Varför säljs det så få elbilar i Norge?
Moderator: Redaktion
Vaddå?! Norge är ju elbilens förlovade land!
Kanske det. Hittills i år är 14,6% av nyregistreringarna elbilar, och i jämförelse med i precis vilken annan marknad som helst är det ju heelt fantastiskt. Men faktum är att under samma period förra året var andelen 17,7%. Utvecklingen får mig att fundera, och borde inte nivåerna ligga ännu högre?
Kort bakgrund. Bilar i Norge är skitdyra. Och ju skitigare de är desto dyrare blir de. Ett exempel: Ford Mustang 2,3 Ecoboost 756000NOK (aut +100000!!), Mustang 5,0 GT 1246000NOK. I Sverige går en 2,3 lös på 358000kr, och en 5,0 GT kostar 404000kr. Jänkarna har tydligen inte kommit på det här med körcykeloptimering ännu.
MEN. Väljer man i stället en elbil slipper man alla pålagor. Inte ens moms behöver man betala. Lägg sedan till parkeringsförmåner, tillåten körning i bussfil, inga vägtullar/färjeavgifter. Elbilsägarna har det helt enkelt jäkligt bra.
Så min fråga blir: Vem i sina sinnens fulla bruk har möjlighet att välja mellan, låt oss säga en, Model S60 för 584700NOK och en Volvo XC60 D4 163hk AWD aut för 645900NOK? Och så lägger man en beställning på svensken? Hur går det till? För uppenbarligen säljer Volvo en hel del bilar i Norge, såg ett helt gäng senast jag var där.
Ok, båda bilarna är helt nakna så slutsumman blir väl till slut en annan, men ändå, extrautrustningen till Teslan är ju momsfri, så den svider inte i närheten lika hårt som för konkurrenterna. Lägg sedan till bränslebesparingarna, så borde det vara en no-brainer. Eller är (den inbillade) räckviddsångesten så stark att den väger upp allt annat?
Men visst. Även för en pengastinn norrman är kanske en Tesla för närmare 600000NOK lite väl magstarkt. Som tur är finns det alternativ. En BMW i3 med det större (inte stora) batteriet får man loss för 267500NOK, men likförbaskat hittar man BMW 116i på vägarna som folk uppenbarligen har betalat 299500NOK för.
Vet att en del här på forumet har bättre koll på norska marknaden än jag. Kanske kan ni hjälpa mig att förstå. Varför är inte den norska elbilsandelen 90%?
(Jag hittade registreringssiffror på ofvas.no. Tar tacksamt emot tips på andra sidor med mer detaljerad försäljningsstatistik.)
Kanske det. Hittills i år är 14,6% av nyregistreringarna elbilar, och i jämförelse med i precis vilken annan marknad som helst är det ju heelt fantastiskt. Men faktum är att under samma period förra året var andelen 17,7%. Utvecklingen får mig att fundera, och borde inte nivåerna ligga ännu högre?
Kort bakgrund. Bilar i Norge är skitdyra. Och ju skitigare de är desto dyrare blir de. Ett exempel: Ford Mustang 2,3 Ecoboost 756000NOK (aut +100000!!), Mustang 5,0 GT 1246000NOK. I Sverige går en 2,3 lös på 358000kr, och en 5,0 GT kostar 404000kr. Jänkarna har tydligen inte kommit på det här med körcykeloptimering ännu.
MEN. Väljer man i stället en elbil slipper man alla pålagor. Inte ens moms behöver man betala. Lägg sedan till parkeringsförmåner, tillåten körning i bussfil, inga vägtullar/färjeavgifter. Elbilsägarna har det helt enkelt jäkligt bra.
Så min fråga blir: Vem i sina sinnens fulla bruk har möjlighet att välja mellan, låt oss säga en, Model S60 för 584700NOK och en Volvo XC60 D4 163hk AWD aut för 645900NOK? Och så lägger man en beställning på svensken? Hur går det till? För uppenbarligen säljer Volvo en hel del bilar i Norge, såg ett helt gäng senast jag var där.
Ok, båda bilarna är helt nakna så slutsumman blir väl till slut en annan, men ändå, extrautrustningen till Teslan är ju momsfri, så den svider inte i närheten lika hårt som för konkurrenterna. Lägg sedan till bränslebesparingarna, så borde det vara en no-brainer. Eller är (den inbillade) räckviddsångesten så stark att den väger upp allt annat?
Men visst. Även för en pengastinn norrman är kanske en Tesla för närmare 600000NOK lite väl magstarkt. Som tur är finns det alternativ. En BMW i3 med det större (inte stora) batteriet får man loss för 267500NOK, men likförbaskat hittar man BMW 116i på vägarna som folk uppenbarligen har betalat 299500NOK för.
Vet att en del här på forumet har bättre koll på norska marknaden än jag. Kanske kan ni hjälpa mig att förstå. Varför är inte den norska elbilsandelen 90%?
(Jag hittade registreringssiffror på ofvas.no. Tar tacksamt emot tips på andra sidor med mer detaljerad försäljningsstatistik.)
I sista riksdagsvalet hamnade populistpartiet FrP i regering. En av deras frågor är/var att minska de höga skatterna/kostnaderna för bilägande, ta bort vägtullar och andra impopulära företeelser hos den stora massan.
Väl i regering har man förhandlat med de andra partierna kring detta och fick nu igenom en ändring som gör att också bensinhybridbilar omfattas av de avgiftsundantag som normalt sett bara gäller elbilar.
Från och med årsskiftet kan man alltså köpa en stor bensinslukande SUV enormt billigt, så länge den har en liten elmotor som boostar effekten. Gräver man ner sig i försäljningssifforna, kommer man se att försäljningen av hybrider formligen exploderat sedan årsskiftet, samtidigt som försäljningen av elbilar alltså droppar. Bensinbilstillverkarnas toppmodeller med den allra högsta effekten har nu genom skattesänkningarna blivit billigare än de med liten bensinmotor, en paradox som uppstått eftersom bensinhybriderna gärna använder elmotorn för att boosta effekten hos toppsegmentbilarna. För de allra flesta norrmän har det varit otänkbart att köpa en bensinbil med den största motorn, just på grund av skatterna och avgifterna, men de som gått och sneglat på prestandabilar fick alltså nu en väldigt fin möjlighet av FrP att köpa en sådan billigt.
Den ökade hybridförsäljningen tros dock inte vara hela sanningen - en annan utmaning är att det inte hänt så mycket på elbilsmarknaden på länge. Många går och väntar på Model 3, nya Leaf med längre räckvidd och uppdateringar hos de andra elbilstillverkarna. 2016 har så här långt varit ett "mellanår" för elbilar, där sista generationen av alla modellerna nu sjunger på sista versen och nya bilar med längre räckvidd lurar runt hörnet (Bolt mfl.). Marknaden har börjat mättats av de gamla elbilarna, och när ingenting nytt dyker upp är det naturligt att försäljning droppar något.
Väl i regering har man förhandlat med de andra partierna kring detta och fick nu igenom en ändring som gör att också bensinhybridbilar omfattas av de avgiftsundantag som normalt sett bara gäller elbilar.
Från och med årsskiftet kan man alltså köpa en stor bensinslukande SUV enormt billigt, så länge den har en liten elmotor som boostar effekten. Gräver man ner sig i försäljningssifforna, kommer man se att försäljningen av hybrider formligen exploderat sedan årsskiftet, samtidigt som försäljningen av elbilar alltså droppar. Bensinbilstillverkarnas toppmodeller med den allra högsta effekten har nu genom skattesänkningarna blivit billigare än de med liten bensinmotor, en paradox som uppstått eftersom bensinhybriderna gärna använder elmotorn för att boosta effekten hos toppsegmentbilarna. För de allra flesta norrmän har det varit otänkbart att köpa en bensinbil med den största motorn, just på grund av skatterna och avgifterna, men de som gått och sneglat på prestandabilar fick alltså nu en väldigt fin möjlighet av FrP att köpa en sådan billigt.
Den ökade hybridförsäljningen tros dock inte vara hela sanningen - en annan utmaning är att det inte hänt så mycket på elbilsmarknaden på länge. Många går och väntar på Model 3, nya Leaf med längre räckvidd och uppdateringar hos de andra elbilstillverkarna. 2016 har så här långt varit ett "mellanår" för elbilar, där sista generationen av alla modellerna nu sjunger på sista versen och nya bilar med längre räckvidd lurar runt hörnet (Bolt mfl.). Marknaden har börjat mättats av de gamla elbilarna, och när ingenting nytt dyker upp är det naturligt att försäljning droppar något.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Varför säljs det så få elbilar i Norge?
Samt det enkla faktum att även i Norge finns det en drös med människor som bor i lägenhet och inte har möjlighet att ladda enkelt hemma osv.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag tror att den taktik som fossiltillverkarna använder sig av delvis lyckats. De säger att.köp inte elbil nu vänta till 2020 då kommer vi med en riktig bil. Tesla bidrar lite själva till detta också med tidig lansering av Model 3.
Sen finns det en massa "märkesidioter" som bara köper sitt märke oavsett hur dåligt det är. Ungefär som många envisas med att köpa PC laptops
Sen finns det en massa "märkesidioter" som bara köper sitt märke oavsett hur dåligt det är. Ungefär som många envisas med att köpa PC laptops

De norska kommunerna har varit duktiga på att bygga ut laddstolpar vid gatuparkeringarna, så det finns normalt sett tillgång till nattladdning för de allra flesta. I Oslo finns det exempelvis laddstolpar i stort sett på varenda gata där det finns kommunala parkeringsplatser.Bjelke skrev:Samt det enkla faktum att även i Norge finns det en drös med människor som bor i lägenhet och inte har möjlighet att ladda enkelt hemma osv.
Tror inte att tillgång till laddstolpar är ett argument i Norge på samma sätt som i Sverige.
Denna slumpmässiga skärmdump från PlugShare, visar en liten sektion av centrala Oslo - de gröna pluttarna är laddstolpar:

Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Näe, du har rätt, det är inte så dåligt det där faktiskt...Herr X skrev:De norska kommunerna har varit duktiga på att bygga ut laddstolpar vid gatuparkeringarna, så det finns normalt sett tillgång till nattladdning för de allra flesta. I Oslo finns det exempelvis laddstolpar i stort sett på varenda gata där det finns kommunala parkeringsplatser.Bjelke skrev:Samt det enkla faktum att även i Norge finns det en drös med människor som bor i lägenhet och inte har möjlighet att ladda enkelt hemma osv.
Tror inte att tillgång till laddstolpar är ett argument i Norge på samma sätt som i Sverige.
Denna slumpmässiga skärmdump från PlugShare, visar en liten sektion av centrala Oslo - de gröna pluttarna är laddstolpar:
Kan det vara kostnaden? Alltså ladda privat billigt hemma kontra ladda på parkering där det kostar (mer)? Hur ligger priserna på dom stolpar som
oftast skulle nattladda en lght-boendes elbil?
Milkostnaden är ju en viktig parameter (för många iaf). (samt även "besväret" att "mecka med" laddkabel, som om inte tankning är äckligt/omständigt haha)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det kostar ingenting att nattladda - kommunens skattebetalare står för det. Laddplatserna är dessutom gratis att parkera på även om det kostar pengar att parkera på övriga platser i området.Bjelke skrev:Näe, du har rätt, det är inte så dåligt det där faktiskt...
Kan det vara kostnaden? Alltså ladda privat billigt hemma kontra ladda på parkering där det kostar (mer)? Hur ligger priserna på dom stolpar som
oftast skulle nattladda en lght-boendes elbil?
Milkostnaden är ju en viktig parameter (för många iaf). (samt även "besväret" att "mecka med" laddkabel, som om inte tankning är äckligt/omständigt haha)
Jag följer den norska debatten kring elbilar på nära håll - känner mig ganska säker på att det är de två punkterna som jag lyfte i mitt tidigare inlägg som gör att försäljningen droppat något i år.
Under årets fem första månader ökade bensinhybridförsäljningen med 237% i Norge, jämfört med samma period 2015.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Norge är ett utmärkt argument till att man kan subventionera en teknik som inte är konkurrenskraftig nästan hur mycket som helst och ändå slår den inte igenom på bred front. Som jag ser det så är det kanske 3-5 år kvar innan batteribilen generellt är bättre än en fossilbil. Trots att batteribilen i Norge är både billigare i inköp och i drift än en fossilbil så är det alltså bara 15% som väljer att köpa en ny. För batteribilen HAR många nackdelar. Tydligen värderar konsumenterna fördelarna med fossilbilen högt. När väl batteribilen är överlägsen kommer omställningen att gå fortare än vi kan föreställa oss. Allra fortast kommer det gå i USA tror jag. För en stor del av amerikanarna tjänar mycket mer än europeerna.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Enligt mine mening r det egentligen bara tesla model s och x som är dugliga elbilar. Leaf mf. får ursäkta, men det är leksaker som verkliga entusiaster står ut med. Var gång jag hör argumentet 'räckvidden räcker för 90% av bilisterna' så _vet_ jag att slaget är förlorat. Det är helt enkelt inte så det fungerar i verkligheten. Anekdotiskt kan jag berätta att jag sotd i valet och kvalet att göra en investering i ny bil, jag valde en diesel brännare. Trots att jag är mycket intresserad av el bilar, och hoppas på att min nästa bil kommer vara en sådan. Men jag kommer inte köpa något med mindre räckvidd än 25 säkra allvädersmil, helst mer, och god support av laddningsmöjligheter. Så enkelt är det med det. Jag betalar inte så stora pengar för ett fordon som begränsar mig.
- Gustafsson
- Teslaägare
Man ska inte underskatta statusaspekten. Man tänker sig att lågpris betyder låg kvalitet och ger en sämre imp-faktor på garageuppfarten.
En range Rover smäller nog högre i Norge än en Tesla pga detta. Att sedan bilpriser för starka fossiler till stor del är skatt verkar vara av mindre betydelse.
I de stora städerna finns det väldigt många elbilar, så marknaden där kan vara mättad och i behov av nya modeller, längre ut i byarna är det betydligt glesare och där är ju inte heller fördelarna lika stora. Skulle vara intressant att se hur försäljningen fördelas i Norge geografiskt.
Mitt intryck, vilket kan vara fel, är att glesbygden börjat vakna, men ännu inte kommit ifatt städerna vad gäller elbilsförsäljning.
Åtminstone nära fjällen är det säkert en del farhågor om räckviddsproblem också, folk litar inte på att man skall kunna ta sig över fjällen i värsta vintervädret. Med mindre elbilar är det också helt nödvändigt att de laddplatser som finns verkligen fungerar, annars blir man fast i värsta fall. Av egen erfarenhet vet jag att med Teslan funkar fjällkörning utmärkt även i värsta vädret vintertid. Dock varit beroende av fungerande Chademo vid ett par tillfällen.
En range Rover smäller nog högre i Norge än en Tesla pga detta. Att sedan bilpriser för starka fossiler till stor del är skatt verkar vara av mindre betydelse.
I de stora städerna finns det väldigt många elbilar, så marknaden där kan vara mättad och i behov av nya modeller, längre ut i byarna är det betydligt glesare och där är ju inte heller fördelarna lika stora. Skulle vara intressant att se hur försäljningen fördelas i Norge geografiskt.
Mitt intryck, vilket kan vara fel, är att glesbygden börjat vakna, men ännu inte kommit ifatt städerna vad gäller elbilsförsäljning.
