Långfärd med Tesla på vintern - prov i Aftonbladet

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SpaceAce
Teslaägare
Kontakt:

Långfärd med Tesla på vintern - prov i Aftonbladet

Inlägg av SpaceAce »

Trevlig artikel i AB, som inte har negativ spin vad jag kunnat läsa iaf :D (http://www.aftonbladet.se/motorista/tes ... 0143362.ab)
It's better to burn out, than to fade away!
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Re: Långfärd med Tesla på vintern - prov i Aftonbladet

Inlägg av Kilowatt »

Märkligt att han har såna synpunkter på väghållningen - i en Performance? Eller kan det vara så att inte var en P+?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Vanligtvis anser jag att AB äe rena skroten, men det där verkade vara rättvist skrivet. Inga fördommar, förutom i rubriken, men det kanske var med flit? Elbilar går ju bättre än fossilbilar i kallväder...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Fast dumheter om Amerikansk drivlina etc bla bla... Hade det varit en porsche logga hade han pratat om den fantastiska drivlinan. Model S har en fantastisk drivlina och vägkänsla. Resten är fantasi för bilen tillverkas i USA...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Håller med om att det var nog en ganska bra artikel. Han Brodyade nästan ingenting.
Som Tesla-fan tycker man ju att det är sinnessjukt att han lyckas hålla sig ifrån att bara skrika ut att det här är världens bästa bil och fri sex åt folket. Men med tanke på att reporten väl troligen är ett petrol-head och sitter på djup erfarenhet och kunskap innom förbränningsmotorer genom sitt arbete och inser nånstans i bakhuvudet att allt det är på väg att kastas ut för fönstret i stort sett så tycker jag ändå att det var bra skrivet (även om han inte kan låta bli att säga att det är dålig körkänsla, något som väl tidigare aldrig rapporterats om? Lite "billig" interiör, dåliga visir, och annat som man kan hålla med om till viss del kanske men körskänslan..??)

Sen angående "växt-effekten" då (måste vara det växande dåliga samvetet att köra på förmultnade ormbuskar han tänker på). Det är ju riktigt bra siffror, 7 kilo mot 295 kilo. Och då är väl överföringsförluster från källa till effekt medräknat i elen men inte i bensinen, som vanligt:
"För även om vi inte orsakat några utsläpp direkt från bilen finns det utsläpp där elektriciteten tillverkas, vilket för 402 kWh i Sverige motsvarar 6,8 kilo koldioxid. Skulle vi gjort samma resa med en bil med liknande prestanda och prislapp, säg en BMW M550d som släpper ut 162 gram kolidioxid per kilometer, hade utsläppet varit 294,84 kilo!"
Användarvisningsbild
cjk
Teslaägare

Inlägg av cjk »

Läser man på TMC så är det ganska många P85-ägare som inte är helt nöjda med köregenskaperna. Inte drivlinan och accelerationen, utan styrningen och känslan i chassit. Många P85-ägare som bytt till P85D som upplevt kraftigt förbättrade köregenskaper.

EDIT: Som till exempel 403portside rapporterar:
- handling, wow. The car in AWD form feels so much more balanced than my P85+. So neutral and turn-in is awesome. Feels like a step-change from the previous car. It's hard to believe this car is 5k pounds. Doesn't feel like it.

- Steering, def lighter at low speeds but great feel and a more natural 'heft' to it at higher speeds. Really pleasantly surprised.
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... post859677
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jo jag har försökt förklara varför man väljer P85+ och inte P85 i en rad andra trådar. Givetvis fick jag mothugg från P85 ägare... Men nu mer P85D med samma däck och väghållningstuning så är det helt plötsligt stor skillnad... Ha ha ha! Vilken modell körde Aftonbladet? Han testade nog inte dra på och dessutom vinterdäck... Tomte...
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

cjk skrev:
Läser man på TMC så är det ganska många P85-ägare som inte är helt nöjda med köregenskaperna. Inte drivlinan och accelerationen, utan styrningen och känslan i chassit. Många P85-ägare som bytt till P85D som upplevt kraftigt förbättrade köregenskaper.

EDIT: Som till exempel 403portside rapporterar:
- handling, wow. The car in AWD form feels so much more balanced than my P85+. So neutral and turn-in is awesome. Feels like a step-change from the previous car. It's hard to believe this car is 5k pounds. Doesn't feel like it.

- Steering, def lighter at low speeds but great feel and a more natural 'heft' to it at higher speeds. Really pleasantly surprised.
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... post859677
De som klagar på chassi och styrning är de med luftfjädring. Med fjädrar och lätt sänkt är det det en helt annan känsla.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Kanske är så. Jag tyckte bilen jag testade utan luftfjädring var för hård. Inte samma komfort. Stötig. Skulle aldrig gå 21" utan luftfjädringen. Blir för hårt för min smak. Som jag skrev för länge sedan så vart jag chockad över hur de lyckats kombinera komfort med väghållning på P85+. Mest kört BMW M bilar och Alpinor innan. De är väldigt hårda jämfört med Model S men samtidigt är ju P85+'som ett strykjärn vid löge low. Det som jag tycker inte var optimalt var stolarna som gör att man glider omkring vid aktiv körning. Ser med spänning på leveransen i Mars och se om väghållningen verkligen är bättre än nuvarande bil. Accelerationen är det ju utan tvekan. Stolarna kommer nog göra mycket för känslan också. Äkta recarostolar! (Next gen stolarna)

Kommer givetvis ge min ärliga syn på det när jag får bilen. Fortfarande lite orolig då AWD brukar förstöra känslan lite. Men det är ju dualdrive och inte AWD så kanske har de lyckats?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

hybris skrev:
Ser med spänning på leveransen i Mars och se om väghållningen verkligen är bättre än nuvarande bil. Accelerationen är det ju utan tvekan. Stolarna kommer nog göra mycket för känslan också. Äkta recarostolar! (Next gen stolarna)

Kommer givetvis ge min ärliga syn på det när jag får bilen. Fortfarande lite orolig då AWD brukar förstöra känslan lite. Men det är ju dualdrive och inte AWD så kanske har de lyckats?
Har fått en känsla av dina inlägga att när du väl har din P85D så kommer det vara den bästa bilen som finns om man har samma färg, fälgar, utrustning och däck som du har :-)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar