Regeringens budget för 2017
Moderator: Redaktion
Regeringens budget för 2017
Så 20 september skall regeringen presentera sin budget.
Vad tror ni den kommer innehålla. Syftar på intressanta saker för elbilar framförallt.
Själv tror jag att det blir en förläggning av dagens supermiljöbonus. Tror inte att de får ordning på Bonus Malus systemet innan, så det träder nog i kraft 2018.
Några andra satsningar på laddstruktur mm tror inte jag kommer.
Vad tror ni?
Vad tror ni den kommer innehålla. Syftar på intressanta saker för elbilar framförallt.
Själv tror jag att det blir en förläggning av dagens supermiljöbonus. Tror inte att de får ordning på Bonus Malus systemet innan, så det träder nog i kraft 2018.
Några andra satsningar på laddstruktur mm tror inte jag kommer.
Vad tror ni?
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Regeringens budget för 2017
Tror inte på något substantiellt bidrag till att främja elbilstillväxt från denna eller någon annan svensk regering sålänge Volvo (eller möjligen NEVS) inte är med i matchen.
Norge har ju visat hur man kan göra, har dock kraftiga punktskatter på bilar blir att laborera med och deras elbilssubventioner tillkom väl när de hade egen elbilstillverkning. Nuvarande norska regering har delvis "saboterat" det hela genom att inkludera laddhybrider vilket minskat andelen rena elbilar (se annan tråd här). Även Damnarks incitament till skattereduktion var nog egen elbilsproduktion som inte blev av, där visar ju politikerna sitt riktiga ansikte genom att redan börja avveckla punktskattesubventionerna med hänvisning till uteblivna skatteintäkter.
Enkla förslag som tvingande laddplats vid nyproduktion av bostads och hyresrätter, tillskapande av laddplats vid befintlig parkering i bostads, hyresrätt och arbetsplatser till självkostnadspris om medarbetare/boende begär detta torde vara en utopi.
Befrielse från trängselskatt och upplåtandes av kollektivfiler lär heller inte vara aktuellt.
Även bonus malusförslaget lägger ju tonvikten på årliga avgifter istället för kraftigt höjt inköpspris. Jag tror att inköpspriset styr besluten mycket mera än tillkommande årliga kostnader. Om folk räknade på totalkostnaden borde knappast någon tjänstebil i prisklassen över 400t kunna säljas då Teslas modeller är kostnadsmässigt likvärdiga eller billigare på åtminstone 5 års sikt (beroende på körsträcka).
Norge har ju visat hur man kan göra, har dock kraftiga punktskatter på bilar blir att laborera med och deras elbilssubventioner tillkom väl när de hade egen elbilstillverkning. Nuvarande norska regering har delvis "saboterat" det hela genom att inkludera laddhybrider vilket minskat andelen rena elbilar (se annan tråd här). Även Damnarks incitament till skattereduktion var nog egen elbilsproduktion som inte blev av, där visar ju politikerna sitt riktiga ansikte genom att redan börja avveckla punktskattesubventionerna med hänvisning till uteblivna skatteintäkter.
Enkla förslag som tvingande laddplats vid nyproduktion av bostads och hyresrätter, tillskapande av laddplats vid befintlig parkering i bostads, hyresrätt och arbetsplatser till självkostnadspris om medarbetare/boende begär detta torde vara en utopi.
Befrielse från trängselskatt och upplåtandes av kollektivfiler lär heller inte vara aktuellt.
Även bonus malusförslaget lägger ju tonvikten på årliga avgifter istället för kraftigt höjt inköpspris. Jag tror att inköpspriset styr besluten mycket mera än tillkommande årliga kostnader. Om folk räknade på totalkostnaden borde knappast någon tjänstebil i prisklassen över 400t kunna säljas då Teslas modeller är kostnadsmässigt likvärdiga eller billigare på åtminstone 5 års sikt (beroende på körsträcka).
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Vill du ha ett ärligt svar? Jag tror inte det händer någonting alls i denna budget när det gäller elbilar. Det prioriteras helt andra saker just nu. Jag håller med föregående inlägg. Så länge inte Volvo riktigt helhjärtat satsar på elbilar kommer vi inte se någon större förändring. Tyvärr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Funderar kring Norge och är det inte en liten kombination att man säljer det fossila till utlandet och använder inhemsk vattenkraft till elbilarna?
Om jag förstår kartan rätt från Norpool exporterar Norge även en del el till utlandet och har alltså ett överskott och även här bör det bli pengar in till kassan.
http://www.nordpoolspot.com/Market-data1/#/nordic/map
Sverige kanske skulle ta efter så slapp man importera (ge bort pengar) från andra länder?
Om jag förstår kartan rätt från Norpool exporterar Norge även en del el till utlandet och har alltså ett överskott och även här bör det bli pengar in till kassan.
http://www.nordpoolspot.com/Market-data1/#/nordic/map
Sverige kanske skulle ta efter så slapp man importera (ge bort pengar) från andra länder?
Sverige producerar mer el under ett år än vad som används. Vi exporterar alltså mer el än vad som importeras.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Men vi producerar ingen råolja så vi är tvingade att skicka ut pengar för att kunna ha bensin och diesel till de fossila bilarna som tex Volvo producerar. De har dock gjort en nästan 180 graders vändning nu men det kommer ta ett par år innan de är på banan på riktigt.joel80 skrev:Sverige producerar mer el under ett år än vad som används. Vi exporterar alltså mer el än vad som importeras.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Vid en konferens i våras frågade jag en person från riksdag/regering (MP,
Yvonne Ruwaida) om deras syn på Norges modell och om man kan/vill införa det i Sverige.
Fick ett väldigt tydligt svar att det INTE var aktuellt...
Så jag håller med. Tror inte det händer någonting. Samma regler som nu gäller under 2017. Man tillför lite ovilligt budget allt eftersom det behövs.
Nya regler från 2018 enligt liggande förslag.
Först den dag Volvo har en ren elbil framme (C30 var mest ett projekt) för försäljning vrider man om mer mot rena elbilar.
Yvonne Ruwaida) om deras syn på Norges modell och om man kan/vill införa det i Sverige.
Så jag håller med. Tror inte det händer någonting. Samma regler som nu gäller under 2017. Man tillför lite ovilligt budget allt eftersom det behövs.
Nya regler från 2018 enligt liggande förslag.
Först den dag Volvo har en ren elbil framme (C30 var mest ett projekt) för försäljning vrider man om mer mot rena elbilar.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fick du en motivering?Leo skrev:Vid en konferens i våras frågade jag en person från riksdag/regering (MP,?Yvonne Ruwaida) om deras syn på Norges modell och om man kan/vill införa det i Sverige.
- Elbilisten
Klimatklivet är nog det enda som inte bara blir mer snack än verkstad. Omställningen av bilindustrin kan ju bara gå för sakta. Klimatklivet har ju bevisligen hjälpt till att få upp fler laddmöjligheter. Men som flera andra tror, blir det inget riktigt effektivt förr än att elbilstillverkning genererar anställningar (läs skatteinkomster) i Sverige.
http://www.naturvardsverket.se/klimatklivet
Jag brukar reklamera lite för Klimatklivet när jag via mail försöker få köpcentra, snabbmatställen vid större vägar och andra besökspunkter att ordna med laddningsplats.
http://www.naturvardsverket.se/klimatklivet
Jag brukar reklamera lite för Klimatklivet när jag via mail försöker få köpcentra, snabbmatställen vid större vägar och andra besökspunkter att ordna med laddningsplats.
Fick inga direkta argument än att "det är ingen väg att gå/ inte aktuellt. Inte något argument om olönsamt/dyrt/inte miljövänligt/omöjligt med nuvarande regelverk eller så. Fick bara intryck att hon kändes väldigt "bestämd" och det var liksom ingen tvekan. Så det kändes som att de hade "diskuterat" alternativet och sen förkastat det.
Misstänker ju att vår statsminister (Fd ordförande LO?) har ovanligt starka band till bilindustrin i Sverige... Vilket antagligen gör att deras intresse/inställning i frågan blir mycket viktig utöver sedvanlig lobbying (som ofta förekommit tidigare i alla fall) i dessa frågor.
Misstänker ju att vår statsminister (Fd ordförande LO?) har ovanligt starka band till bilindustrin i Sverige... Vilket antagligen gör att deras intresse/inställning i frågan blir mycket viktig utöver sedvanlig lobbying (som ofta förekommit tidigare i alla fall) i dessa frågor.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Ingen som tror nått bra kan komma?
Hade hoppats på lite positiva tankar åtninstone. Även om jag håller med om det mesta som sagts, så tänkte jag att nån optimist måste det väl ändå finnas här inne.
