Intressant artikel tycker jag.
Samtidigt undrar jag, till hur stor del laddar ni hemma/SuC/andra laddare?
https://electrek.co/2016/08/17/tesla-su ... a-model-3/
Statestik
Moderator: Redaktion
- gellerstam
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Statestik
Bra och tydligt sammanställt. Samt bra resonemang.
Jag destinationsladdar endast! Clever är för dyra (dyrare än bensinen!) för att jag ska ladda medans jag är ute och åker. Men jag kör ju fortfarande PHEV ...
Jag destinationsladdar endast! Clever är för dyra (dyrare än bensinen!) för att jag ska ladda medans jag är ute och åker. Men jag kör ju fortfarande PHEV ...
Tesla Model Y
Laddar 90% hemma resten ute. Men det är för att jag har långt till och från jobb och det finns ingen SuC att stanna på längst vägen som är smidig. Kastrup är lite för liten och alltid upptagen.Anders77 skrev:Intressant artikel tycker jag.
Samtidigt undrar jag, till hur stor del laddar ni hemma/SuC/andra laddare?
https://electrek.co/2016/08/17/tesla-su ... a-model-3/
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag laddar ärligt talat väldigt sällan på superchargers. Jag har bara gjort det några enstaka gånger på närmare 2000 mil körda sen i oktober. Besökte Ödeshög i oktober. Sen stannade jag en gång i Jung i december, fast det var i onödan insåg jag i efterhand. I maj i år besökte jag Ödeshög igen två gånger och Sillekrog en gång. Och så nu i juli stannade jag till i Falkenberg, mer för att det var dags för lunch än för att bilen behövde laddas. Sen tog vi oss ner genom hela Danmark bara på destinationsladdning.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Har nu avverkat drygt 2500 mil med Tesla ca 10-15% el från SUC resterande hemma eller destination laddning vid hotell mm.
Umgås mycket med ELin en mörk skönhet från 2015 med AP, premiuminredning, next gen säten och 90Kwh batteri.
Enormt viktigt att det finns Chademo laddare när man ska ut och åka med Leafen. Men procentuellt blir det försvinnande lite, 2-3% av elen i genomsnitt... kanske.
5-10% på jobb, innan de satte stopp för det.
5% på hotellen, med och utan tillstånd, de säger att det inte finns, fastän jag ser uttaget utomhus.
5% på köpcentra, det kommer att bli mycket mer av det i framtiden
Resten hemma med röd trefas i garaget. Jag har ställt den på 5A och då tar det 2-3 timmar på natten efter 23.00 när vi inte använder så mycket el hemma.
Vi har precis avverkat 8020 km. genom Europa på 5 veckor. Då blev det 70% på SuperChargers och resten på hotell eller i garage. Dels med Schuko ställt till 10A, dels med blå endas på 16A och dels med trefas på 12-16A beroende på tid för laddning.
Alltså: Mest laddning hemma, ute enbart vid behov på långresor.
5% på hotellen, med och utan tillstånd, de säger att det inte finns, fastän jag ser uttaget utomhus.
5% på köpcentra, det kommer att bli mycket mer av det i framtiden
Resten hemma med röd trefas i garaget. Jag har ställt den på 5A och då tar det 2-3 timmar på natten efter 23.00 när vi inte använder så mycket el hemma.
Vi har precis avverkat 8020 km. genom Europa på 5 veckor. Då blev det 70% på SuperChargers och resten på hotell eller i garage. Dels med Schuko ställt till 10A, dels med blå endas på 16A och dels med trefas på 12-16A beroende på tid för laddning.
Alltså: Mest laddning hemma, ute enbart vid behov på långresor.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
De senaste veckorna åkte jag några längre turer som tvingade mig att ladda på SuC i Falkenberg, totalt 5 gånger på sex veckor, och så toppar jag ibland i Jung.
Annars laddar jag hemma 40%, på jobbet 50%, 10% på andra ställen.
Annars laddar jag hemma 40%, på jobbet 50%, 10% på andra ställen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14