätt okej utrymme om det blir plant.Hok skrev:Nä då får man krypa ihop ordentligt för att få plats.
Svart X90D, bokat en M3.
Personligen behöver jag krypa ihop ett par centimeter till, är 193 cm lång. Så camping-mode blir bara i nödfall. Normalt har man ju en del packning med sig när man är ute och reser också.Anders77 skrev:Som 191 cm lång känns det litr smått ja. Men för packning mm är det rätt okej utrymme om det blir plant.Hok skrev:Nä då får man krypa ihop ordentligt för att få plats.
150cm i Model X då jag mätte fram till framkört mellansäte...
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Får beställa den tvåsitsig om man ska sova helt enkelt...Leo skrev:150cm i Model X då jag mätte fram till framkört mellansäte...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
6-sits och ligga på sidan. 190cm som på S skulle jag tro.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
- PoloPrinsen
Det är klart att det kan vara mysigt att ligga 2 st intill varandra I ett gemensamt utrymme bak I bilen om man nu skall övernatta/sova I bilen. MEN jag föredrar att vara mer "ready to go" när jag sover I bilen. iaf utomlands. En fråga om (iaf upplevd) säkerhet helt enkelt.
Att luta bak förarstolen maximalt ger nog I de flesta fall en tillräckligt lång yta att sova på. Egen erfarenhet har jag haft av detta I WV Passat årsmodell 1982, WV polo årsmodell 1998 och Volvo s60 årsmodell 2005. Är 100+kg och 200+cm. Endast passaten hade kunnat rymma mig "där bak" med ett någorlunda långt nog mått och jämnast golv med. Volvon är designad för att vara snygg, inte praktisk och Polon är för litet yttermåt på för att kunna trolla till det stort inne I bilen.
///PP
Att luta bak förarstolen maximalt ger nog I de flesta fall en tillräckligt lång yta att sova på. Egen erfarenhet har jag haft av detta I WV Passat årsmodell 1982, WV polo årsmodell 1998 och Volvo s60 årsmodell 2005. Är 100+kg och 200+cm. Endast passaten hade kunnat rymma mig "där bak" med ett någorlunda långt nog mått och jämnast golv med. Volvon är designad för att vara snygg, inte praktisk och Polon är för litet yttermåt på för att kunna trolla till det stort inne I bilen.
///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Sov i en Amazon kombi när jag var 7-10 år kanske, sen dess nä inget som lockat. Det ni tittar efter kallas husbil