Aktiv bakspoiler.

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Aktiv bakspoiler.

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Bilen blir ju klart mindre tilltalande när denna är nedfälld, funderar nästan på att INTE välja det om jag går för en P.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktiv bakspoiler.

Inlägg av LarsL »

...
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

SR-71-BlackBird skrev:
Bilen blir ju klart mindre tilltalande när denna är nedfälld, funderar nästan på att INTE välja det om jag går för en P.
Du kan inte välja bort aktiv spoiler vid beställning av en P vad jag förstått, men däremot så kan du välja på skärmen att den alltid ska vara uppfälld.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
Är den inte alltid uppe på en "vanlig bil"?
Icke-P har fast, uppfälld spoiler ja!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare

Problemet löst!
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

P modellernas går högre upp än de fasta. Samt ända ner.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

Non-P modellernas spoiler är ju fixerad, det gör mig förstummad. Det är skillnad med en aktiv spoiler och en spoiler man kan fälla upp/ner "manuellt". Om man en vacker dag vill tvätta på Statoil med borstar, vad gör man då? :)
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

peterlauri skrev:
Non-P modellernas spoiler är ju fixerad, det gör mig förstummad. Det är skillnad med en aktiv spoiler och en spoiler man kan fälla upp/ner "manuellt". Om man en vacker dag vill tvätta på Statoil med borstar, vad gör man då? :)
Då tar man fram sin rulle med den kära silvertejpen, så att inget blir skadat :lol:
image.jpeg
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

HelectriC skrev:
peterlauri skrev:
Då tar man fram sin rulle med den kära silvertejpen, så att inget blir skadat :lol:
Är det bild på en kompressor M3. :P
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

gellerstam skrev:
HelectriC skrev:
peterlauri skrev:
Är det bild på en kompressor M3. :P
Jepp, dock med tillvalspaketet "25 hour duration drive without stops minimum 250km/h". Utan detta paket kan man bara glömma att kunna byta förare utan att stanna. Spoilern är nu optimerad för att kunnaanvändas som en landgång för förare och passagerare när de byter plats under körning.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare

Eftersom det löste sig så bra med spoilern så blev det en P90D, svart med lite utrustning.
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare

Inlägg av Oddball »

Grattis, det kan bara bli bra!
Helt off topic, men varifrån kommer din signatur?
Är du otrogen mot elbilssekten med en högtflygande mörk skönhet?
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare

Tack, det är en gammal Quakesignatur. :D
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare

Inlägg av Teslanorr »

Hej, nu kom snön...och kraftiga funderingar...Måste slå av allt automatiskt för att skydda motorer, backspeglarna, dörröppnaren...men spoiler......går ju bara välja automatiskt eller uppe...det lät ju bra med uppe....men den går ju ner när man låser bilen...kan man TVINGA den att vara antingen UPPE eller NERE??? Går det kanske koppla ur strömmen eller nåt till den...?

Lite (o)lustigt med förardörren några gånger igår....när man stänger den öppnas fönstret till hälften...då får man öppna dörren, trycka upp fönstret och stänga igen....
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

Teslanorr skrev:
Hej, nu kom snön...och kraftiga funderingar...Måste slå av allt automatiskt för att skydda motorer, backspeglarna, dörröppnaren...men spoiler......går ju bara välja automatiskt eller uppe...det lät ju bra med uppe....men den går ju ner när man låser bilen...kan man TVINGA den att vara antingen UPPE eller NERE??? Går det kanske koppla ur strömmen eller nåt till den...?

Lite (o)lustigt med förardörren några gånger igår....när man stänger den öppnas fönstret till hälften...då får man öppna dörren, trycka upp fönstret och stänga igen....
Har du en P90DL? Isåfall kan du byta med min 90D så får du en fixerad spoiler... hör av dig om det låter intressant ;)
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare

Inlägg av Teslanorr »

Hehe...En MX P90DL....förösker hitta annan väg först.... :-)
Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

Teslanorr skrev:
Hehe...En MX P90DL....förösker hitta annan väg först.... :-)
Du får provköra 22a december när vi åker upp till Piteå över jul!
---
---
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare

Inlägg av Teslanorr »

Hehe, känns inte som en bra lösning. Men hör av dig då så kan du komma förbi på kaffe! Ingen annan som vet hur man kan se till att spoilern håller sig nere helt och hållet till våren?
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Teslanorr skrev:
Hehe, känns inte som en bra lösning. Men hör av dig då så kan du komma förbi på kaffe! Ingen annan som vet hur man kan se till att spoilern håller sig nere helt och hållet till våren?
Eftersom bromsljuset är placerat på den så har jag svårt att tro att de skulle vara möjligt att ha den nere även om det finns andra lampor också.
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare

Inlägg av Teslanorr »

Ok, går det att ha den helt upp då? Problemet är att den automatiskt går ner när man låser bilen.. Och sen fryser fast.. Utgår jag från..
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag antar att Tesla har testat både spoiler och fwd i Alaska. Den bör knappast gå sönder nånstans av att det ligger is på utan bara snällt stanna inne när den känner motstånd. Blir intressant med fwd dock med rejäl is på taket. (Och ja, jag vet att man inte får köra med is på taket, men det blir intressant trots det)
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare

Inlägg av Teslanorr »

Med tanke på ljudet av kraften dessa dagar att tvinga upp den undrar jag om dom lagt in nåt med att "snällt stanna inne"... Men det blir ju deras problem att byta och laga...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Teslanorr skrev:
Ingen annan som vet hur man kan se till att spoilern håller sig nere helt och hållet till våren?
Jag läste på Teslaforumet i USA att det ska gå att låsa spoilern nånstans under setttings. Bara att börja leta :)
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

HelectriC skrev:
Teslanorr skrev:
Ingen annan som vet hur man kan se till att spoilern håller sig nere helt och hållet till våren?
Jag läste på Teslaforumet i USA att det ska gå att låsa spoilern nånstans under setttings. Bara att börja leta :)
Det går att sätta spoilern i antingen Auto eller Extended mode. Antingen så åker den upp och ner i tre olika lägen beroende på situation och hastighet eller så är den alltid uppe. Kommer inte ihåg exakt var den inställningen är men jag kan gå ner och kolla...

EDIT: Extended Spoiler finns underService & Reset och sätter spoilern i mellanläget:
DSC_0120.JPG
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Teslanorr
Teslaägare

Inlägg av Teslanorr »

Jo, men den fixar ju inte problemet...
Skriv svar