Ventilerade säten för performance-modeller

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
armin
Teslaägare

Ventilerade säten för performance-modeller

Inlägg av armin »

Hej!

Ser i DS att det nu ingår samma typ av säten som på Model X som de valt att kalla premiumsäten istället för nästa generations-säten, förutsatt att man väljer en performance-modell.

Beställer man även till premium-paketet och väljer antingen svart eller ljusbrunt läder verkar även ventilation i sätena följa med.

Någon som har koll på om det finns några planer på att göra dessa säten tillgängliga även för icke-performance-versionerna?
vigge50

Re: Ventilerade säten för performance-modeller

Inlägg av vigge50 »

Välkommen

Så som jag har förstått det så tillverkar Tesla dessa sätena själva i sin fabrik så det kan mycket väl vara så att de nu har begränsad produktion av dessa säten men när produktionen ökar har de samma i båda bilarna. För att föreknkla produktionen så bör man ha så få varianter som möjligt så ur det perspektivet är det bästa om de fasar ut de gamla sätena helt men som sagt så kan det bero på produktionen. När de i så fall sker är omöjligt att säga.
Användarvisningsbild
armin
Teslaägare

Inlägg av armin »

vigge50 skrev:
Välkommen

Så som jag har förstått det så tillverkar Tesla dessa sätena själva i sin fabrik så det kan mycket väl vara så att de nu har begränsad produktion av dessa säten men när produktionen ökar har de samma i båda bilarna. För att föreknkla produktionen så bör man ha så få varianter som möjligt så ur det perspektivet är det bästa om de fasar ut de gamla sätena helt men som sagt så kan det bero på produktionen. När de i så fall sker är omöjligt att säga.
Tack för svaret!

Är lite inne på samma tankebana, hoppas bara det att sker förr snarare än senare, ventilerade säten skulle verkligen uppskattas och sätena i sig sägs ju vara ännu mer bekväma av det jag lyckats läsa mig till.

PS. Jag går i köptankar men performance-modellerna är inte aktuella för mig om det inte redan framgick tidigare. :)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Fattar inte varför vita ventilerade säten finns till x men inte till s. Det enda jag kan komma på är brist på dessa.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Läste detta på Tesla motor club
Wdolson skrev:
They are merging the X line and S line as much as possible, but they still have stock of old S parts they need to burn through. The old stocks of S parts are not gone but getting thinner. As soon as the old S seats are gone they will integrate the X seats into the entire line. I expect the new S seats are a bit scaled down from the X, the X is taller and I think the
FetzCo skrev:
What are your sources for this if you don't mind me asking? Is this just pure speculation? Or do you have an inside man :) ?
Wdolson skrev:
Everything Tesla did with the Model S refresh was porting features from the X to the S. When I brought that up to someone at the Portland delivery center she confirmed that's what they were doing. Still to go are the seats and the door panels.

It's a cost saving move on the part of Tesla. The Model X was supposed to share about 60% of the parts with the S, but when introduced the X only had 30% overlap. Most was in the drive train and batteries. The S got the center console standard, the X nose, the biodefense mode, the LED headlights, and the X charger options. Things that could have been ported, but wasn't were the front seats and the door panels with the pockets. I expect both will port over to the S eventually.

It's possible the X door handles might port to the S at some point. I would hope they never port the auto presenting doors, but that could happen too.

The two cars will probably never reach 60% overlap, but could reach 40-50%.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-1704066

Vet dock ej om det stämmer
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Det känns som en väldigt sannolik strategi. Nu har vi ju även sett att europeiska S har fått samma laddport som X.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Håller med. låter rimligt att dom gör så :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Att vänta på att lägga en beställning underlättas kraftigt av rykten som dessa :mrgreen:
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Skriv svar