Blåst vid inbyte

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Blåst vid inbyte

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Det gäller ju dolda fel som konsumenten inte borde ha förstått att de fanns där när bilen köptes. Exemplet LarsL ger är ett bra exempel på dolt fel. Kända fel kan såklart inte reklameras. Är klimatsystemet defekt och man uppger det så är det lugnt (men man bör kunna visa att man uppgivit det så det bör stå i köpekontraktet).

Hänsyn tas också till priset när man bedömmer vad konsumenten borde förvänta sig. En bil för 5000 kr förväntas inte fungera lika bra som en för 700 000. Skrivningar som "befintligt skick" hjälper inte som friskrivning.
Och även miltal, en som rullat 20.000 mil har inte lite fina drivknutar osv som en som rullat 500 mil (vilket lär synas på priset enligt bylunds exempel oxo såklart).
Lite kul det där med "befintligt skick" förresten, vad skulle det annars vara lixom? :D "i avsevärt bättre skick än vid köpet"? eller "i mycket sämre skick än nu"? Tanken
har såklart alltid varit att varan är begagnad och köparen får undersöka den och sedan välja om man vill köpa den ("i bef. skick"), men visst är uttrycket ganska komiskt iaf? :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

Kan man verkligen själv sälja en bil som fortfarande är på leasing, det är väl leasingbolaget som äger bilen till dess man köpt ut den?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

improwise skrev:
Kan man verkligen själv sälja en bil som fortfarande är på leasing, det är väl leasingbolaget som äger bilen till dess man köpt ut den?

Sålänge det är finansiell leasing och man har ett avtal som tillåter förtida utköp (vilket alla gör i min erfarenhet) så går det alldeles utmärkt. I praktiken så är det ju samma sak som att köpa ut den bara att man låter någon annan köpa ut den.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

danni skrev:
improwise skrev:

Sålänge det är finansiell leasing och man har ett avtal som tillåter förtida utköp (vilket alla gör i min erfarenhet) så går det alldeles utmärkt. I praktiken så är det ju samma sak som att köpa ut den bara att man låter någon annan köpa ut den.
Preics. Jag har aldrig stött på några problem. Man ringer leasingbolaget "Hej, jag vill lösa ut min bil. Vad är summan den här månaden?". När dom fått in pengarna så skickar dom ut gula regbeviset.
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

För att ungå den 3 åriga reklamationsrätten kan man väl skriva över bilen på sig själv privat och sedan på köparen?
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Inlägg av grenhall »

Alx skrev:
För att ungå den 3 åriga reklamationsrätten kan man väl skriva över bilen på sig själv privat och sedan på köparen?
Korrekt! Men då ökar du det faktiska ägarantalet på bilen också. Vissa köpare är känsliga med det. Vet inte om folk är det längre dock.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Andreas Muller
Teslaägare

Inlägg av Andreas Muller »

Ville bara meddela att Tesla och jag har kommit överens nu. Det löste sig till slut. De visade sig i.a.f. vara helt schysst efter allt krångel. ;)
Stromare
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Andreas Muller skrev:
Ville bara meddela att Tesla och jag har kommit överens nu. Det löste sig till slut. De visade sig i.a.f. vara helt schysst efter allt krångel. ;)
Vad bra att det löst sig. Hoppas alla parter är nöjda. :)
Tesla Model Y
Skriv svar