Nya S60 batteri
Moderator: Redaktion
- Musikmannen66
- Teslaägare
Nya S60 batteri
Hej
Jag väntar på en s60 som anländer om ett par veckor.(Beställd 29 juni)
Är det någon som har praktisk kännedom om hur stor del av batteriet som används ?
Det jag vet är att det är ett 75 kWh batteri som är mjukvarustrypt till 60 kWh men är det 90% av 60 som brukas eller alla 100% ?
Mvh Magnus
Jag väntar på en s60 som anländer om ett par veckor.(Beställd 29 juni)
Är det någon som har praktisk kännedom om hur stor del av batteriet som används ?
Det jag vet är att det är ett 75 kWh batteri som är mjukvarustrypt till 60 kWh men är det 90% av 60 som brukas eller alla 100% ?
Mvh Magnus
Model S 75 . Svart med taklucka
- Musikmannen66
- Teslaägare
Re: Nya S60 batteri
Tack det hade jag inte sett förut.
57 kWh tillgängligt alltså det blir alldeles perfekt för mig
Model S 75 . Svart med taklucka
Nja, det är gamla 60kwh, som var just 60kwh.Musikmannen66 skrev:Tack det hade jag inte sett förut.
Det nya 60kwh är ju egentligen 75kwh, som du själv skriver.
Får nog vänta och se när någon lyckas mäta de nya.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Ska bli spännande att se!
Om allt gå enligt plan så bör jag få min nästa helg som också är en 60!
Om allt gå enligt plan så bör jag få min nästa helg som också är en 60!

Tesla Model 3 Highland
Om du laddar batteriet fullt och sen kör så länge du vågar så ser du hur många kWh du har använt sen senaste laddningen och får då ut ungefär hur mycket du har tillgängligt beroende på hur riskfylld du är. Skulle även vara intressant om du kunde se på My Tesla hur mycket det kostar att uppdatera till 75 kWh i efterhand, är det samma pris eller dyrare ju,fört med att köpa det direkt?Schelin skrev:
Kör fram och tillbaka utanför en SuC. När du börjar bli låg kör du runt på parkeringen vid SuC. Worst case får man putta in den till laddarenvigge50 skrev:Om du laddar batteriet fullt och sen kör så länge du vågar så ser du hur många kWh du har använt sen senaste laddningen och får då ut ungefär hur mycket du har tillgängligt beroende på hur riskfylld du är. Skulle även vara intressant om du kunde se på My Tesla hur mycket det kostar att uppdatera till 75 kWh i efterhand, är det samma pris eller dyrare ju,fört med att köpa det direkt?Schelin skrev:

Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Funkar det inte att bara kolla om du har tex 50% i batteriet och sedan kollar hur mycket energi det krävs för att komma upp till hundra? Då får du en hygglig uppskattning på hur mycket batteriet rymmer. Naturligtvis inte hela sanningen men ändå en fingervisning.
Tyvärr tror jag att den hypotesen är väldigt osäker. Mina erfarenheter säger mig att de första 50% inte är samma som de sista och att det beror mycket på väder och vind och förvärmning, batterivärmningen etc.LarsL skrev:Funkar det inte att bara kolla om du har tex 50% i batteriet och sedan kollar hur mycket energi det krävs för att komma upp till hundra? Då får du en hygglig uppskattning på hur mycket batteriet rymmer. Naturligtvis inte hela sanningen men ändå en fingervisning.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Men om du läser av hur mycket energi du får i batteriet vid laddningen så spelar ju förbrukningen ingen roll heller. Ju lägre laddningsprocent du har kvar dessto bättre blir ju uppskattningen så klart.HelectriC skrev:Tyvärr tror jag att den hypotesen är väldigt osäker. Mina erfarenheter säger mig att de första 50% inte är samma som de sista och att det beror mycket på väder och vind och förvärmning, batterivärmningen etc.LarsL skrev:Funkar det inte att bara kolla om du har tex 50% i batteriet och sedan kollar hur mycket energi det krävs för att komma upp till hundra? Då får du en hygglig uppskattning på hur mycket batteriet rymmer. Naturligtvis inte hela sanningen men ändå en fingervisning.
Laddförlusterna är svåra att uppskatta tror jag. Spekulera går, men...LarsL skrev:Men om du läser av hur mycket energi du får i batteriet vid laddningen så spelar ju förbrukningen ingen roll heller. Ju lägre laddningsprocent du har kvar dessto bättre blir ju uppskattningen så klart.HelectriC skrev:Tyvärr tror jag att den hypotesen är väldigt osäker. Mina erfarenheter säger mig att de första 50% inte är samma som de sista och att det beror mycket på väder och vind och förvärmning, batterivärmningen etc.LarsL skrev:Funkar det inte att bara kolla om du har tex 50% i batteriet och sedan kollar hur mycket energi det krävs för att komma upp till hundra? Då får du en hygglig uppskattning på hur mycket batteriet rymmer. Naturligtvis inte hela sanningen men ändå en fingervisning.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Då går det alltså inte veta hur mycket energi det finns i ett batteri... Men man kan gissa och en ganska bra gissning är att räkna ut det från procent laddning per kWh.