Tyckte detta klipp var intressant och passar in på detta forum, särskilt med tanke på Tesla:
Problemet med förnybar energi och hur det kan lösas
Moderator: Redaktion
Problemet med förnybar energi och hur det kan lösas
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Problemet med förnybar energi och hur det kan lösas
Intressant men jag tror inte på det han säger riktigt. Vindturbiner är ju också turbiner, bara det att de är mindre turbiner men flera, borde inte det kunna funka på samma sätt?
Sen tror jag inte på att högkvalitativa dyra energitäta bilbatterier ska slitas ut genom att funka som energilagring. Nej, enklare batterier som däremot klarar att cyklas mångt fler gånger behövs för energilagring och Pumped hydrostorage (vilket vi i sverige troligen inte kommer att behöva) är nog bättre. Samt spotpriser som gör att elbilarna bara laddas när priset är lågt. Kanske en funktion där SoC vs Elpris som man själv kan ställa in i bilen kan vara något?
Sen tror jag inte på att högkvalitativa dyra energitäta bilbatterier ska slitas ut genom att funka som energilagring. Nej, enklare batterier som däremot klarar att cyklas mångt fler gånger behövs för energilagring och Pumped hydrostorage (vilket vi i sverige troligen inte kommer att behöva) är nog bättre. Samt spotpriser som gör att elbilarna bara laddas när priset är lågt. Kanske en funktion där SoC vs Elpris som man själv kan ställa in i bilen kan vara något?
Visst är de som turbiner men de roterar ju inte i 50 Hz utan detta måste konverteras till 50 Hz. Detta betyder att vindkraftverken inte är direkt kopplade till kraftnätet.apkungen skrev:Intressant men jag tror inte på det han säger riktigt. Vindturbiner är ju också turbiner, bara det att de är mindre turbiner men flera, borde inte det kunna funka på samma sätt?
Det intressanta tycker jag är att nätet kan bli bra mycket mera smart så att gigantiska kraftverk inte måste användas. Att låna ut sin bils batteri till att vara kraftkälla kan ju styras så att max en viss kapacitet kan användas och max ett antal gånger per månad. Att tömma batteriet varje dag är ju inget som är bra för batterierna men 10% av toppeffekten 4 gånger per månad lär inte direkt påverka livslängden på batterierna. Framtidens batterier kan också klara av många fler cykler än dagens och som bilägare kanske man vill tjäna en slant på bilen medan man äger den istället för att sälja eller kanske till och med skrota den med fullt fungerande batteri. Ju fler batterier (i bilar eller hem) som kopplas in ju mindre kommer de att behövas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag tror att vindkraftverk som har växellåda exvis Vestas synkar in direkt på elnätet med generatorn.Svenssons skrev:Visst är de som turbiner men de roterar ju inte i 50 Hz utan detta måste konverteras till 50 Hz. Detta betyder att vindkraftverken inte är direkt kopplade till kraftnätet.apkungen skrev:Intressant men jag tror inte på det han säger riktigt. Vindturbiner är ju också turbiner, bara det att de är mindre turbiner men flera, borde inte det kunna funka på samma sätt?
Kanske lite bättre verkningsgrad, men flera växellådshaverier.
Medan däremot exvis Enercon har fristående växelriktare dvs AC-DC och DC -AC mot nätet.
Har nyare vindkraftverk verkligen fortfarande växellåda för synkning mot elnätet? Jag trodde att alla kör numera med AC-DC-AC konvertering.mickeisol skrev:Jag tror att vindkraftverk som har växellåda exvis Vestas synkar in direkt på elnätet med generatorn.
Medan däremot exvis Enercon har fristående växelriktare dvs AC-DC och DC -AC mot nätet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
nej vestas kör med växellåda.mati skrev:Har nyare vindkraftverk verkligen fortfarande växellåda för synkning mot elnätet? Jag trodde att alla kör numera med AC-DC-AC konvertering.mickeisol skrev:Jag tror att vindkraftverk som har växellåda exvis Vestas synkar in direkt på elnätet med generatorn.