Och även miltal, en som rullat 20.000 mil har inte lite fina drivknutar osv som en som rullat 500 mil (vilket lär synas på priset enligt bylunds exempel oxo såklart).bylund skrev:Det gäller ju dolda fel som konsumenten inte borde ha förstått att de fanns där när bilen köptes. Exemplet LarsL ger är ett bra exempel på dolt fel. Kända fel kan såklart inte reklameras. Är klimatsystemet defekt och man uppger det så är det lugnt (men man bör kunna visa att man uppgivit det så det bör stå i köpekontraktet).
Hänsyn tas också till priset när man bedömmer vad konsumenten borde förvänta sig. En bil för 5000 kr förväntas inte fungera lika bra som en för 700 000. Skrivningar som "befintligt skick" hjälper inte som friskrivning.
Lite kul det där med "befintligt skick" förresten, vad skulle det annars vara lixom?

har såklart alltid varit att varan är begagnad och köparen får undersöka den och sedan välja om man vill köpa den ("i bef. skick"), men visst är uttrycket ganska komiskt iaf?
