Stöld/carjacking av elbilar/Teslor
Moderator: Redaktion
Re: Stöld/carjacking av elbilar/Teslor
Utan datauppkoppling får du ingen navigations karta.
Är det en USA Tesla funkar det inte på europeiska Supercharger. Flyttar dom över det som behövs från den stulna Teslan så röjs dom omgående. Eftersom det finns en verifiering att man har tillgång till SuoerCharger
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Är det en USA Tesla funkar det inte på europeiska Supercharger. Flyttar dom över det som behövs från den stulna Teslan så röjs dom omgående. Eftersom det finns en verifiering att man har tillgång till SuoerCharger
Skickat från min iPhone med Tapatalk
MYP -22 | MIB | svart/svart
Jag tror att man kan vara ganska säker på att en stulen Tesla aldrig kommer att säljas i ett stycke. Den slaktas och plockas isär så fort den har kommit till sitt nya hemland någonstans öster om där vi bor.
Allt det där med uppkoppling, spårning osv är inget verkligt problem för tjuvarna. Bilen existerar ju inte längre.
Allt det där med uppkoppling, spårning osv är inget verkligt problem för tjuvarna. Bilen existerar ju inte längre.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Men vad är det för delar de kan användamati skrev:Jag tror att man kan vara ganska säker på att en stulen Tesla aldrig kommer att säljas i ett stycke. Den slaktas och plockas isär så fort den har kommit till sitt nya hemland någonstans öster om där vi bor.
Det är högst sannolikt att de elektroniska komponenter skickar statusrapporter med serienr så ett stulet: batteri DU samt datorer kan du inte använda på annan bil utan att åka dit så då återstår plåt broms system hjulupphängning osv
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Om man t.ex. vill laga en kvaddad Tesla behöver man karossdelar, lyktor, rutor, fälgar, säten osv. Allt möjligt går att använda rakt av utan att delarna "berättar" var de befinner sig eller vilken bil de tillhör.e5m1r skrev:Men vad är det för delar de kan användamati skrev:Jag tror att man kan vara ganska säker på att en stulen Tesla aldrig kommer att säljas i ett stycke. Den slaktas och plockas isär så fort den har kommit till sitt nya hemland någonstans öster om där vi bor.
Det är högst sannolikt att de elektroniska komponenter skickar statusrapporter med serienr så ett stulet: batteri DU samt datorer kan du inte använda på annan bil utan att åka dit så då återstår plåt broms system hjulupphängning osv
Batteriet går säkert att ta isär utan att man löper risk att bli upptäckt. Datorer och andra elektronikdelar blir svårare, men har man kommit såhär långt så finns det säkert ett sätt att hacka dem också. Jag är ingen biltjuv, jag vet inte hur man gör. Men uppenbarligen finns ju folk som vet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- HerrNilsson
- Teslaägare
Så när jag framöver kikar på en beggad Model S så behöver jag dubbelkolla med Tesla att allt verkar OK? Typ Teslaintern Carfax? Hade inte hört talas om det.Jerker skrev:Ja, man ska kanske aldrig köpa en beg. Tesla utan att få verifierat från Tesla att den är OK.Surfaren skrev:Jag vill återigen påminna om att risken är stor att man medfinansierar stölder av Teslor (för reservdelar) om man köper skumma Teslor från tex Litauen.
Mvh
Nilsson
Nilsson
- HerrNilsson
- Teslaägare
Mm, sant.bylund skrev:Även en elbil med kort räckvidd kan tas in i en lastbil, och det är nog mest så de bilar som försvinner transporteras.
Mvh
Nilsson
Nilsson
den är troligen intern.. men har bilen hyfsat aktuell mjukvara och spotify med teslaskonto funkar, så är den troligen inte svartlistad iallafallHerrNilsson skrev:Så när jag framöver kikar på en beggad Model S så behöver jag dubbelkolla med Tesla att allt verkar OK? Typ Teslaintern Carfax? Hade inte hört talas om det.Jerker skrev:Ja, man ska kanske aldrig köpa en beg. Tesla utan att få verifierat från Tesla att den är OK.Surfaren skrev:Jag vill återigen påminna om att risken är stor att man medfinansierar stölder av Teslor (för reservdelar) om man köper skumma Teslor från tex Litauen.
ms 76132 "Eleamore"
Jag blev förvånad över att Tesla's mobil-app har en start-knapp för att köra bilen utan nyckel. Av vilken anledning är detta ens önskvärt ? Jag lämnade nycklarna hemma, gick ut och via appen både låste upp och körde iväg bilen utan protester. Med tanke på hur lätt mobiler och hemdatorer hackas (sparade lösenord i webbläsarna) så är det enkelt för utomstående att sno bilen. Med verktygen GPS och triangulering via GSM så ser man var bilen är, men uppkörd på ett plåtsläp så är den borta. Man kan stänga av Fjärruppkoppling till bilen men man vill ju använda de andra funktionerna (utöver upplåsning och start) så... vad gör man ? Chansar !? 

Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Du kan gör flera saker för att skydda dig.Waxinator skrev:Jag blev förvånad över att Tesla's mobil-app har en start-knapp för att köra bilen utan nyckel. Av vilken anledning är detta ens önskvärt ? Jag lämnade nycklarna hemma, gick ut och via appen både låste upp och körde iväg bilen utan protester. Med tanke på hur lätt mobiler och hemdatorer hackas (sparade lösenord i webbläsarna) så är det enkelt för utomstående att sno bilen. Med verktygen GPS och triangulering via GSM så ser man var bilen är, men uppkörd på ett plåtsläp så är den borta. Man kan stänga av Fjärruppkoppling till bilen men man vill ju använda de andra funktionerna (utöver upplåsning och start) så... vad gör man ? Chansar !?
- Slå på brandväggen i datorn
- Ladda inte ner från okända webbsajter
- Använd inte USB minnen som du inte köpt själv
- Slå på kryptering av hårddisken / telefonen
- Ha en krypterad backup
- Lås in backuperna
- Installera säkerhetspatchar
- Använd skärmlås med lösenord / fingeravtrycksläsare
- På telefonen, slå på att den raderas vid upprepade misslyckade försök att öppna skärmlåset
- Använd längre och komplexa lösenord
- Spara inte lösenordet i webbläsaren för viktiga sajter
- Ge aldrig någon annan dina lösenord
- Ha separat brandvägg på routern hemma, sätt aldrig datorn direkt på internetuppkopplingen
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Du glömde använd inte windows och eller android 

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jag ville inte säga det, för då spårar tråden säkert ur.e5m1r skrev:Du glömde använd inte windows och eller android

Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Då är det bara att ta popcorn och hänga medbjelkeman skrev:Jag ville inte säga det, för då spårar tråden säkert ur.e5m1r skrev:Du glömde använd inte windows och eller android

P.S. Skrivet från en Raspberry Pi som jag förvarar under madrassen.
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Stöld/carjacking av elbilar/Teslor
Först och främst: undvik bilar som gjort konstiga förflyttningar mellan flera länder. Har bilen varit i Litauen så är risken väldigt hög att den är skum, oavsett märke, och själv skulle jag inte ta i en sån bil med tång.HerrNilsson skrev:Så när jag framöver kikar på en beggad Model S så behöver jag dubbelkolla med Tesla att allt verkar OK? Typ Teslaintern Carfax? Hade inte hört talas om det.
Jag tror många glömmer det faktum att en stulen bil kostar 0 spänn för den som knycker den. Det kan räcka med ett fåtal dyra delar från en stulen bil för att göra en bra hacka på en annan, legitim men kvaddad bil. Man behöver inte använda alla delar och man kan ju undvika de delar som gärna skvallrar när man trycker i sladden nästa gång. Och för den delen, det räcker gott att bilen funkar tills man får pengarna. Om den rasar ihop efter det eller om Tesla inaktiverar den, det bryr inte "hederlige Hasse" sig om.
Senast redigerad av Surfaren, redigerad totalt 1 gånger.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
LarsL skrev:Glöm inte foliehatten!

- 100procent
- Teslaägare
Ett hackat Tesla konto. Jag själv är förvånad över att Tesla inte har tvåstegsverifiering när man loggar in. Har själv tvåstegsverifiering på mitt Google konto, Facebook konto och Hotmail. Man blir mer säker på att det inte är någon obehörig som loggat in. För Teslas del där man kan köra iväg en bil genom en app så är det nästan nödvändigt enligt mig att ha tvåstegsverifiering.vigge50 skrev:Av ett sammanträffande så skrevs det om detta på electrek nyss
https://electrek.co/2016/08/19/tesla-mo ... en-europe/
Senast redigerad av 100procent, redigerad totalt 2 gång.
Jo tvåstegsverifiering är nästan ett måste. Hoppas vi får se det snart.