OK, jag är med på resonemanget, du har argumenterat för din sak och fått mig att nicka lite instämmande även om jag tror på en framtid som på ett lokalt och regionalt plan över hela landet innefattar gratis kollektivtrafik.StefL skrev:Jag menade dels att "100% skattefinansiering" inte är detsamma som "gratis" och dels att ingenting heller kan vara helt kostnadsfritt oavsett vem som betalar det, någonstans finns alltid en kostnad i form av pengar - eller något annat.zyax skrev:Det är väl alla medvetna om. Det är inte gratis, det är dock på väg mot noll (kommer alltid kosta mer än 0). När kostnaden är tillräckligt låg så kommer alla (dvs kommuner och landsting) att erbjuda det gratis för att inte förlora intäkter i form av skatt/turism etc. Det är min subjektiva bedömning.StefL skrev:Är dom reklamfinansierade är dom alltså inte heller gratis. Min poäng var mest att understryka det välkända faktumet "there ain't no such thing as a free lunch", frågan är bara HUR den betalas.TiborBlomhall skrev:Jag undrar vem som kommer vilja köpa månadskort på SL när Google lanserar sina reklamfinansierade självkörande taxibilar i Stockholm?
Samma sak gäller med kollektivtrafik, gatubelysning - you name it. Alla kollektivtrafiksystem vi har idag är mer eller mindre finansierade via skatt med en tillkommande egenavgift, och hur stor den ska vara är självklart något man kan ha olika åsikter om. Men så länge inte systemet är exakt lika tillgängligt för alla ter det sig i mångas ögon "orättvist" om det inte kostar något för de som använder det, och då faller dess legitimitet.
Du drog ett exempel med medborgarlön, det känns som om man snöat in på höger mot vänsterpolitik. Om det handlat om höger mot vänster så hade jag varit på din sida, men gratis kollektivtrafik kommer inte vara en fråga för blockpolitiken.
Vi betalar för Biblioteket för att alla ska kunna tillgodose sig kunskap. Det kan mycket väl försvinna då internet är en källa till information som redan är gratis.
Dagis är gratis för att vi vill ha nya barn i Sverige, det är bra på väldigt lång sikt.
Att kunna färdas gratis har ett värde som redan på vissa håll överstiger den kostnad som finns.
Sen är det som alltid en politisk fråga vad man bedömer vara en både rättvis och resurseffektiv nivå på skattefinansieringen av lokaltrafiken. Jag tycker personligen att det finns ett pedagogiskt värde i att det kostar något att utnyttja kollektivtrafiken - jag upplever att alltför många människor idag tar alltför mycket för givet och bortser från att de flesta både anstränger sig och gör prioriteringar för att få sina liv att gå ihop och fungera. Jag skulle t.ex. gärna se en differentiering av SL's månadskort för olika zoner och ser det som fullständigt urbota att man på allvar diskuterar att återinföra enhetstaxan och sätta samma pris på en resa från Kungsängen till Nynäshamn (ca 10 mil) som på en mellan Hötorget och T-Centralen (några hundra meter). Framtiden må mycket väl visa mig att jag har fel men baserat på min moraliska kompass och de erfarenheter jag hittills har är det min ståndpunkt.
Gratis kollektivtrafik
Moderator: Redaktion
Re: Gratis kollektivtrafik
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Jag tar ofta bilen just för att det är bekvämare.. under trängselskatteförsöket bodde jag i Årsta... Det sattes då in direktbussar på mornar och eftermiddagar till och från Årsta hela vägen in till Centralen. Det var smidigt, gick fort, slapp ett byte och var skapligt billigt.bylund skrev:De flesta som kör bil idag gör det inte för att spara pengar direkt.
Man tar bilen för att man är bekväm för att det går snabbare än att åka kollektivt, eller för att man ogillar att dela fordon med okända o s v. Därför har inte gratis kollektivtrafik en jättestor betydelse för vanebilister, men klart att det har en påverkan på de som ligger på gränsen när det gäller val av färdmedel, och det blir lättare att ta bussen ibland, då man slipper betala får två enkelresor de dagar man skulle kunna åka kollektivt.
