Sammanfattning:
- 800 kWh batteripack
- 13 kWh/mil förbrukning
- 520 kW av 800 kWh nyttjas.
- 1000 kW laddning (mindre än nuvarande 85 kWh pack klarar sett till effekt/kWh).
- Besparing på 5.9 miljoner under batteriets livstid (6.6 år vid 5000 cykler)
- Med 1100 kr (100$)/kWh på packnivå har man tjänat in batterikostnaden efter 1 år
Till att börja med så gäller dessa regler:
http://www.lastbilsteori.se/kor-vilotid.html
Tung lastbil får köra högst 90 km/h på motorväg. 4.5h * 90 km/h = 400 km. 40 mil, 45 minuters paus alltså.Man får köra i maximalt 4,5 timmar, sen måste man ta en rast om minst 45 minuter eller påbörja en längre vila.
Det går också att köra en kortare stund och ta ut en rast om minst 15 minuter och sedan fortsätta köra till dess man kört maximalt 4,5 timmar. Då måste man ta ut minst 30 minuter rast eller påbörja en längre vila
Hur mycket en lastbil förbrukar beror förstås på last men jag kommer att räkna med 4l/mil. 4l/mil = ~40 kWh/mil. Vid eldrift bör man kunna dela detta med tre vilket ger ~13 kWh/mil. Det ger 520 kWh. På det måste man räkna med att man inte kan ladda batteriet till 100% samt att man vill ha en viss marginal. Tesla rekommenderar att man laddar batteriet till 80%, sen bör man också ha en marginal på botten, låt säga 10%. Så för hållbarhet samt laddningshastighet så räknar jag med ett hyfsat stort batteri, 800 kWh.
520 kWh på 45 minuter ger 780 kW laddning.Det låter mycket men Teslas 85 kWh pack kan laddas med 120 kW vilket innebär att ett 800 kW batteri kan laddas med ~1130 kW. Vi bör alltså ha väldigt god marginal och kan ta hänsyn till att det inte är 100% effekt när batteriet börjar nära sig full laddning.
En lastbil kan köras ~30 000 mil/år, finns säkert bilar som går längre/kortare men någon siffra ska väljas så varför inte den.
30 000 mil ger totalt 390 000 kWh vilket ger 750 cykler/år. Teslas Powerwall klarar 5000 laddcykler och tänker vi oss att vi har samma kemi/nyttjandegrad på lastbilsbatteriet så överlever 800 kWh batteriet 6.6 år. Eller rättare sagt, då har vi 80% kapacitet kvar.
Kostnadsbesparing på dessa 6.6 år räknat på 30 kr/mil i besparing är 5.9 miljoner. Når man 100$/kWh, låt säga 130$/kWh på packnivå och en faktor 11 i svenska pengar blir det 1.1 miljon. Teslas pris ut till kund (60-75 kWh) ger en batterikostnad på 4.9 miljoner. Det är alltså lönsamt redan med dagens batterier och inräknat att batteriet är värdelöst vid 80%, något som knappast lär vara fallet.
Ovan innehåller förstås en del antaganden från min sida men det känns som att det borde vara en no-brainer med lastbilar och eldrift.