Hur ska en stor cykelparkering utformas för att möjliggöra laddning av elcyklar?
Kollar jag på de flesta elcyklar laddas de oftast med 230 volt och vanligt schuko uttag.
Men många elcyklar kräver att batteriet tas loss och en egen laddare måste anslutas.
Funderar på om låsbara ventilerade plåtskåp med eluttag inuti kunde vara något?
Hur utforma laddplatser för elcyklar på bästa sätt?
Moderator: Redaktion
- Off Grid Byggaren
Hur utforma laddplatser för elcyklar på bästa sätt?
Senast redigerad av Off Grid Byggaren, redigerad totalt 1 gånger.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Re: Hur utforma laddplatser för elcyklar på bästa sett?
Finns verkligen behovet av offentlig laddning av dessa? Har de inte tillräcklig räckvidd för att man ska komma bort och hem i normalfallet ändå?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
I Kina har elcyklar varit populärt under många år. Där finns det en väldigt brokig laddningsinfrastruktur med utdragna skarvsladdar från små butiker, väggskåp i gatumiljön med myntinkast och diverse olika laddningsvarianter på kontor etc. Men det handlar ju mycket om storlek på stad, hastighet man vill hålla etc om det funkar med endast hemmaladdning eller inte.
För en kontorsjobbare i Sverige tycker jag det naturligaste hade varit att ladda vid sin egen arbetsplats.
För en kontorsjobbare i Sverige tycker jag det naturligaste hade varit att ladda vid sin egen arbetsplats.
- Off Grid Byggaren
Jag tänker mig någon form av destinationsladdning.
Om cykelägaren bor i lägenhet i storstad och cykelparkeringen hemma är ett stort utomhus cykelställ med tak avsett för 100 lägenheters cyklar till exempel.
Att släpa in cykeln i hissen och sedan i hallen för att ladda är nog inte så kul.
De flesta kan dock haka av batteriet och bära upp det för laddning, förmodar att de flesta gör så idag.
Jag ser inte några elcyklar som står för laddning ute.
Men att enkelt kunna ladda i cykelstället vore ju smidigt, på jobbet eller utanför bostaden.
Om cykelägaren bor i lägenhet i storstad och cykelparkeringen hemma är ett stort utomhus cykelställ med tak avsett för 100 lägenheters cyklar till exempel.
Att släpa in cykeln i hissen och sedan i hallen för att ladda är nog inte så kul.
De flesta kan dock haka av batteriet och bära upp det för laddning, förmodar att de flesta gör så idag.
Jag ser inte några elcyklar som står för laddning ute.
Men att enkelt kunna ladda i cykelstället vore ju smidigt, på jobbet eller utanför bostaden.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Min erfarenhet av elcyklar är att jag laddar den hemma eller på jobbet. Vanligtvis behöver man inte ens ta bort batteriet, men om det krävs så är batteriet inte större eller tyngre än att det får plats i portföljen eller innerfickan.
Installerat 13,2 kWp solceller
Då har du rejäla innerfickor - på de elcyklar som finns till utlåning hos min nuvarande kund är batteriet stort som ett något utdraget 2 liters juicepaket och väger 5-6 kilo+46 skrev:Min erfarenhet av elcyklar är att jag laddar den hemma eller på jobbet. Vanligtvis behöver man inte ens ta bort batteriet, men om det krävs så är batteriet inte större eller tyngre än att det får plats i portföljen eller innerfickan.

Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Hur utforma laddplatser för elcyklar på bästa sätt?
Några på jobbet tar just in batteriet o laddar det med samma adapter till datorn.
Men hade völ varit smitidgt om de satt i cykelställ eller dyl.
Men hade völ varit smitidgt om de satt i cykelställ eller dyl.