Åtminstone nära fjällen är det säkert en del farhågor om räckviddsproblem också, folk litar inte på att man skall kunna ta sig över fjällen i värsta vintervädret. Med mindre elbilar är det också helt nödvändigt att de laddplatser som finns verkligen fungerar, annars blir man fast i värsta fall. Av egen erfarenhet vet jag att med Teslan funkar fjällkörning utmärkt även i värsta vädret vintertid. Dock varit beroende av fungerande Chademo vid ett par tillfällen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag resonerar ungefär som du. Bilen är frihet. El bilen begränsar den något, tar 30 min att snabbladda, krångel med sladdar varje gång. Men det finns flera elhybrider som går IAF 4-5 mil på el, varför köpte du inte en ny sån? Typ VW passat.JFAH skrev:Enligt mine mening r det egentligen bara tesla model s och x som är dugliga elbilar. Leaf mf. får ursäkta, men det är leksaker som verkliga entusiaster står ut med. Var gång jag hör argumentet 'räckvidden räcker för 90% av bilisterna' så _vet_ jag att slaget är förlorat. Det är helt enkelt inte så det fungerar i verkligheten. Anekdotiskt kan jag berätta att jag sotd i valet och kvalet att göra en investering i ny bil, jag valde en diesel brännare. Trots att jag är mycket intresserad av el bilar, och hoppas på att min nästa bil kommer vara en sådan. Men jag kommer inte köpa något med mindre räckvidd än 25 säkra allvädersmil, helst mer, och god support av laddningsmöjligheter. Så enkelt är det med det. Jag betalar inte så stora pengar för ett fordon som begränsar mig.
Man ska inte glömma en viktig del av det: elbilsfördelarna, som tex köra i bussfil, parkera gratis, passera trängselstationer gratis, köra gratis på inrikes bilfärjor (som för många pendlare utgör en STOR del av ägandekostanden) är på väg bort
det är redan en hel del som redan försvunnit och då känner kanske många som hade tänkt köpa en Model S att nackdelen med att inte kunna få dragkrok tex inte uppvägs av fördelarna. Hade alla fördelar varit där och utan direkt hot om att de succesivt försvinner, så tror jag fler hade valt Model S. Ett stort problem är också dollarkursen. Det är nu inte längre möjligt att lägga samma pengar på en Volvo kombi som en Model S. Så var fallet innan dollarn gick upp och Model S sålde som smör. Även om 60-batteriet har kommi, så verkar det vara många som är rädda för räckvidden med den. Och det förstår jag, väldigt många har stugor i fjällen och själv hade jag tex inte klarat att komma till vår favoriserade skidort på vintern med en 60. Dvs man kan inte jämföra pris på en 60 med en Volvokombi, man måste nästan upp i en 90 och då är man på en helt annan prisnivå. Här kommer PHEVarna in och det skeva system man har med att skatta dessa mindre än sina rena fossilsyskon. Det formligen kryllar av PHEVar av alla de slag nu för tiden.
De små elbilarna däremot känns nästan som självskrivet när familjer köper andrabil. Den kör man sällan långt med och den är billigare och trevligare än sina motsvarande fossilsyskon. Vi tex köpte en eGolf med all utrustning för ca 290kNOK och motsvarande bensingolf hade gått på minst 360kNOK.

De små elbilarna däremot känns nästan som självskrivet när familjer köper andrabil. Den kör man sällan långt med och den är billigare och trevligare än sina motsvarande fossilsyskon. Vi tex köpte en eGolf med all utrustning för ca 290kNOK och motsvarande bensingolf hade gått på minst 360kNOK.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Är det bara registreringsavgiften bensinhybrider slipper, eller gäller det även vägavgifter och t o m moms? Och gäller det inte dieselhybrider?Herr X skrev:I sista riksdagsvalet hamnade populistpartiet FrP i regering. En av deras frågor är/var att minska de höga skatterna/kostnaderna för bilägande, ta bort vägtullar och andra impopulära företeelser hos den stora massan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag har tre barn, två med funktionsnedsättning. Det ställer krav på utrymmen, så jag optimerade för en minibuss. Och där är valen starkt begränsade... För övrigt; de tradeoffs om jag skulle kunna tänka mig att göra är just en laddpaus på upp till en halvtimme efter tre timmars körning, det är en ok begränsning för min del och det skulle jag kunna leva med. Jag har också en något högre tröskel för att krångla med laddsladdar, lite omak kan jag ta. Men det är inte bilen som skall styra mina resmål.Swede1 skrev:Jag resonerar ungefär som du. Bilen är frihet. El bilen begränsar den något, tar 30 min att snabbladda, krångel med sladdar varje gång. Men det finns flera elhybrider som går IAF 4-5 mil på el, varför köpte du inte en ny sån? Typ VW passat.JFAH skrev:Enligt mine mening r det egentligen bara tesla model s och x som är dugliga elbilar. Leaf mf. får ursäkta, men det är leksaker som verkliga entusiaster står ut med. Var gång jag hör argumentet 'räckvidden räcker för 90% av bilisterna' så _vet_ jag att slaget är förlorat. Det är helt enkelt inte så det fungerar i verkligheten. Anekdotiskt kan jag berätta att jag sotd i valet och kvalet att göra en investering i ny bil, jag valde en diesel brännare. Trots att jag är mycket intresserad av el bilar, och hoppas på att min nästa bil kommer vara en sådan. Men jag kommer inte köpa något med mindre räckvidd än 25 säkra allvädersmil, helst mer, och god support av laddningsmöjligheter. Så enkelt är det med det. Jag betalar inte så stora pengar för ett fordon som begränsar mig.
man betalar moms på en PHEV. Man slipper avgiften på "eldelen" dvs en XC90 T6 och en XC90 T8 blir i stort sett lika dyr eftersom det bara är eldriften och batteriet som skiljer de åt. Vet faktiskt int ehur det är med dieselhybrid, men tror att även de får eldriften gratis. Vägavgifter betalas av PHEV, endast BEV som får de gratis (per idag iaf)bylund skrev:Är det bara registreringsavgiften bensinhybrider slipper, eller gäller det även vägavgifter och t o m moms? Och gäller det inte dieselhybrider?Herr X skrev:I sista riksdagsvalet hamnade populistpartiet FrP i regering. En av deras frågor är/var att minska de höga skatterna/kostnaderna för bilägande, ta bort vägtullar och andra impopulära företeelser hos den stora massan.
Model 3-24/Polestar 3-24
Ok, då var det mindre drastiskt, jag fick uppfattningen att en liten elmotor gjorde att bilen blev lika avgiftsbefriad som en elbil.HelectriC skrev:man betalar moms på en PHEV. Man slipper avgiften på "eldelen" dvs en XC90 T6 och en XC90 T8 blir i stort sett lika dyr eftersom det bara är eldriften och batteriet som skiljer de åt. Vet faktiskt int ehur det är med dieselhybrid, men tror att även de får eldriften gratis. Vägavgifter betalas av PHEV, endast BEV som får de gratis (per idag iaf)bylund skrev:Är det bara registreringsavgiften bensinhybrider slipper, eller gäller det även vägavgifter och t o m moms? Och gäller det inte dieselhybrider?Herr X skrev:I sista riksdagsvalet hamnade populistpartiet FrP i regering. En av deras frågor är/var att minska de höga skatterna/kostnaderna för bilägande, ta bort vägtullar och andra impopulära företeelser hos den stora massan.
Men man betalar alltså fortfarande registreringsavgift på förbränningsmotordelen, men den blir inte högre av att man dessutom har en elmotor, om jag förstår dig rätt.
Det låter som ett acceptabelt resonemang i teorin, men det är ju skadligt om det i praktiken gör att folk köper fossilbilar istället för elbilar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Kul med så många bra tankar i tråden. Hade faktiskt inte koll på att hybriderna hade blivit så mycket billigare. Men nu när jag tittar närmare på tillverkarnas sajter ser jag ju att skillnaden inte är så stor.
Utvecklingen väcker frågor om hur framtida subventioner här i Sverige bör vara utformade för att ge önskad effekt. Räcker bonus-malus så som förslaget ser ut idag? På längre sikt bör väl elbilarna klara sig på egna meriter, men fram till dess att man nått upp till en kritisk massa behövs nog lite stödhjul för att få fart på försäljningen. Tids nog kommer folk ändå inse att man väljer elbil för att den är bättre, inte nödvändigtvis för att det känns bra i plånboken.