I exemplet Tallinn som jag nämnde ovan så är det fortfarande trångt på vägarna. Annars kostar ett månadskort där 23 EUR, så även om köper ett sådan är det betydligt billigare än att köra bil.
När sen det blev genomröstat skippade dom helt extrabussarna och la all extra "inkomst" på biltrafiken så då blev det att jag gick tillbaka till att åka bil in istället.
Så man kan få även dom slappaste personerna att sätta sig på en buss istället för att ta bilen... Kostnaden har lite med det att göra men ska man göra det rätt måste utbudet och linjerna utökas också. Men det blir lite av en självklarhet om man ska införa nolltaxa.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
- PoloPrinsen
Här I Borås har jag fattat det som att ca 50% av kostnaden ändå kommer in via skattsedeln, resten via biljettintäckter och reklam.
Intressant skulle vara att veta hur stor andel betalningssystemet I sig star för bland kostnaderna. Säkerligen ganska så många turer som man sätta in extra om inget betalningssystem belastar budgeten.
OM varje kommuns möjliga bränsleförsäljningsintäkter (bensinskatten dieselskatten) samt ditto möjliga kostnader (råoljeimport + raffinering etc) även kan vägas in så skulle det kanske vara lönande att maximera kollektivfabriken ekonomistyrmedelsmässigt med hjälp av gratisåkande för alla. Jag vet att just Borås lokaltrafik (med omnejd?) kör på biogas. effektivisering och elda upp biogasen som elgeneratorsbränsle och byta ut bussarna mot eldrivna dito.
Värdet av ökad kollektivtrafik en bit ut på lansdet med gratisåkning kan nog även göra att manga familjer kan klara sig med en enda bil istället förhoppningsvis. Bybilpooler kanske + eldrivna 7-28 sitsiga minibussar för att ansluta till det befintliga gratisnätverket av busslinjer.
Finns många saker man skulle kunna göra om man som kommunpolitiker har stake nog för det. Men de flesta verkar ligga lågt eller går bara på de redan upptrampade stigarna.
///PP
Intressant skulle vara att veta hur stor andel betalningssystemet I sig star för bland kostnaderna. Säkerligen ganska så många turer som man sätta in extra om inget betalningssystem belastar budgeten.
OM varje kommuns möjliga bränsleförsäljningsintäkter (bensinskatten dieselskatten) samt ditto möjliga kostnader (råoljeimport + raffinering etc) även kan vägas in så skulle det kanske vara lönande att maximera kollektivfabriken ekonomistyrmedelsmässigt med hjälp av gratisåkande för alla. Jag vet att just Borås lokaltrafik (med omnejd?) kör på biogas. effektivisering och elda upp biogasen som elgeneratorsbränsle och byta ut bussarna mot eldrivna dito.
Värdet av ökad kollektivtrafik en bit ut på lansdet med gratisåkning kan nog även göra att manga familjer kan klara sig med en enda bil istället förhoppningsvis. Bybilpooler kanske + eldrivna 7-28 sitsiga minibussar för att ansluta till det befintliga gratisnätverket av busslinjer.
Finns många saker man skulle kunna göra om man som kommunpolitiker har stake nog för det. Men de flesta verkar ligga lågt eller går bara på de redan upptrampade stigarna.
///PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Jag tycker att det är helt okej att det inte ska kosta mer att ta sig från till exempel en villa i Norrtälje till Stockholm än för dem som bor i en lägenhet i city och tar tunnelbanan endast en eller två hållplatser till arbetsplatsen. Båda gör samma samhällsnytta genom att inte ta bilen utan istället åka kollektivt. Båda är lika viktiga för Stockholm som tillväxtmotor och båda har olika valfria förutsättningar att påverka sin totala miljöbelastning (korta resor vs möjligheter att handla närodlat, producera egen el, osv)StefL skrev:Jag skulle t.ex. gärna se en differentiering av SL's månadskort för olika zoner och ser det som fullständigt urbota att man på allvar diskuterar att återinföra enhetstaxan och sätta samma pris på en resa från Kungsängen till Nynäshamn (ca 10 mil) som på en mellan Hötorget och T-Centralen (några hundra meter). Framtiden må mycket väl visa mig att jag har fel men baserat på min moraliska kompass och de erfarenheter jag hittills har är det min ståndpunkt.
Installerat 13,2 kWp solceller
För mig är det däremot fullkomligt obegripligt. Ska det i så fall kosta lika mycket att ta tåget från Kiruna till Malmö som mellan Stockholm och Södertälje? Eller ska priset för en flygresa mellan Stockholm och Sydney vara detsamma som för en mellan Stockholm och Umeå? Jag kan helt enkelt inte köpa resonemanget, och jag tror det finns förhållandevis många som tycker det känns orimligt, även om jag både hört argumenten för enhetstaxan och kan ana "den vackra tanken" med dem. Tyvärr är historien även fylld av andra utopiska idéer som inte heller fungerat i verkligheten...+46 skrev:Jag tycker att det är helt okej att det inte ska kosta mer att ta sig från till exempel en villa i Norrtälje till Stockholm än för dem som bor i en lägenhet i city och tar tunnelbanan endast en eller två hållplatser till arbetsplatsen. Båda gör samma samhällsnytta genom att inte ta bilen utan istället åka kollektivt. Båda är lika viktiga för Stockholm som tillväxtmotor och båda har olika valfria förutsättningar att påverka sin totala miljöbelastning (korta resor vs möjligheter att handla närodlat, producera egen el, osv)StefL skrev:Jag skulle t.ex. gärna se en differentiering av SL's månadskort för olika zoner och ser det som fullständigt urbota att man på allvar diskuterar att återinföra enhetstaxan och sätta samma pris på en resa från Kungsängen till Nynäshamn (ca 10 mil) som på en mellan Hötorget och T-Centralen (några hundra meter). Framtiden må mycket väl visa mig att jag har fel men baserat på min moraliska kompass och de erfarenheter jag hittills har är det min ståndpunkt.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Det som var suberbt med enhetstaxan var ju att man alltid visste vad resan kostade: 20 spänn. Det blev med ens mycket enklare att resa utan månadskort. Zonsystemet som finns idag kombinerat med plastkorten och automaterna är förmodligen världens mest svårförstådda system. Man måste läsa sig till hur många zoner man ska, sen blippa sitt kort i automaten och sätta sin standardresa till motsvarande antal kuponger (ej samma som zonantalet utan det finns en tabell man ska läsa av), blippa sitt kort en andra gång (glömmer man det så funkar det inte) samt slutligen blippa kortet i spärren - då bli man insläppt och korrekt antal kuponger dras.
Gratis är gott men enkelt är ibland godare. Jag har t ex slutat ladda ner film från piratsajter. Varför skulle jag det när det finns Netflix? Det var aldrig kostnaden som var problemet, det var enkelheten och utbudet. Och jag har garanterat lagt mer pengar på Spotify de senaste fem åren än vad jag lagt totalt i mitt liv på CD-skivor.
Så ett bra mellanting vore enhetstaxa (eller åtminstone ett busenkelt system), samt billiga månadskort.
Gratis är gott men enkelt är ibland godare. Jag har t ex slutat ladda ner film från piratsajter. Varför skulle jag det när det finns Netflix? Det var aldrig kostnaden som var problemet, det var enkelheten och utbudet. Och jag har garanterat lagt mer pengar på Spotify de senaste fem åren än vad jag lagt totalt i mitt liv på CD-skivor.
Så ett bra mellanting vore enhetstaxa (eller åtminstone ett busenkelt system), samt billiga månadskort.
