Max släpvagnsvikt

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Max släpvagnsvikt

Inlägg av Svenssons »

Bli lite orolig att de som skickar in registrering av nya Model X sätter max släpvagnsvikt efter vilka hjul som sitter på vid leverans.

Det är lite oklart på hemsidan vilken vikt det är som gäller för bilen. På huvudsidan för Model X står "släpvagnsvikt på drygt 2268 kg":
2268.png
I Design Studion ser man istället "upp till 2 250 med 20-tums fälgar och 1 580 kg med 22-tums fälgar":
dragpaket.png
Kollar man på exempel av bilar som redan har registrerats så ser man istället följande för bil med 22 tum:
XPP118.png
Det vill säga "Max 1587 kg". Denna uppgift byts ju inte om man sätter original 20"-fälgar på bilen även ifall den med exakt den konfigurationen skulle få dra släp på 2250 - 2268 kg. Det borde vara bilens begränsning som sätts i registreringen, inte hjulens begränsning.

Kollar man istället på denna bil också med 22" fälgar verkar uppgiften ha utelämnats:
http://biluppgifter.se/fordon/RPD586
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: Max släpvagnsvikt

Inlägg av AGCF »

Det kanske går att lösa med en ombesiktning?? Ännu ett skäl att inte köpa stora fälgar i konfigurationen. Köp dem separat istället. Speciellt i vinterdäcksland.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Hm jag ställde specifikt den frågan till TM när jag beställde och då påstod dom att alla bilar skulle typas med den högre dragvikten men så blev det tydligen inte. Surt.
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

mahulkp skrev:
Hm jag ställde specifikt den frågan till TM när jag beställde och då påstod dom att alla bilar skulle typas med den högre dragvikten men så blev det tydligen inte. Surt.
Våra bilar är väl inte inregistrerade ännu så man kan ju kanske påverka hur de registrerar in bilen. Det är ju fel att registrera bilen utefter hjulen och inte bilens tekniska begränsningar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Borde nästan finnas en lista i papperna som anger vikt efter storlek på hjulen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Intressant att de reggar in bilen med de uppgraderade hjuldimensionerna. Jag trodde det var brukligt att regga in bilar med standarddimensionerna oavsett vad man gjort för tillval? Så har det varit på alla mina tidigare bilar. Kollar t.ex. min gamla A6:a, och den är reggad med 17-tumshjul fastän jag köpte den med 18".

Att den andra bilen inte har någon släpvagnsvikt med alls kanske beror på att den är beställd utan dragkrok? Även det lite oortodoxt - om man registrerar med släpvikten från början så går det ju eftermontera dragkrok utan att regbesikta.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

danni skrev:
Intressant att de reggar in bilen med de uppgraderade hjuldimensionerna. Jag trodde det var brukligt att regga in bilar med standarddimensionerna oavsett vad man gjort för tillval? Så har det varit på alla mina tidigare bilar. Kollar t.ex. min gamla A6:a, och den är reggad med 17-tumshjul fastän jag köpte den med 18".

Att den andra bilen inte har någon släpvagnsvikt med alls kanske beror på att den är beställd utan dragkrok? Även det lite oortodoxt - om man registrerar med släpvikten från början så går det ju eftermontera dragkrok utan att regbesikta.
RPD586 utan släpvagnsvikt är den som står på Arkaden. Möjligt att den är utan dragkrok, har inte varit där och kollat ännu. Ska se om min kan registreras med 20" och tyngre släpvagnsvikten. Det är så jag tänkt använda den i framtiden.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Inlägg av grenhall »

Svenssons skrev:
danni skrev:

RPD586 utan släpvagnsvikt är den som står på Arkaden. Möjligt att den är utan dragkrok, har inte varit där och kollat ännu. Ska se om min kan registreras med 20" och tyngre släpvagnsvikten. Det är så jag tänkt använda den i framtiden.
Den verkar inte ha någon kopplingsanordning uppgiven i sina uppgifter på Transportstyrelsen.

https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb

Den sidan är bättre när det kommer till att få fram alla uppgifter. Biluppgifter.se är lite sketchy ibland.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Biluppgifter har tyvärr spårat ur helt på senare tid. Uppdateringarna kommer sällan och resulterar ofta i felaktigheter. Hoppas att de får ordning på det snarast.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Fick besked från min DES att det har varit fel i registreringen och att bilarna ska registrera med 2250 kg! Sedan får vi se om även bilar utan drag registreras med släpvagnsvikt eller ej.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nu förtiden får du väl dra dit en dragkrok när du vill om bilen är typat för det? Så alla bilar borde vara registrerade med en släpvagnsvikt.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Nu förtiden får du väl dra dit en dragkrok när du vill om bilen är typat för det? Så alla bilar borde vara registrerade med en släpvagnsvikt.
Fast det är kanske det Tesla vill undvika att folk gör själva? Den ska ju aktiveras i mjukvara också vad jag förstår, så att bilen vet att den har något på kroken.
Rena spekulationer från min sida, och jag gissar att de skulle behöva två typningar av Model X för att kunna göra så, en med och en utan släpvagnsvikt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
widell

Inlägg av widell »

Hej, ny medlem här

Ser att det verkar bli rätt vikt nu angiven på nya registreringar. Den Model X (med regnr EZT) som TM i Mölndal fick registrerad på sig igår har Max släpvagnsvikt angiven till 2250 kg med 22" hjul
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

widell skrev:
Hej, ny medlem här

Ser att det verkar bli rätt vikt nu angiven på nya registreringar. Den Model X (med regnr EZT) som TM i Mölndal fick registrerad på sig igår har Max släpvagnsvikt angiven till 2250 kg med 22" hjul
Har Mölndal en Model X för provkörning nu då? :)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

widell skrev:
Hej, ny medlem här

Bra observation! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

widell skrev:
Hej, ny medlem här

Den bilen har VIN-numret före mig, 1050 istället för 1051! Ser också att VIN 993, 1242 och 1249 har blivit registrerade. Gemensamt för dessa är att de verkar ha Ludicrous. Jag har inte Ludicrous. Jag har dock fått fakturan på min och lär få bilen om ca 2 veckor tror jag.

En av dessa är lite intressant då den är inreggad som 4+förare i antal passagerare. Övriga är 5+förare eller 6+förare.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

LarsL skrev:
widell skrev:
Hej, ny medlem här

Har Mölndal en Model X för provkörning nu då? :)

Kollade upp detta med Tesla.
Mölndal har ingen provkörning först och främst, allt utgår från butiken i Arkaden numera.

Sen är det så att den som är på väg till dem skall bli showroom bilen, och den Titanium som idag står i butiken skall bli demobil. Så om 1-2 veckor skall den vara redo för demo turer.

Skapade en liten tråd kring den här.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =11&t=5484
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

Pratade med min DS, och alla X ska bli reggade med den högre släpvagnsvikten.
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Skriv svar