Utvecklingen väcker frågor om hur framtida subventioner här i Sverige bör vara utformade för att ge önskad effekt. Räcker bonus-malus så som förslaget ser ut idag? På längre sikt bör väl elbilarna klara sig på egna meriter, men fram till dess att man nått upp till en kritisk massa behövs nog lite stödhjul för att få fart på försäljningen. Tids nog kommer folk ändå inse att man väljer elbil för att den är bättre, inte nödvändigtvis för att det känns bra i plånboken.
Ja man får inte glömma att urvalet fortfarande är ganska smalt på elbilssidan. Om man nu vill ha en bil lämplig för långfärd. När Model 3 + Y är på marknaden kommer det gissningsvis se annorlunda ut.Herr X skrev:Den ökade hybridförsäljningen tros dock inte vara hela sanningen - en annan utmaning är att det inte hänt så mycket på elbilsmarknaden på länge. Många går och väntar på Model 3, nya Leaf med längre räckvidd och uppdateringar hos de andra elbilstillverkarna. 2016 har så här långt varit ett "mellanår" för elbilar, där sista generationen av alla modellerna nu sjunger på sista versen och nya bilar med längre räckvidd lurar runt hörnet (Bolt mfl.). Marknaden har börjat mättats av de gamla elbilarna, och när ingenting nytt dyker upp är det naturligt att försäljning droppar något.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Ok, då var det mindre drastiskt, jag fick uppfattningen att en liten elmotor gjorde att bilen blev lika avgiftsbefriad som en elbil.bylund skrev:
man betalar moms på en PHEV. Man slipper avgiften på "eldelen" dvs en XC90 T6 och en XC90 T8 blir i stort sett lika dyr eftersom det bara är eldriften och batteriet som skiljer de åt. Vet faktiskt int ehur det är med dieselhybrid, men tror att även de får eldriften gratis. Vägavgifter betalas av PHEV, endast BEV som får de gratis (per idag iaf)
Men man betalar alltså fortfarande registreringsavgift på förbränningsmotordelen, men den blir inte högre av att man dessutom har en elmotor, om jag förstår dig rätt. Precis!
Det låter som ett acceptabelt resonemang i teorin, men det är ju skadligt om det i praktiken gör att folk köper fossilbilar istället för elbilar.[/quote]
Model 3-24/Polestar 3-24
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Jag tror att en sak som påverkar är det dåliga utbudet av elbilar. Folk vill köra allt möjligt och inte bara Tesla eller Leaf.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre

LarsL skrev:Sen finns det en massa "märkesidioter" som bara köper sitt märke oavsett hur dåligt det är. Ungefär som många envisas med att köpa PC laptops
Levererad 10 mars 2016
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
S85D | Titanium | Panorama | 19" standard | Svarta Next gen | Matt abachiträdekor | AP | Premium interiör | Luftfjädring | Hi-fi | Köldpaket
pratar vi små elbilar, så håller jag inte med. Det är inte bara Leaf, finns ju från BMW, MB, VW, Hyundai, Peugeot, Mitsubishi, Citroen, Reanult, Kia, Smart och säkert några jag glömt. Pratar vi stora så håller jag med, det finns dom som generellt bara skapat nån slags agg mot Tesla, varför vet jag inte, men kanske bara för att dom inte testat ännu.EnTraktor skrev:Jag tror att en sak som påverkar är det dåliga utbudet av elbilar. Folk vill köra allt möjligt och inte bara Tesla eller Leaf.
Model 3-24/Polestar 3-24
Det e ganska prisvärt o privatlesa just hybrider. Stora som små.
Sen har Norge passerat 50' elbilar. Men sittande regeringen har förlängt subvention och lagt till subvention även för hybrider just för att många vägrar gå över till ren elbil. Ett steg i rätt riktning iaf.
Med så många som köper hybrider så borde frp i Norge va störst men det är dom inte.
Väldigt många har som sagt köpt elbil. Om inte som förstabil men som andrabil o gör större delen av dagens körning med denne.
Ska inte glömma att många har hytter här lååångt bort och en vardagssyn är en suv/kombi med takbox och eller släp på bilen... Ganska olikt Sverige
Sen har Norge passerat 50' elbilar. Men sittande regeringen har förlängt subvention och lagt till subvention även för hybrider just för att många vägrar gå över till ren elbil. Ett steg i rätt riktning iaf.
Med så många som köper hybrider så borde frp i Norge va störst men det är dom inte.

Väldigt många har som sagt köpt elbil. Om inte som förstabil men som andrabil o gör större delen av dagens körning med denne.
Ska inte glömma att många har hytter här lååångt bort och en vardagssyn är en suv/kombi med takbox och eller släp på bilen... Ganska olikt Sverige
Små elbilar har fortfarande ganska sunkig räckvidd. Vi har en liten i-Miev som andrabil och den har en realistisk räckvidd på ca. 8 mil vid vanlig körning och 10 mil vid snålkörning. Om bilens räckviddsberäknare hade varit bättre, hade man kanske vågat köra den mer på marginalen, men nu får jag räckviddsångest bara jag tänker på den jävla bilen. Den har 12 små "pluttar" som släcks när man kör - när pluttarna är på hälften, börjar de räkna ner snabbare och hjärtat flyger upp i halsgropen så fort man åker längre än till den lokala närbutiken. Vi köpte den bilen begagnad av ett par i Oslo som köpte sig en fossilbil istället - de orkade inte längre med räckviddsångesten när de åkte till sin "hytte" 10 mil bort.HelectriC skrev:pratar vi små elbilar, så håller jag inte med. Det är inte bara Leaf, finns ju från BMW, MB, VW, Hyundai, Peugeot, Mitsubishi, Citroen, Reanult, Kia, Smart och säkert några jag glömt. Pratar vi stora så håller jag med, det finns dom som generellt bara skapat nån slags agg mot Tesla, varför vet jag inte, men kanske bara för att dom inte testat ännu.EnTraktor skrev:Jag tror att en sak som påverkar är det dåliga utbudet av elbilar. Folk vill köra allt möjligt och inte bara Tesla eller Leaf.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
en trilling är kanske på kanten av vad man kan acceptera. Vår eGolf går däremot utan problem 15mil trots större hjul och inga som helst tankar på att köra ekonomiskt (AC, eco mode etc). Vi kör aldrig längre sträckor med den, då tar vi Teslan.Herr X skrev:Små elbilar har fortfarande ganska sunkig räckvidd. Vi har en liten i-Miev som andrabil och den har en realistisk räckvidd på ca. 8 mil vid vanlig körning och 10 mil vid snålkörning. Om bilens räckviddsberäknare hade varit bättre, hade man kanske vågat köra den mer på marginalen, men nu får jag räckviddsångest bara jag tänker på den jävla bilen. Den har 12 små "pluttar" som släcks när man kör - när pluttarna är på hälften, börjar de räkna ner snabbare och hjärtat flyger upp i halsgropen så fort man åker längre än till den lokala närbutiken. Vi köpte den bilen begagnad av ett par i Oslo som köpte sig en fossilbil istället - de orkade inte längre med räckviddsångesten när de åkte till sin "hytte" 10 mil bort.HelectriC skrev:pratar vi små elbilar, så håller jag inte med. Det är inte bara Leaf, finns ju från BMW, MB, VW, Hyundai, Peugeot, Mitsubishi, Citroen, Reanult, Kia, Smart och säkert några jag glömt. Pratar vi stora så håller jag med, det finns dom som generellt bara skapat nån slags agg mot Tesla, varför vet jag inte, men kanske bara för att dom inte testat ännu.EnTraktor skrev:Jag tror att en sak som påverkar är det dåliga utbudet av elbilar. Folk vill köra allt möjligt och inte bara Tesla eller Leaf.
Model 3-24/Polestar 3-24