Tydligen så har Audi planer på att släppa A9 e-Tron 2020 med bland annat dessa specifikationer
95 kwh battery yielding 500 km (311 miles) of range
An 11 kw inductive charging plate option that will be offered
Mostly aluminum structure
All-wheel drive. 3 electric motors (one up front, two in rear) for a total of 429 bhp, and a sport mode to boost it to 496 bhp and 590 lb ft torque temporarily
0-100 khm (0-62 mph) in 4.6 seconds and a top speed of 211 kmh (131 mph)
Level-4 autonomous driving technology
Vi får väll se hur det blir och förhoppningsvis så är det en av många elbilar på Paris motor show.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Känns som en förhållandevis slö kärra med ganska mediokert batteri, förmodligen i minsta laget om fyra år.
Level-4 låter intressant, men jag har mina tvivel att de får till det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Känns som den kommer vara hopplöst outdated när den väl släpps, om specarna står kvar.
Jade det varit ett "budgetmärke" hade det väl varit ok, men Audi förväntar man sig traditionellt ligga något i framkant och erbjuda premium... Känns som 95 kWh 2020 kommer vara på sin höjd mediokert, i en såpass stor bil.
"Vi tar och lägger på 5 kWh mot Teslas största batteri, då är vi bättre än Tesla. Vi lägger på en extra motor också, då måste vi bli snabbare än Tesla. En elbil får dock inte vara snabbare än våra bensinbilar. Lägg på några tiondelar i acceleration till 100 jämfört med A8 och stryp topphastigheten till 210 km/h. Då har vi en bra bil! Den släpper vi om ett par år (kanske...)!"
Att man från Tesla redan innan Audi hann släppa pressrelease om specifikationerna för A9 e-tron hade större batteripack och mycket snabbare bil är egentligen symptomatisk för hur de gamla tröga drakarna fungerar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
"Vi tar och lägger på 5 kWh mot Teslas största batteri, då är vi bättre än Tesla. Vi lägger på en extra motor också, då måste vi bli snabbare än Tesla. En elbil får dock inte vara snabbare än våra bensinbilar. Lägg på några tiondelar i acceleration till 100 jämfört med A8 och stryp topphastigheten till 210 km/h. Då har vi en bra bil! Den släpper vi om ett par år (kanske...)!"
Att man från Tesla redan innan Audi hann släppa pressrelease om specifikationerna för A9 e-tron hade större batteripack och mycket snabbare bil är egentligen symptomatisk för hur de gamla tröga drakarna fungerar.
Är bannemig frestad att tro att du har väldigt rätt här...
... egentligen symptomatisk för hur de gamla tröga drakarna fungerar.
Är bannemig frestad att tro att du har väldigt rätt här...
Mycket riktigt. Jag minns från min tid på Volvo när de nya VEA-motorerna skulle lanseras. Man var så stolt och skröt med deras förträfflighet och att de var nästan lika rena och snåla som konkurrenternas motorer. Och så visades en graf där man uppskattade att Volvos motorer skulle vara bättre än alla andra om några år. Man "glömde" då att konkurrenterna också vidareutvecklar sina produkter.
Exakt samma sak gör Audi här.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
"Vi tar och lägger på 5 kWh mot Teslas största batteri, då är vi bättre än Tesla. Vi lägger på en extra motor också, då måste vi bli snabbare än Tesla. En elbil får dock inte vara snabbare än våra bensinbilar. Lägg på några tiondelar i acceleration till 100 jämfört med A8 och stryp topphastigheten till 210 km/h. Då har vi en bra bil! Den släpper vi om ett par år (kanske...)!"
Tyvärr får man ibland känslan av att det är så här det fungerar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd