Man kan också använda den här snurran för att räkna ut finansieringen inkl restvärde: https://www.tesla.com/sv_SE/support/fin ... nd-leasing
Så skynda fynda om du går i köptankar.
Moderator: Redaktion
Oh ja, den gäller även vid privatköp, sålänge man finansierar med DNB och lägger minst 20% kontant. Varför skulle chefen garva åt personalbil? Tanken är ju att det ska bli helt neutralt för företaget.LarsL skrev:Hur funkar det för oss som betalar med skattade pengar? Kan vi också få ta del av restvärdes garantin?
Annars kanske man ska göra ett försök att aktivera personal bil på jobbet... Personal chefen kommer förmodligen bara![]()
![]()
![]()
danni skrev:Min lilla insiderfågel hos Tesla har kvittrat att de kör en ny kampanj på restvärdena för Model S och Model X med 60 kWh-batterier, dvs 60 och 60D, september ut. Det är samma kampanj som de körde i juli, nämligen med fyra procentenheter extra på alla restvärden. Med andra ord kan vi återanvända den här gamla bilden:
Man kan också använda den här snurran för att räkna ut finansieringen inkl restvärde: https://www.tesla.com/sv_SE/support/fin ... nd-leasing
Så skynda fynda om du går i köptankar.
Teslas sida är lite ful när de blandar inklusive med exklusive moms hej vilt. Månadsavgiften är exklusive moms (antar jag) medan förstaförhöjda är inklusive. Blir ju fel hur de än gör eftersom ingen får dra mer än halva momsen.danni skrev:...
Man kan också använda den här snurran för att räkna ut finansieringen inkl restvärde: https://www.tesla.com/sv_SE/support/fin ... nd-leasing
Så skynda fynda om du går i köptankar.
Jag brukar räkna med att det gör ungefär 30-40% skillnad för mig att ha bilen på företaget. Men jag har hunnit få det låga förmånsvärdet för 2015...LarsL skrev:Antar att de skulle tycka att det är jobbigt. Massa fakuror och grejer... Hua.
Hur mycket skulle det göra på kostnaden om jag fick personalbil istället för att köpa privat? Är det värt besväret för mig att bjuda ekonomi på fika bullar? Halva momsen om jag gör ett leverantörsbesök per år =100mil. Sen är det väl 50% (marginalskatten) på mellanskillnaden mellan företagetskostnader och förmånsvärdet.
Har Skatteverket hunnit få ut förmånsvärdet på X60D än?
Övermil kostar 16 kr per mil.LarsL skrev:Ja, det blir lite förvirrande, särskilt när de inte riktigt är tydliga med vilka fält som är inkl respektive exkl.danni skrev:Teslas sida är lite ful när de blandar inklusive med exklusive moms hej vilt. Månadsavgiften är exklusive moms (antar jag) medan förstaförhöjda är inklusive. Blir ju fel hur de än gör eftersom ingen får dra mer än halva momsen.
tobbeturbo skrev:den räknar endast upp till 4000mil/år. Om man kör mer än så, vad kommer man få för deal då? Är det mer värt att köpa en begagnad då?
Om du kör 6000 mil per år så drar de av 32 000 kr per år, dvs 96 000 kr totalt. Fortfarande ganska värt, tycker jag, det är väldigt billigt med övermil för en såpass dyr bil. Svårt att sia om hur värdet kommer förändras. Mycket tyder på att den kommer behålla värdet klart bättre, men det är extra svårt att säga med riktiga långmilare, och det är ju skönt att ha garantin i grund och botten.tobbeturbo skrev:Okey, dvs de drar av ca 32.000kr om jag kör ca 6000 mil då. Fortfarande ganska värt det va?
I övrigt, kommer de sjunka så pass tror man, på 36mån, att priset ungefär halveras?
Kanske. Det som dock talar emot det är att elbilar alltid har kraftigt rabatterat förmånsvärde, vilket gör att priset man betalar är väldigt lågt. Du får ha fruktansvärt högt andrahandsvärde för att kompensera för det, något som jag inte ser som troligt.Leo skrev:Egentligen handlar kalkylen mycket om att "företaget" får stå för dyrt värdefall och dyr service.
Har bilen väldigt bra 2:a handsvärde och är pålitlig/billig att serva. Kan det löna sig att ha den privat. MEN man kan säga att då tar man även RISKEN privat.
Så du vill egentligen lägga över allt "riskabelt" och lösa det med företagets pengar. Där "priset" är förmånsvärde och tillhörande arbetsgivaravgift.
Dessutom lyfter ju företaget 1/2 moms på leasingavgiften och all moms på service/reparationer/underhåll.
Men även lägre skattefri bilersättning om det är en företagsbil.
Så med en krångelfri elbil med högt restvärde och högt förmånsvärde kan det nog löna sig betydligt snabbare med privatbil än man anar.
Oftast anlitar man ett leasingföretag som tar hand om det administrativa kring bilen, det som ditt företag behöver göra då är att betala en månadsfaktura, lägga in förmånsvärde, bruttolöneavdrag och eventuellt nettolöneavdrag i lönesystemet.LarsL skrev:Antar att de skulle tycka att det är jobbigt. Massa fakuror och grejer... Hua.
Hur mycket skulle det göra på kostnaden om jag fick personalbil istället för att köpa privat? Är det värt besväret för mig att bjuda ekonomi på fika bullar? Halva momsen om jag gör ett leverantörsbesök per år =100mil. Sen är det väl 50% (marginalskatten) på mellanskillnaden mellan företagetskostnader och förmånsvärdet.
Har Skatteverket hunnit få ut förmånsvärdet på X60D än?
Fömånsvärdet är samma som för X75D. Se till att totalpriset blir rätt bara. Via extrautrustningsrutan på skatteverkets hemsida alltså....LarsL skrev:Antar att de skulle tycka att det är jobbigt. Massa fakuror och grejer... Hua.
Hur mycket skulle det göra på kostnaden om jag fick personalbil istället för att köpa privat? Är det värt besväret för mig att bjuda ekonomi på fika bullar? Halva momsen om jag gör ett leverantörsbesök per år =100mil. Sen är det väl 50% (marginalskatten) på mellanskillnaden mellan företagetskostnader och förmånsvärdet.
Har Skatteverket hunnit få ut förmånsvärdet på X60D än?
Allt med leasingen sköttes via Tesla, även om DNB är de som jag skrev på leasingavtal med sen. Sedan får ju arbetsgivaren ordna med den delen som har med lön å skatteavdrag å sånt att göra. Det här med leasing är utförligt diskuterat för något år sedan på forumet och i flera trådar senare också. Kolla Dannis inlägg, de innehåller det du behöver veta ( å lite till )...LarsL skrev:Jag får det till att det blir 1500kr/ månad billigare, vilket blir en lite slant på tre år. Men om jag får en massa pengar avdraget på min lön så hade det ju varit bra om jag fick tillbaka något när bilen säljs. Men så fungerar det förmodligen inte eller hur? Där är det lätt att förlora de 50000kr man sparar på förmånsdealen.
Har ni någon länk till ett leasing företag som kan ta hand om allt?
Restvärdesgarantin innebär att man lämnar tillbaks bilen och får betalt ett förutbestämt pris. Det är vad du får tillbaks när bilen säljs. Har du då lagt upp leasingen så att slutskulden matchar vad du får för bilen så använder du såklart den summan till att lösa leasingen och sen är det inget mer med det. Om du tvunget vill ha något över i fickan får du väl sätta restvärdet (slutskulden) i leasingen lägre...LarsL skrev:Jag får det till att det blir 1500kr/ månad billigare, vilket blir en lite slant på tre år. Men om jag får en massa pengar avdraget på min lön så hade det ju varit bra om jag fick tillbaka något när bilen säljs. Men så fungerar det förmodligen inte eller hur? Där är det lätt att förlora de 50000kr man sparar på förmånsdealen.
Har ni någon länk till ett leasing företag som kan ta hand om allt?
Men om bilen är värd mer än det garanterade restvärdet så kommer de pengarna gå till företaget. Eftersom jag inte äger företaget själv så hamnar de i den stora kassan...danni skrev:Restvärdesgarantin innebär att man lämnar tillbaks bilen och får betalt ett förutbestämt pris. Det är vad du får tillbaks när bilen säljs. Har du då lagt upp leasingen så att slutskulden matchar vad du får för bilen så använder du såklart den summan till att lösa leasingen och sen är det inget mer med det. Om du tvunget vill ha något över i fickan får du väl sätta restvärdet (slutskulden) i leasingen lägre...LarsL skrev:Jag får det till att det blir 1500kr/ månad billigare, vilket blir en lite slant på tre år. Men om jag får en massa pengar avdraget på min lön så hade det ju varit bra om jag fick tillbaka något när bilen säljs. Men så fungerar det förmodligen inte eller hur? Där är det lätt att förlora de 50000kr man sparar på förmånsdealen.
Har ni någon länk till ett leasing företag som kan ta hand om allt?
Det beror i allra högsta grad på hur företaget du arbetar på hanterar leasingbilar och försäljningar. Mest troligt är det som Remuz skrev ovanför. Men det är inte säkert. Du skulle säkert kunna deala lite och be dem betala ut pengarna till dig. Men frågan är hur det hanteras rent skattemässigt. Det beror nog på vilket upplägg du haft.LarsL skrev:Men om bilen är värd mer än det garanterade restvärdet så kommer de pengarna gå till företaget. Eftersom jag inte äger företaget själv så hamnar de i den stora kassan...danni skrev:Restvärdesgarantin innebär att man lämnar tillbaks bilen och får betalt ett förutbestämt pris. Det är vad du får tillbaks när bilen säljs. Har du då lagt upp leasingen så att slutskulden matchar vad du får för bilen så använder du såklart den summan till att lösa leasingen och sen är det inget mer med det. Om du tvunget vill ha något över i fickan får du väl sätta restvärdet (slutskulden) i leasingen lägre...LarsL skrev:Jag får det till att det blir 1500kr/ månad billigare, vilket blir en lite slant på tre år. Men om jag får en massa pengar avdraget på min lön så hade det ju varit bra om jag fick tillbaka något när bilen säljs. Men så fungerar det förmodligen inte eller hur? Där är det lätt att förlora de 50000kr man sparar på förmånsdealen.
Har ni någon länk till ett leasing företag som kan ta hand om allt?
Om man använder restvärdesgarantin så får man inte mer pengar än vad man avtalat om. Om företaget känner att bilen är värd ännu mer så kan de såklart sälja den på egen hand och casha in mellanskillnaden. Hur de sen hanterar det beror helt på hur de vill hantera det. Det schysstaste vore väl att som Remuz skriver, låta dig använda mellanskillnaden som insats på en ny personalbil. Men å andra sidan, du har ju fått en bra deal oavsett och har vetat vad du betalat hela tiden utan att behöva ta någon risk, och om det kommer en oväntad uppsida, varför är det självklart att den ska tillfalla dig?LarsL skrev:Men om bilen är värd mer än det garanterade restvärdet så kommer de pengarna gå till företaget. Eftersom jag inte äger företaget själv så hamnar de i den stora kassan...danni skrev:Restvärdesgarantin innebär att man lämnar tillbaks bilen och får betalt ett förutbestämt pris. Det är vad du får tillbaks när bilen säljs. Har du då lagt upp leasingen så att slutskulden matchar vad du får för bilen så använder du såklart den summan till att lösa leasingen och sen är det inget mer med det. Om du tvunget vill ha något över i fickan får du väl sätta restvärdet (slutskulden) i leasingen lägre...LarsL skrev:Jag får det till att det blir 1500kr/ månad billigare, vilket blir en lite slant på tre år. Men om jag får en massa pengar avdraget på min lön så hade det ju varit bra om jag fick tillbaka något när bilen säljs. Men så fungerar det förmodligen inte eller hur? Där är det lätt att förlora de 50000kr man sparar på förmånsdealen.
Har ni någon länk till ett leasing företag som kan ta hand om allt?
Man kanske kan se det som att man vårdar bilen bättre om man vet att värdet i slutänden kommer att gynna mig själv, vilket även är bra för alla inblandade sas, eller omvänt, man behöver bara ta en titt på många hyrbilar för att se hur det går om man inte har det "ansvaret" sas...danni skrev:Om man använder restvärdesgarantin så får man inte mer pengar än vad man avtalat om. Om företaget känner att bilen är värd ännu mer så kan de såklart sälja den på egen hand och casha in mellanskillnaden. Hur de sen hanterar det beror helt på hur de vill hantera det. Det schysstaste vore väl att som Remuz skriver, låta dig använda mellanskillnaden som insats på en ny personalbil. Men å andra sidan, du har ju fått en bra deal oavsett och har vetat vad du betalat hela tiden utan att behöva ta någon risk, och om det kommer en oväntad uppsida, varför är det självklart att den ska tillfalla dig?LarsL skrev:Men om bilen är värd mer än det garanterade restvärdet så kommer de pengarna gå till företaget. Eftersom jag inte äger företaget själv så hamnar de i den stora kassan...danni skrev:Restvärdesgarantin innebär att man lämnar tillbaks bilen och får betalt ett förutbestämt pris. Det är vad du får tillbaks när bilen säljs. Har du då lagt upp leasingen så att slutskulden matchar vad du får för bilen så använder du såklart den summan till att lösa leasingen och sen är det inget mer med det. Om du tvunget vill ha något över i fickan får du väl sätta restvärdet (slutskulden) i leasingen lägre...LarsL skrev:Jag får det till att det blir 1500kr/ månad billigare, vilket blir en lite slant på tre år. Men om jag får en massa pengar avdraget på min lön så hade det ju varit bra om jag fick tillbaka något när bilen säljs. Men så fungerar det förmodligen inte eller hur? Där är det lätt att förlora de 50000kr man sparar på förmånsdealen.
Har ni någon länk till ett leasing företag som kan ta hand om allt?
Tesla tar nog en stor risk med att sätta ett garanterat restvärde efter fem år och om bilen lyckas hålla en bättre restvärde så vill nog Tesla ha betalt för en risken de tog. Om det står att man kan köpa ut bilen för den summan efter fem år så är det inga problem men de bör man först kolla upp.Bjelke skrev:Man kanske kan se det som att man vårdar bilen bättre om man vet att värdet i slutänden kommer att gynna mig själv, vilket även är bra för alla inblandade sas, eller omvänt, man behöver bara ta en titt på många hyrbilar för att se hur det går om man inte har det "ansvaret" sas...danni skrev:Om man använder restvärdesgarantin så får man inte mer pengar än vad man avtalat om. Om företaget känner att bilen är värd ännu mer så kan de såklart sälja den på egen hand och casha in mellanskillnaden. Hur de sen hanterar det beror helt på hur de vill hantera det. Det schysstaste vore väl att som Remuz skriver, låta dig använda mellanskillnaden som insats på en ny personalbil. Men å andra sidan, du har ju fått en bra deal oavsett och har vetat vad du betalat hela tiden utan att behöva ta någon risk, och om det kommer en oväntad uppsida, varför är det självklart att den ska tillfalla dig?LarsL skrev:Men om bilen är värd mer än det garanterade restvärdet så kommer de pengarna gå till företaget. Eftersom jag inte äger företaget själv så hamnar de i den stora kassan...danni skrev:Restvärdesgarantin innebär att man lämnar tillbaks bilen och får betalt ett förutbestämt pris. Det är vad du får tillbaks när bilen säljs. Har du då lagt upp leasingen så att slutskulden matchar vad du får för bilen så använder du såklart den summan till att lösa leasingen och sen är det inget mer med det. Om du tvunget vill ha något över i fickan får du väl sätta restvärdet (slutskulden) i leasingen lägre...LarsL skrev:Jag får det till att det blir 1500kr/ månad billigare, vilket blir en lite slant på tre år. Men om jag får en massa pengar avdraget på min lön så hade det ju varit bra om jag fick tillbaka något när bilen säljs. Men så fungerar det förmodligen inte eller hur? Där är det lätt att förlora de 50000kr man sparar på förmånsdealen.
Har ni någon länk till ett leasing företag som kan ta hand om allt?
Så blir tex är en oväntad uppsida alltså (delvis) en följd av att jag vårdar bilen bra och borde väl kunna gynna även mig (vet att det är lite långsökt men ändå befogat lite grand iaf)