Min poäng var ju just det att det är bekvämligheten som avgör för många som idag inte åker kollektivt (många av de nya resenärerna kommer nog dessutom från dem som annars skulle cyklat eller gått om man sänker avgiften till noll). Nolltaxa leder inte automatiskt till bättre trafik och att ta betalt leder inte nödvändigtvis till sämre trafik.joel80 skrev:Jag tar ofta bilen just för att det är bekvämare.. under trängselskatteförsöket bodde jag i Årsta... Det sattes då in direktbussar på mornar och eftermiddagar till och från Årsta hela vägen in till Centralen. Det var smidigt, gick fort, slapp ett byte och var skapligt billigt.
När sen det blev genomröstat skippade dom helt extrabussarna och la all extra "inkomst" på biltrafiken så då blev det att jag gick tillbaka till att åka bil in istället.
Så man kan få även dom slappaste personerna att sätta sig på en buss istället för att ta bilen... Kostnaden har lite med det att göra men ska man göra det rätt måste utbudet och linjerna utökas också. Men det blir lite av en självklarhet om man ska införa nolltaxa.
Jag att man kommer kunna ta betalt för ett autonomt kollektivtrafiksystem med små fordon, då det kommer att vara mycket bekvämare än dagens system där man t ex går ut, väntar på en buss, byter till pendeltåg och sedan promenerar 10 minuter till sin destination. Även om man väljer att dela på fordon med människor som ska åt samma håll (och dessutom fått bra betyg av tidigare medpassagerare) kommer man ju att komma dit man ska utan byten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Att tänka hållbart kräver ett öppet sinne...StefL skrev:För mig är det däremot fullkomligt obegripligt. Ska det i så fall kosta lika mycket att ta tåget från Kiruna till Malmö som mellan Stockholm och Södertälje? Eller ska priset för en flygresa mellan Stockholm och Sydney vara detsamma som för en mellan Stockholm och Umeå? Jag kan helt enkelt inte köpa resonemanget, och jag tror det finns förhållandevis många som tycker det känns orimligt, även om jag både hört argumenten för enhetstaxan och kan ana "den vackra tanken" med dem. Tyvärr är historien även fylld av andra utopiska idéer som inte heller fungerat i verkligheten...+46 skrev:Jag tycker att det är helt okej att det inte ska kosta mer att ta sig från till exempel en villa i Norrtälje till Stockholm än för dem som bor i en lägenhet i city och tar tunnelbanan endast en eller två hållplatser till arbetsplatsen. Båda gör samma samhällsnytta genom att inte ta bilen utan istället åka kollektivt. Båda är lika viktiga för Stockholm som tillväxtmotor och båda har olika valfria förutsättningar att påverka sin totala miljöbelastning (korta resor vs möjligheter att handla närodlat, producera egen el, osv)StefL skrev:Jag skulle t.ex. gärna se en differentiering av SL's månadskort för olika zoner och ser det som fullständigt urbota att man på allvar diskuterar att återinföra enhetstaxan och sätta samma pris på en resa från Kungsängen till Nynäshamn (ca 10 mil) som på en mellan Hötorget och T-Centralen (några hundra meter). Framtiden må mycket väl visa mig att jag har fel men baserat på min moraliska kompass och de erfarenheter jag hittills har är det min ståndpunkt.
Som jag skrev tidigare, så är miljöbelastningen, dvs energibehovet, att dagligen pendla mellan förorten Hässelby och T-centralen en (1) matsked bensin om året.
Den stora kostnaden för samhället är inte energiförbrukningen per km utan omkostnaden att tillhandahålla kollektivtrafik och dess infrastruktur. Ju fler som väljer att åka kollektivt ju lägre blir "skatte"kostnaden per resenär, oavsett pendlingsavstånd.
Att pendla för sin arbetsförsörjning är något helt annat än för rekreation och nöje och ska därmed också behandlas olika rent skattemässigt /transportslag
Installerat 13,2 kWp solceller
I dom utredningar man gjort på städer/orter där det införts nolltaxa har den delen varit rätt liten. Största delen nytillkomna resenärer som kom från gång och cycling tror jag det var Arboga som hade med ca 22%... Absoluta majoriteten var tidigare bilister.bylund skrev:Min poäng var ju just det att det är bekvämligheten som avgör för många som idag inte åker kollektivt (många av de nya resenärerna kommer nog dessutom från dem som annars skulle cyklat eller gått om man sänker avgiften till noll). Nolltaxa leder inte automatiskt till bättre trafik och att ta betalt leder inte nödvändigtvis till sämre trafik.
Med en nolltaxa kan det finnas större vits att öka kollektivtrafiken och var den går, vilket alltså bidrar till större bekvämlighet också. Så det kan ju gå lite hand i hand. Om man inte ser till just Stockholm är ju ofta turtäthet ett gissel... Jag bor 7km utanför Gävle och har bara en buss i timmen... fram till kl 17:30.. sen anser dom att man åkt klart för dagen. :/
Överallt där man infört nolltaxa har åkandet ökat väldigt mycket, och då även turtäthet, vilket alltså är en slags bekvämlighet.
Jo, fast kostnaden för att bygga T-bana mellan Hötorget och T-Centralen respektive hela vägen ut till Hässelby Strand skiljer sig ju också en del - vilket jag gott tycker kunde avspeglas på biljettpriset. Driftskostnaden för tågen är också mer än energi - slitage (underhåll), löner till personal (förare, spärrvakter, städpersonal etc) så jämförelsen haltar lite även om jag förstår din poäng.+46 skrev:Att tänka hållbart kräver ett öppet sinne...StefL skrev:För mig är det däremot fullkomligt obegripligt. Ska det i så fall kosta lika mycket att ta tåget från Kiruna till Malmö som mellan Stockholm och Södertälje? Eller ska priset för en flygresa mellan Stockholm och Sydney vara detsamma som för en mellan Stockholm och Umeå? Jag kan helt enkelt inte köpa resonemanget, och jag tror det finns förhållandevis många som tycker det känns orimligt, även om jag både hört argumenten för enhetstaxan och kan ana "den vackra tanken" med dem. Tyvärr är historien även fylld av andra utopiska idéer som inte heller fungerat i verkligheten...+46 skrev:Jag tycker att det är helt okej att det inte ska kosta mer att ta sig från till exempel en villa i Norrtälje till Stockholm än för dem som bor i en lägenhet i city och tar tunnelbanan endast en eller två hållplatser till arbetsplatsen. Båda gör samma samhällsnytta genom att inte ta bilen utan istället åka kollektivt. Båda är lika viktiga för Stockholm som tillväxtmotor och båda har olika valfria förutsättningar att påverka sin totala miljöbelastning (korta resor vs möjligheter att handla närodlat, producera egen el, osv)StefL skrev:Jag skulle t.ex. gärna se en differentiering av SL's månadskort för olika zoner och ser det som fullständigt urbota att man på allvar diskuterar att återinföra enhetstaxan och sätta samma pris på en resa från Kungsängen till Nynäshamn (ca 10 mil) som på en mellan Hötorget och T-Centralen (några hundra meter). Framtiden må mycket väl visa mig att jag har fel men baserat på min moraliska kompass och de erfarenheter jag hittills har är det min ståndpunkt.
Som jag skrev tidigare, så är miljöbelastningen, dvs energibehovet, att dagligen pendla mellan förorten Hässelby och T-centralen en (1) matsked bensin om året.
Den stora kostnaden för samhället är inte energiförbrukningen per km utan omkostnaden att tillhandahålla kollektivtrafik och dess infrastruktur. Ju fler som väljer att åka kollektivt ju lägre blir "skatte"kostnaden per resenär, oavsett pendlingsavstånd.
Att pendla för sin arbetsförsörjning är något helt annat än för rekreation och nöje och ska därmed också behandlas olika rent skattemässigt /transportslag
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Jag håller med om att det instinktivt känns rätt och riktigt att den som åker längre får betala mer. Men frågan är vad som är bäst för samhället i stort och då tror jag enhets- eller nolltaxa kan vara vettigt. Ju färre bilar desto bättre trafikmiljö (framförallt för dem som ändå tar bilen).
Om billigare kollektivtrafik leder till mindre köer så vore det kanon men jag tror inte på sambandet. Samma sak med trängselskatt, jag betalar gärna en hundring om dagen om jag slipper köa. Effekten på essingeleden blev minimal, men det kan ha att göra med alla arbeten norr om stan...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- PoloPrinsen
Om alla skattebetalare får en extra "trängselavgift" via skattsedeln så skulle det ju I Stockholm och med dess pendlingsorter innebära en enorm mängs skattemedel. Tar man BÅDE dessa pengar och den inbesparade utgiften på slopat biljettsystem och lägger allt på tätare turer och nya turer så tror jag att effekten kommer vara enorm minskning av biltrafik ock motsvarande ökning av kollektivtrafiken.Remuz skrev:Om billigare kollektivtrafik leder till mindre köer så vore det kanon men jag tror inte på sambandet. Samma sak med trängselskatt, jag betalar gärna en hundring om dagen om jag slipper köa. Effekten på essingeleden blev minimal, men det kan ha att göra med alla arbeten norr om stan...
Ser man dessutom till att I anslutning till T-bana/p-tåg/busslinjer av alla slag ha bade bil och cykelparkering så kan folk kombinera färdsätt enklare.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Det har haft effekt med trängselskatten, varför skulle det inte ha effekt med gratis kollektivtrafik?
http://www.stockholm.se/Fristaende-webb ... /?kontakt=
För drygt 200kr kan man ta bilen samt parkera en typ en hel dag och det blir fortfarande billigare än att åka in om man är två.. Är man ensam går det på ett ut efter några timmars parkering.
http://www.stockholm.se/Fristaende-webb ... /?kontakt=
Jag tror att många som inte behöver åka in eller igenom Stockholm varje dag i nuläget tar bilen för att det faktiskt är billigare än att åka kollektivt om man måste betala kontant/per resa. Bodde tidigare i Skogås och skulle jag och sambon fram och tillbaka in till stan kostade det då över 200kr t.o.r.. (tre zoner, enkel resa kostade 54kr för en person om jag kommer ihåg rätt... idag är det större zoner.. så bara 2 dit, men kostar fortfarande 54kr.)Trafiksituation på E4 och Södra länken
Köerna på E4 har minskat. För Södra länken har kövarningarna och stängningarna mer än halverats.
För drygt 200kr kan man ta bilen samt parkera en typ en hel dag och det blir fortfarande billigare än att åka in om man är två.. Är man ensam går det på ett ut efter några timmars parkering.
fick syn på framsidan av lokalblaskan i kaströrelsen till papperinsamlingen, "Vi lägger mer tid på pendling - än på semester"
här är deras siffror, 271 timmar pendling per år, 18 minuter mer per dag än för 20 år sedan,
på nåt vis är inte gratis eller inte viktigt i det perspektivet,
skrevs om Hässelby i några inlägg, ja Palme bodde där i trakten men det är närförort snart, Vallentuna, Vaxholm, Nynäshamn, Salem, Knivsta eller Bro dubbelt så långt bort som Översteprästens residens, därifrån måste det effektiviseras, gratis eller...
här är deras siffror, 271 timmar pendling per år, 18 minuter mer per dag än för 20 år sedan,
på nåt vis är inte gratis eller inte viktigt i det perspektivet,
skrevs om Hässelby i några inlägg, ja Palme bodde där i trakten men det är närförort snart, Vallentuna, Vaxholm, Nynäshamn, Salem, Knivsta eller Bro dubbelt så långt bort som Översteprästens residens, därifrån måste det effektiviseras, gratis eller...
ms 76132 "Eleamore"