Idé om kategorier

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

vigge50

Idé om kategorier

Inlägg av vigge50 »

Jag har funderat lite på att nu efterhand som detta forumet växer så skapas allt fler trådar som liknar varandra under olika delar av forumet och detta kommer antagligen fortsätta och öka med fler bilar mm om vi inte kommer på ett bra kategorisystem. På TMC(Tesla Motor Club) så har de flera underkategorier under varje biltyp(Ordering, battery, interior, User interface mm) vilket på ett sätt samlar trådarna men samtidigt så blir det lätt att samma diskussion hamnar på flera ställen. Jag har själv sätt när Tesla introducerade 60 kWh batteriet igen att de blev minst tre olika trådar med diskussion om detta. Av denna anledningen så tycker jag inte att vi ska skapa underrubriker under varje bilmodell utan istället ha kategorier för varje område som är övergripande och gäller flera modeller.

När jag hittade nyheten om 100 kWh batteriet så visste jag att den hade passat lika bra under Model X som Model S men jag valde Model S eftersom där är de flesta diskussioner idag. Nu vet jag att många som är med här och är inbitna kollar bara under "Senaste Inläggen" och därmed hade de kvittat var jag hade lagt det men det hade varit bättre om vi hade en kategori som handlade om batterier och sen var det strunt samma om tråden handlar om Model S, Model X, Roadster eller någon annat. Andra områden som är gemensamma är mjukvara, autopilot, motorer mm.

Vad tycker ni, bör vi fortsätta ha det som vi har det som det är idag eller bör vi skapa nya kategorier där de som är gemensamt över flera modeller diskuteras?
Självklart så är det Tibor som bestämmer, men han kanske lyssnar på oss användare och kan tänka sig att anpassa forumet efter våra önskemål?

Kom gärna med synpunkter.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Idé om kategorier

Inlägg av danni »

Jag läser bara via "Senaste inläggen", men man måste ju ändå konfronteras med kategorierna varje gång man ska starta en ny tråd, och jag har också tänkt på exakt samma sak. Det saknas en vettig kategori för saker som spänner över flera Tesla-modeller, som t.ex. autopilot. Man kan välja antingen "Företaget Tesla" eller "Övrigt". Eller, för den delen, har jag nog några gånger valt att lägga sånt i kategorin "Model S" helt enkelt därför att de andra modellerna inte känns lika relevanta än.

Så ja, en "Generellt"-kategori eller liknande under Tesla-huvudkategorin hade nog varit bra.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Eftersom jag också hör till dem som läser (eller i alla fall öppnar) alla trådar oavsett kategori, via Visa olästa inlägg så ser jag det inte så viktigt att det finns perfekta kategorier till allt, utan mest att saker är i någorlunda rätt.

Men visst, när nu Model X börjar levereras och vi kommer ha flera Model X-ägare så kanske det blir en viss risk att samma saker diskuteras i olika trådar under Model X och under Model S, även om jag misstänker att många av de som idag bara läser en viss kategori kommer fortsätta att läsa och skapa trådar i den kategorin, så jag är inte så säker på att fler kategorier löser problemet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Inlägg av djFabbe »

vigge50 skrev:
Jag har funderat lite på att nu efterhand som detta forumet växer så skapas allt fler trådar som liknar varandra under olika delar av forumet och detta kommer antagligen fortsätta och öka med fler bilar mm om vi inte kommer på ett bra kategorisystem. På TMC(Tesla Motor Club) så har de flera underkategorier under varje biltyp(Ordering, battery, interior, User interface mm) vilket på ett sätt samlar trådarna men samtidigt så blir det lätt att samma diskussion hamnar på flera ställen. Jag har själv sätt när Tesla introducerade 60 kWh batteriet igen att de blev minst tre olika trådar med diskussion om detta. Av denna anledningen så tycker jag inte att vi ska skapa underrubriker under varje bilmodell utan istället ha kategorier för varje område som är övergripande och gäller flera modeller.

När jag hittade nyheten om 100 kWh batteriet så visste jag att den hade passat lika bra under Model X som Model S men jag valde Model S eftersom där är de flesta diskussioner idag. Nu vet jag att många som är med här och är inbitna kollar bara under "Senaste Inläggen" och därmed hade de kvittat var jag hade lagt det men det hade varit bättre om vi hade en kategori som handlade om batterier och sen var det strunt samma om tråden handlar om Model S, Model X, Roadster eller någon annat. Andra områden som är gemensamma är mjukvara, autopilot, motorer mm.

Vad tycker ni, bör vi fortsätta ha det som vi har det som det är idag eller bör vi skapa nya kategorier där de som är gemensamt över flera modeller diskuteras?
Självklart så är det Tibor som bestämmer, men han kanske lyssnar på oss användare och kan tänka sig att anpassa forumet efter våra önskemål?

Kom gärna med synpunkter.
+1 på allt!
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

danni skrev:
Så ja, en "Generellt"-kategori eller liknande under Tesla-huvudkategorin hade nog varit bra.
Bra idé. Det kan jag fixa. Behövs väl inget mer?
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det finns väl vara ett kategori. Och det heter "Senaste inläggen". Eller har jag missat nånting nu...? :roll:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

mati skrev:
Det finns väl vara ett kategori. Och det heter "Senaste inläggen". Eller har jag missat nånting nu...? :roll:
Hur gör du för att starta en ny tråd i kategorin "Senaste inläggen", då?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

danni skrev:
Hur gör du för att starta en ny tråd i kategorin "Senaste inläggen", då?
Väljer i princip valfritt kategori, eftersom jag utgår ifrån att alla ändå läser "senaste inläggen". Kanske fel av mig. Vad vet jag... ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare

Inlägg av Waxinator »

Jag håller med om att vi behöver mer inriktning mot kategorier i stället för modell typer. De flesta trådarna handlar trots allt om gemensamma frågor som berör båda nuvarande modeller.

Jag lade just in ett svar på rubriken mattor, som visserligen gällde modell X men som även modell S användare eftersöker i forumet.
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

TiborBlomhall skrev:
danni skrev:
Bra idé. Det kan jag fixa. Behövs väl inget mer?
Fixat.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare

Inlägg av Seregon »

Vad tros om att dela in det lite ytterligare och samtidigt uppgradera själva forumet till att kunna minimera/maximera olika forumdelar?

Då skulle "Tesla Motors" kunna delas upp i exempelvis bilar, batterier/energi och laddare (suc/dest).

Sedan skulle bilar egentligen kunna delas upp ännu mer i kanske annonserade (RS3X) och framtida (Y, minibus etc).

Jag kan känna att "Tesla Motors" börjar bli en smula uppsvälld nämligen och jag gillar att kunna minimera forumdelar jag inte är intresserad av för att kunna få plats med så mycket som möjligt på en skärm utan att scrolla.
Model S85D -15, "Voltaire"
Skriv svar