Hade hoppats på lite positiva tankar åtninstone. Även om jag håller med om det mesta som sagts, så tänkte jag att nån optimist måste det väl ändå finnas här inne.
Svart X90D, bokat en M3.
Jag hoppas och tror att man inför ett bidrag för alla vars namn börjar på P och efternamn på F som vill köpa en model X snart samt att man bor i Upplands väsby med fru och ett barn. Kan även tänkas att dom begränsar det till bara blåa model X samt att man fyller år i februari.
Var detta tillräckligt positivt eller bara egoistiskt?

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Hehe ja det var positivt åtminstone.Pontus skrev:Jag hoppas och tror att man inför ett bidrag för alla vars namn börjar på P och efternamn på F som vill köpa en model X snart samt att man bor i Upplands väsby med fru och ett barn. Kan även tänkas att dom begränsar det till bara blåa model X samt att man fyller år i februari.
Svart X90D, bokat en M3.
Kan vi möjligen utöka detta till alla som har en välkänd elbil med en modellbeteckning som börjar på P?Pontus skrev:Jag hoppas och tror att man inför ett bidrag för alla vars namn börjar på P ...

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hur blev det i budgeten egentligen. Skulle satsas på supermiljöbilspremien men om den blir kvar på 40k var oklart..?
2016 Model S 75
Bugeten är inte presenterad än. Några delar av miljöbudgeten är släppta som en teaser.
http://www.regeringen.se/pressmeddeland ... ljobudget/
eller supermiljöbloggens sammanfattning:
http://supermiljobloggen.se/nyheter/201 ... a-klimatet
http://www.regeringen.se/pressmeddeland ... ljobudget/
eller supermiljöbloggens sammanfattning:
http://supermiljobloggen.se/nyheter/201 ... a-klimatet
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
och de mesta pengarna ligger 2019-20 då kanske de som bestämmer då har annan åsikt
ms 76132 "Eleamore"
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
En positiv förändring är att ta bort kravet på momsregistrering för små solcellsanläggningar:
Regeringen vill minska administrationen för företag och organisationer med liten omsättning genom att göra det frivilligt att momsregistrera sig om man har liten årlig försäljning. För den som säljer för mindre än 30 000 kronor per år blir det frivilligt att fakturera, redovisa och betala moms på sin försäljning. Idag måste i princip alla som bedriver ekonomisk verksamhet momsregistrera sig, oavsett hur liten verksamhet är.
Förslaget innebär att en villaägare med solpaneler som vill sälja sitt överskott slipper momsregistrera sig. Det här gynnar mikroproducenter av el. Det underlättar också för andra mindre verksamheter som säsongsverksamhet och hobbyverksamhet. Det kan också minska steget att starta eget om det är osäkert hur stor intäkten blir det första året eller för den som vill skaffa sig en mindre sidoinkomst.
Regeringen vill minska administrationen för företag och organisationer med liten omsättning genom att göra det frivilligt att momsregistrera sig om man har liten årlig försäljning. För den som säljer för mindre än 30 000 kronor per år blir det frivilligt att fakturera, redovisa och betala moms på sin försäljning. Idag måste i princip alla som bedriver ekonomisk verksamhet momsregistrera sig, oavsett hur liten verksamhet är.
Förslaget innebär att en villaägare med solpaneler som vill sälja sitt överskott slipper momsregistrera sig. Det här gynnar mikroproducenter av el. Det underlättar också för andra mindre verksamheter som säsongsverksamhet och hobbyverksamhet. Det kan också minska steget att starta eget om det är osäkert hur stor intäkten blir det första året eller för den som vill skaffa sig en mindre sidoinkomst.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Ett annat att öka anslaget till miljöbilspremien:
Försäljningen av bilar med rätt till premien har överstigit anslagna medel, vilket har inneburit osäkerhet kring om medlen på anslaget skulle räcka till alla som köper en sådan bil under 2015 och 2016. Regeringen har därför tidigare tillfört ytterligare medel, och anslår 700 miljoner kronor för 2017.
Försäljningen av bilar med rätt till premien har överstigit anslagna medel, vilket har inneburit osäkerhet kring om medlen på anslaget skulle räcka till alla som köper en sådan bil under 2015 och 2016. Regeringen har därför tidigare tillfört ytterligare medel, och anslår 700 miljoner kronor för 2017.