Tänkte på detta med elbilar / laddhybrider och batteripacket.
En tesla laddas normalt till 80% och bara när vid långfärd till 100% för att spara på batterierna.
Men det pratas inte alls om andra bilar, Leaf, i3, hybrider som har mindre batteripack.
Laddas dessa ochså normalt till 80% av kapaciteten eller maxxar man de alltid till 100% så man får ut sina sista Km?
Isåfall kommer de att tappa än mer i räckvidd över tid än Tesla, eftersom de har väl inga superbatterier som klarar av det.
Och laddas de inte till 100% så får man ju i normalfallet inte ut ens den kortare räckvidden som man normalt anger för bilen.
Laddning av andra än Tesla
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Laddning av andra än Tesla
De flesta andra elbilar har liknande koncept med vardagsladdning mindre än 100%
Re: Laddning av andra än Tesla
Som jag har förstått det så har de andra tillverkarna byggt in spärrar mot att ladda till 100% utan de ladda enbart till 90% men det står 100%.
Om man åker till en Chademo-laddare så står det fast det är tomt så säger laddaren att man har omkring 20-25% kvar på batteriet. Om de utnyttjade mer så kanske man kom längre med el, det hade varit skönt.
Om man åker till en Chademo-laddare så står det fast det är tomt så säger laddaren att man har omkring 20-25% kvar på batteriet. Om de utnyttjade mer så kanske man kom längre med el, det hade varit skönt.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Re: Laddning av andra än Tesla
Tja.. Tänkte främst på hybrider som har 5mil räckvidd i teorin.
Detta är inget som nämns när man läser om alla nya modeller som lanseras.
Har bara sett detta hos tesla att man inte laddar 100 till vardags.
Så ladda 80%, -> 4 Mil, sen lägg på olika elslukare radio, Ac, ute temperatur etc..
så praktiska räckviden kanske är 3 mil då?
Skulle kunna tänka mig Outlandern som en första 'elbil' innan model3 kommer såsmåningom,
men praktiska räckvidden krymper när man ser till verkligheten.
Detta är inget som nämns när man läser om alla nya modeller som lanseras.
Har bara sett detta hos tesla att man inte laddar 100 till vardags.
Så ladda 80%, -> 4 Mil, sen lägg på olika elslukare radio, Ac, ute temperatur etc..
så praktiska räckviden kanske är 3 mil då?
Skulle kunna tänka mig Outlandern som en första 'elbil' innan model3 kommer såsmåningom,
men praktiska räckvidden krymper när man ser till verkligheten.
MYLR-24
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Laddning av andra än Tesla
Jag kan nämna att Nissan Leaf också har en möjlighet att begränsa laddnivån till 80%. Dock så är det likt Tesla så att 100% inte motsvarar hela batterikapaciteten. Jag har gjort mätningar och det verkar som om man kan utnyttja 20-21 kWh av de påstådda 24. Leaf har heller ingen "reserv" utan när det visar noll så är det slut!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Laddning av andra än Tesla
Jag har själv en Outlander PHEV och batterierna räcker väl omkring 42 km på sommaren och ca. 30 km på vintern. Eftersom den laddar fullt varje natt så skulle man snabbt döda batteriet om man gick till 100%. Vad jag har förstått såhär de flesta laddbara produkter (datorer med mera) en begränsning på ca. 90% just för att inte döda batteriet för snabbt._TonyV skrev:Tja.. Tänkte främst på hybrider som har 5mil räckvidd i teorin.
Detta är inget som nämns när man läser om alla nya modeller som lanseras.
Har bara sett detta hos tesla att man inte laddar 100 till vardags.
Så ladda 80%, -> 4 Mil, sen lägg på olika elslukare radio, Ac, ute temperatur etc..
så praktiska räckviden kanske är 3 mil då?
Skulle kunna tänka mig Outlandern som en första 'elbil' innan model3 kommer såsmåningom,
men praktiska räckvidden krymper när man ser till verkligheten.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Re: Laddning av andra än Tesla
Ok. Finns det ens möjlighet för 100% laddning?drzaphod skrev:Jag har själv en Outlander PHEV och batterierna räcker väl omkring 42 km på sommaren och ca. 30 km på vintern. Eftersom den laddar fullt varje natt så skulle man snabbt döda batteriet om man gick till 100%. Vad jag har förstått såhär de flesta laddbara produkter (datorer med mera) en begränsning på ca. 90% just för att inte döda batteriet för snabbt._TonyV skrev:Tja.. Tänkte främst på hybrider som har 5mil räckvidd i teorin.
Detta är inget som nämns när man läser om alla nya modeller som lanseras.
Har bara sett detta hos tesla att man inte laddar 100 till vardags.
Så ladda 80%, -> 4 Mil, sen lägg på olika elslukare radio, Ac, ute temperatur etc..
så praktiska räckviden kanske är 3 mil då?
Skulle kunna tänka mig Outlandern som en första 'elbil' innan model3 kommer såsmåningom,
men praktiska räckvidden krymper när man ser till verkligheten.
hmm tja,, eller det är kanske inte så viktigt då en 8 km till eller inte gör ingen större skillnad när bensinen går igång och stödjer upp ist.
MYLR-24