Anders77 skrev:Bolt/Ampere känns som en bil skapad för räckviddsångesfulla som skall ha den till vardags. Det är ju ingen semester bil.
Vilket gör att krav på snabbladdare ej är viktig.
Skall man få folk att ha el bilen på semestern så krävs säkert minst 50 mil räckvidd samt snabbladdare. Eller att laddningen blir fullt laddad på 10 min.
Annars tror jag det är svårt att nå stora massan.
Så 25-30 mil i en bil vill de som kör 10 mil på en dag ha minst. Som pendlingsbil tror jag bolt/ampera kommer bli riktigt bra.
Många tankar sin ICE så fort lampan tänds, vilket ofta kan vara när de har 5-8 mil kvar.
Vi har väldigt olika behov av våra bilar. Det finns de som kör långa sträckor regelbundet till stugor eller i tjänsten och så finns det de som aldrig rör sig utanför sin stad, och ett spann mellan dessa ytterligheter.
Jag håller med LarsL tidigare i tråden. En Leaf med 60kWh och allt annat som samma bil, hade kunnat vara en riktigt bra bil. Den skulle funka perfekt för mig. Har idag en Leaf 24kWh som enda bil. Klarar mig ganska bra på den, ok, jag är en entusiast och står ut med de nackdelar som finns med den kortare räckvidden men med 60kWh skulle det funnits avsevärt många fler som skulle varit nöjda med Leafen. Utan att ha sett eller testat Bolten/Ampera-e. Så misstänker jag att det är en bil som kan vara aktuell för mig. Men utan snabbladdningsmöjligheter blir bilen genast bli mindre intressant.
Ingen semesterbil säger du. Jag klarade mig utmärkt med min Leaf när vi åkte till Gotland och semestrade, och med större batteri skulle jag lätt kunna åka längre sträckor med den. Det är inte alla som har intresse av att köra husvagn eller åka på skidsemster. Har småbarn och det är inte aktuellt att köra mycket mer än 2 timmar i sträck, det ska gås på toa, ätas och sträckas på benen.
LarsL skrev:60kWh i min Leaf, allt annat samma, hade varit en ganska bra bil för allt. Du kommer då kunna köra i två timmar och komma 20-25mil innan du behöver ladda. Efter två timmar är detändå dags för en paus så det blir både hamburgare och toa, kanske lite kaffe, och då är bilen laddad för nästa 2 timmars pass.
För en normal familj så funkar det här helt ok, inga problem alls. Naturligtvis blir det jobbigare för någon som kör tjänsteresor och ska långt varje dag i högt tempo.
Men för en familj som mest puttrar omkring hemma så funkar den här typen av generation 2 elbilar. Det kanske är svårt för fossilfolk att inse men det funkar redan nu med en 30 kWh. Hade laddarna suttit lika tätt som mackarna hade jag kunnat åka var som helst utan planering alls.