VW elbilar

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

VW elbilar

Inlägg av AGCF »

https://translate.google.com/translate? ... edit-text=

VW ska i september visa en bil med ytttermått som en golf och innermått som en passat (frunk?) som ska börja säljas 2018-2019. Sedan en SUV på samma platta och en liten budbil (caddy?). Även en efterträdare till VW Phaeton på el.

Tanken verkar vara att den första bilen skall vara en citybil. Ingen sedankaross, alltså inte bra på autobahn pga högt luftmotstånd. En bil som Renault zoe har ju låg förbrukning och lång räckvidd i EUs testslinga men om man kör snabbt drar den mer än model S.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: VW elbilar

Inlägg av Jerker »

Ska tydligen visas upp på Parissalongen om nån månad. Det är många tillverkare som sägs kommer att presentera ny elbilar och nya versioner av existerande elbilar på Parissalongen. Spännande!
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Blir spännande att se vad de har att visa upp. Han pratar dessvärre inte om laddinfrastruktur.

Det slår mig att hela artikeln har en väldigt negativ underton. När jag läser tyska originaltexten får jag det intrycket. Det känns hela tiden som att man egentligen inte vill hålla på med elbilar, utan att allting bara beror på att man har blivit påkommen i och med dieselgate. Antagligen är det skribentens uppfattning som sipprar igenom.
Och i typisk tysk anda utgår man naturligtvis ifrån att omställningen till elbilar kommer att påverka sysselsättningen negativt. Som vanligt. Istället för att se möjligheterna. Jag fattar inte hur de resonerar...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

mati skrev:
Och i typisk tysk anda utgår man naturligtvis ifrån att omställningen till elbilar kommer att påverka sysselsättningen negativt. Som vanligt. Istället för att se möjligheterna. Jag fattar inte hur de resonerar...
Tja, för de biltillverkare som inte hänger med i utvecklingen så kommer det ju påverka sysselsättningen negativt ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

TiborBlomhall skrev:
mati skrev:
Tja, för de biltillverkare som inte hänger med i utvecklingen så kommer det ju påverka sysselsättningen negativt ;)
Visst, det är uppenbart, men han menar ju att det påverkar sysselsättningen oavsett, eftersom de i dagsläget inte har rätt folk som kan elbilar. Han vill alltså säga upp en massa folk som bygger dagens bilar för att sedan anställa några nya som bygger elbilar. Eller hur tänker han då? Förmodligen har han inte tänkt alls. Det är en ren reflexhandling att säga att någonting påverkar sysselsättningen negativt. Han hade lika bra kunnat säga att det är jättebra för sysselsättningen, just eftersom VW idag inte har rätt kompetens så måste de anställa fler. Men nej...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

TiborBlomhall skrev:
mati skrev:
Ja dags att börja kika på horisonten istället för på fötterna när man tittar framåt. Rent krass kommer alla jobb försvinna på sikt (utom då de estetiska kanske) när AI väl når vår nivå och för vissa jobb långt innan dess.

Vill de ha full sysselsättning är det bara att tvångsförflytta alla tyskar ut på landsbygden och tvinga alla till eget jordbruk för överlevnad.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

chpaulin skrev:
TiborBlomhall skrev:
mati skrev:
Ja dags att börja kika på horisonten istället för på fötterna när man tittar framåt. Rent krass kommer alla jobb försvinna på sikt (utom då de estetiska kanske) när AI väl når vår nivå och för vissa jobb långt innan dess.

Vill de ha full sysselsättning är det bara att tvångsförflytta alla tyskar ut på landsbygden och tvinga alla till eget jordbruk för överlevnad.
Apropå AI och våra jobb osv kan jag berätta om utvecklingen inom elektronik :)
När jag började för typ väldans massa år sedan så satt en kille och klistrade linjer osv på en plastfilm för att senare användas för att göra kretskort. Jag fick ett schema som jag la in i datorn (killen före mig fick såklart oxo ett schema att utgå ifrån) och sedan la programmet ut alla ledare (på måfå sas) och komponenter på ett kretskort jag ritade upp. Efter det kom det stora jobbet att hitta bra vägar för alla ledare osv. Detta kunde ta några dagar om det var trångt. Sedan kom det enkla autorouters som drog dom flesta ledare automatiskt och dom krångliga fick man klura ut och dra själv. Autoroutern tog några minuter och resten tog några timmar typ. Nästa steg kom iom kraftigare datorer vilket gjorde att autorouterna kunde/hann jobba mer/smartare och gjorde hela eller nästan hela jobbet på några minuter. Parallellt utvecklades schema-modulerna att bli mer lika programmering så att man kunde hämta in färdiga moduler osv och kapade tid enormt även på den delen. Detta var typ 15 år sedan! Nu kan man faktiskt ta fram ganska avancerade elektronik-prylar snudd på automatiskt (för att inte tala om programmerbara kretsar). Så inom det området vi jobbade (modem) gick vi från några månader i utveckling till några få dagar för ett projekt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar