Ny eller beg?
Moderator: Redaktion
Ny eller beg?
Grubblar över om jag ska köpa en ny S-60 eller en beg S-85 2015 som gått några tusen mil. Med min featurelista plus supermiljöbilspremien så hamnar de på ungefär samma pris, runt 800k. Det blir alltså en sprillans ny bil med kortare räckvidd och standardutrustning, jämfört med en ett år gammal med vassare motor, längre räckvidd, skinn och lite extragrejor. Synpunkter?
Har man förresten tillgång till samma finansiering (dvs privatlån på DNB) för beg bilar som för nya?
Har man förresten tillgång till samma finansiering (dvs privatlån på DNB) för beg bilar som för nya?
Tesla Model S 85 (2015) Mörkblå
Re: Ny eller beg?
Såg precis ett liknande inlägg från Jocke73. Bra synpunkter där. Nån som har nåt annat att tillägga?
- grenhall
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mattias4765
Man kan säga såhär. Antingen får du en ny bil med betydligt mindre utrustning och kortare räckvidd eller en begagnad med mer utrustning, mer mil och mer räckvidd.
Du får väga i vågskålen. Den nya S60:in är ju en S75 med mjukvarulås så det där med räckvidden är nog inte ett problem ändå.
Däremot får du väga om det är fördel ny bil eller mindre ny bil. Värdeminskning osv. är också faktorer som man får ta hänsyn till om du inte planerar livslångt ägande. Garantier är någorlunda bra även för en ett år gammal bil.
Du får väga i vågskålen. Den nya S60:in är ju en S75 med mjukvarulås så det där med räckvidden är nog inte ett problem ändå.
Däremot får du väga om det är fördel ny bil eller mindre ny bil. Värdeminskning osv. är också faktorer som man får ta hänsyn till om du inte planerar livslångt ägande. Garantier är någorlunda bra även för en ett år gammal bil.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Bra sammanfattat.
De har förstås tunat produktionen sedan 2015, men har det kommit någon ny hårdvara som kan väga in i beslutet?
De har förstås tunat produktionen sedan 2015, men har det kommit någon ny hårdvara som kan väga in i beslutet?
Oavsett hur Du än gör, så kommer Du vara f*n nöjd med Ditt beslut. Det enda Du kommer ångra är att Du väntade så länge. Promise!
Det är 4G på bilar från i år, men inte från 2016. Sen gör ju faceliften att en ny bil är lite annorlunda mot en från förra året. T ex får man den lilla frunken i år oavsett D eller inte. Om du tittar på en S85 från förra året så lastar den betydligt mer där fram.ulsa skrev:Bra sammanfattat.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Stolarna bör du väl titta på, men om du jämför ny tyg men gammal skinn kanske det är samma.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Hej,
Hade precis samma frågeställning som du för några dagar sedan bara... Det är lite svårt att motivera en begagnad om du ska ha den som tjänstebil. Om inte: då har du bara att vinna på att köpa en begagnad. Håller på att dra i alla detaljer för köp nu och DNB har varit väldigt hjälpsamma!
Mvh
Jocke
Hade precis samma frågeställning som du för några dagar sedan bara... Det är lite svårt att motivera en begagnad om du ska ha den som tjänstebil. Om inte: då har du bara att vinna på att köpa en begagnad. Håller på att dra i alla detaljer för köp nu och DNB har varit väldigt hjälpsamma!
Mvh
Jocke
Du kan ju få en beg. 85D i valfri färg så långe du väljer Midnight silver (grå met.) eller mattblå
för strax under 900 som går bra att leasa.

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Ja, eller Tars vita S70D för ännu mindre. Privatköparna har verkligen ett bra läge.
Har just nu dialog med banken. Det är spännande! Vi får se var jag landar de närmsta veckorna!
/Jocke
Har just nu dialog med banken. Det är spännande! Vi får se var jag landar de närmsta veckorna!
/Jocke
DnB verkar iaf inte intresserade av att finansiera privatköp av Teslor om det inte är tesla själva som är säljare.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Tycker inte DNB är så värst hjälpsamma, inte mot mig i alla fall:
Jag måste hänvisa dig till Tesla Sweden AB. Det är tillsammans med dem ni kommer överens om upplägg och ränta. Vi har ingen kontakt med slutkunder hos oss utan endast kontakt med våra återförsäljare.
- grenhall
- Teslaägare
DnB finansierar inte bilar om de inte kommer via en ÅF. Så ni vet. Jag blev rejält förbannad på dem när de var snorkiga. Men det är bara så deras policy ser ut. Så vill ni finansiera en bil via DnB så måste en ÅF köra racet.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Min åsikt är att begagnat ofta är för högt pris mot vad jag tycker de är värda. Om jag bygger ihop "min" Tesla så skulle det bli en:
Model s 60, vit, grå next gen, ap, premiuminteriör, svart innertak = 787kkr efter sup.premie o referal.
s 60 har idag 338km EPA-räckvidd och s 85 har 425km, men har den åkt några tusen mil så får man nog räkna med minst 5% degradering dvs. 399km. 6mil är inte så stor skillnad ändå (som om 85an skulle vara en 71kWh modell idag utan degradering och 60ans förbrukning), speciellt inte när det handlar om en 60 som egentligen är en 75a som laddar snabbare och inte kommer att ha nån degradering.
För att köpa en begagnad utan ap, fecelift, hepa (allergiker), kort vagngaranti o kortare på teslas garanti så skulle jag vilja ha den minst 150k-200k billigare, dvs. 587-637kkr. Det finns en på KVD som är uppe i 620 men reservauktionspris är inte uppnått än. Slutdag på auktionen är idag:
https://www.kvd.se/auktion/personbil/Te ... 7hk/727085
Men tycker man att den extra räckvidden är väldigt viktig och att man därtill kan få lite extra lullull mot vad man själv skulle ha tagit till ett pris man finner attraktivt, ja då är det ju en annan femma.
Model s 60, vit, grå next gen, ap, premiuminteriör, svart innertak = 787kkr efter sup.premie o referal.
s 60 har idag 338km EPA-räckvidd och s 85 har 425km, men har den åkt några tusen mil så får man nog räkna med minst 5% degradering dvs. 399km. 6mil är inte så stor skillnad ändå (som om 85an skulle vara en 71kWh modell idag utan degradering och 60ans förbrukning), speciellt inte när det handlar om en 60 som egentligen är en 75a som laddar snabbare och inte kommer att ha nån degradering.
För att köpa en begagnad utan ap, fecelift, hepa (allergiker), kort vagngaranti o kortare på teslas garanti så skulle jag vilja ha den minst 150k-200k billigare, dvs. 587-637kkr. Det finns en på KVD som är uppe i 620 men reservauktionspris är inte uppnått än. Slutdag på auktionen är idag:
https://www.kvd.se/auktion/personbil/Te ... 7hk/727085
Men tycker man att den extra räckvidden är väldigt viktig och att man därtill kan få lite extra lullull mot vad man själv skulle ha tagit till ett pris man finner attraktivt, ja då är det ju en annan femma.
Dessutom kan du ju uppgradera 60 till 75 den dagen det ev skulle behövas och då få räckvidd som väl matchar en beggad 85a.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
MY LR, Pearl White
Batteri konfigurationen är annorlunda på 85 & 90or om man jämför med dagens s60-75or.
Så 85 och 90 modellen ger högre spänning om jag inte är helt ut i det blå.
Modell 85 har 7104st celler medans 60 har 5040 celler mer info här http://www.teslamotors.wiki/wiki/Battery_Pack
Så 85 och 90 modellen ger högre spänning om jag inte är helt ut i det blå.
Modell 85 har 7104st celler medans 60 har 5040 celler mer info här http://www.teslamotors.wiki/wiki/Battery_Pack
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Det slutade med en S85 från 2015, mörkblå. Glad som en lärka.
- grenhall
- Teslaägare
Grymt! Stort grattis!ulsa skrev:Det slutade med en S85 från 2015, mörkblå. Glad som en lärka.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
En begagnad högmilare till relativt lågt pris. Kanske kan fås ned i pris något mer.
https://m.blocket.se/stockholm/Tesla_Mo ... ?ca=11&w=3
https://m.blocket.se/stockholm/Tesla_Mo ... ?ca=11&w=3