Otur med Miljöbilspremie?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
peterlauri
Teslaägare

Inlägg av peterlauri »

Om man läser på http://www.transportstyrelsen.se/sv/kon ... ilspremie/ så står det att man får Miljöbilspremie om bilen uppfyller kraven, samt om det finns medel kvar från budgeten. Om man tittar på 2015 så fanns det 12615 kronor kvar i medel att betala ut. Om man då har otur, och får bilen registrerad i slutet av året, och medlen är slut, missar man då premien, eller används då 2017 års medel? Nyfiken på hur det funkar i verkligheten...
Senast redigerad av peterlauri, redigerad totalt 1 gånger.
---
Få 8000:- rabatt när du beställer din Tesla genom att använda denna referallänk: http://---
---
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Re: Otur med Miljöbilspremie?

Inlägg av 12man »

peterlauri skrev:
Om man läser på http://www.transportstyrelsen.se/sv/kon ... ilspremie/ så står det att man får Miljöbilspremie om bilen uppfyller kraven, samt om det finns medel kvar från budgeten. Om man tittar på 2015 så fanns det 12615 kronor kvar i medel att betala ut. Om man då har otur, och får bilen registrerad i slutet av året, missar man då möjligheten, eller används då 2017 års medel? Nyfiken på hur det funkar i verkligheten...
hittills är eller lika med ja
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Förra året så fick man vänta länge innan beslut togs men vad jag vet så fick alla ut premien, även om man köpt när pengarna var slut. Rätta mig gärna om det är någon som blev utan... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det har alltså skjutits till pengar eller tagits från nästa års budget varje gång det tagit slut hittills. Det är såklart ingen garanti för framtiden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Nej. Bara typiskt regeringar att låna pengar någonstans... :oops:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Den här gången/året finns det t o m uttalanden från regeringsrepresentanter att man kommer att tillföra de medel som krävs.

Eftersom "nya regler" ganska säkert inte finns på plats förrän 1/1 2018 så är i princip allas bedömning av de som är insatta att nuvarande system även kommer att gälla 2017.

Eftersom MP sitter i regeringsställning verkar det väldigt osannolikt att inte ha någon miljöpremie alls under 2017. Följden skulle antagligen då bli att det säljs mer bilar som inte är miljöbilar istället.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare

Inlägg av Waxinator »

Leo skrev:
... Eftersom MP sitter i regeringsställning verkar det väldigt osannolikt att inte ha någon miljöpremie alls under 2017. ...
Jag vill inte göra denna tråd till ett politiskt slagsmål ;) ...men i regeringen är MP en marionett som inte får igenom något för miljön. :cry:
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

Min registrerades i mitten av december förra året och miljöbilspremien betalades ut i februari om jag inte minns fel. Det hanterades då alltså överskjutande och det meddelades ganska sent på året att så skulle ske. Om de gör likadant i år är det nog ingen som vet.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Waxinator skrev:
Leo skrev:
... Eftersom MP sitter i regeringsställning verkar det väldigt osannolikt att inte ha någon miljöpremie alls under 2017. ...
Jag vill inte göra denna tråd till ett politiskt slagsmål ;) ...men i regeringen är MP en marionett som inte får igenom något för miljön. :cry:
Såg en undersökning i måndags om vad folk i undersökningen ansåg att de olika partierna hade för 3 styrkor.

MP fick samarbetsvilliga. Så tydligen tolkar inte alla MP som marionetter.

Iofs så är en prostituerad samarbetsvillig med så länge hon får betalt.

Nu är iofs inte MP prostituerade trots att de får bra betalt. Så tolka mig inte på det sättet nu bara :)

Sen skall jag vara ärlig. MP behövs i riksdagen. De håller miljödebatten vid liv, vilket vi i C behöver. Och inom EU där miljöfrågorna är viktiga. Där är MP vår viltigaste allierade.

Kände mig tvungen att föravara dem med. För de får faktiskt lite mer skit än vad de förtjänar.

pust, undrar om jag slipper en anmälan till Tibor denna gång :)
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare

Inlägg av Anders77 »

Sen ja, jag hoppas med att de har kvar miljöbilspremien till nästa år.
20:e september tror jag det är som regeringen presenterar sin budget.

Då märker vi om de har med något inför nästa år.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare

Inlägg av Shven »

lator skrev:
Förra året så fick man vänta länge innan beslut togs men vad jag vet så fick alla ut premien, även om man köpt när pengarna var slut. Rätta mig gärna om det är någon som blev utan... :(
Helt rätt. Jag fick min bil i november och jag fick miljöpremien i mars. Köplatsen finns kvar och miljöpremien delas ut i tur och ordning allt eftersom pengarna trillar in.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare

Inlägg av Nyren »

Enligt Transportstyrelsens sida finns det 118 miljoner kvar i årets pott, dvs ca 38%. Därmed finns det kanske hopp om att budgeten räcker i år, i alla fall till mig när jag får min bil i slutet av september...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Skriv svar