Detta är mitt första inlägg i det här forumet!
Jag har läst forumet intensivt hela helgen! Familjen har funderat på att byta bil och en kollega till mig pratade om Model S. Vi har haft sportbilar som entusiastfordon (M3, 911 turbo, Boxster S) men inte de senaste åren, främst med anledning av att vi använt dem för lite maa familjelivet och då det inte heller känts helt ekonomiskt rätt att då bara ha en bil stående.
Vi haft BMW 5-serie som familjebil och just nu har vi en Range Rover Sport TDV8 (-09). Det börjar dock bli dags att byta och trots att vi just nu betalar en hel del skatt och försäkring för den, så har det känts som om vi inte riktigt vet vad vi ska ha utan att Range Rovern känns som den bästa bil vi kan tänka oss med tanke på prestanda, framkomlighet, utrymme, status etc. (Miljö borträknat

Den ekonomiska aspekten har dock inte varit helt oviktig utan vi prioriterar för att kunna ha en trevlig bil. Vi har inte tyckt att vi har haft råd med nya bilar i de högre prisklasserna, utan budget har legat runt 500000:-. Vi har tittat på begagnade Cayenne S, Alpina D5, BMW M550d. Vi har också tittat på nya RRS, men den har vi tyckt varit för dyr hittills och vi tänkte oss att vänta ett år till eller så till den sjunker något i pris.
Sen kom då detta med Model S upp... suck. Jag är rätt såld redan, trots ett pris som spräcker vår budget ordentligt. Jag såg någon som skrev att han "sträckt sig" längre än vad han egentligen tänkt sig bara "för att" - och nu laborerar jag också med kostnader och motiverar mig med allt jag kan spara genom att inte tanka och få ner skatt och försäkring. Tror om jag inte räknat fel att jag nästan skulle gå plus minus noll med den värdeminskning och kostnader vi har för vår Range Rover idag, jämfört med en Tesla. Kan någon stötta mig i mina kalkyler?

Så vad hände då idag efter att jag fullkomligt begravt mig i information om Tesla den senaste tiden? Döm om min förvåning att när jag åkte till stan (Stockholm) vid lunchtid idag och svängde ut på motorvägen, som ett tecken från skyn om vår eventuella nästa bil kommer... en vit P85. Hur stor är chansen att man får se en i verkligheten och dessutom när man inte gjort annat än att ha tittat på den på nätet hela helgen?
Trots att jag scannat forumet undrar jag ett par saker som ni kanske kan hjälpa mig med:
- Kommer en ägare av en äldre bil om några år att få uppdateringar för att "hänga med" i tekniken? Tänker på den som som köper bilen av oss i andra hand och vad gammal ouppdaterad teknik annars kan göra med andrahandsvärdet.
- När batterierna tappat för många %, kan det då köpas ett nya, och vad kan det kosta?
- Behöver vi i Sverige titaniumskydden många norrmän verkar ha för att skydda batteriet (mot kyla antar jag)
- Har ni en bensin/dieselbil "i reserv", eller kör ni er Tesla fullt ut?
//Anders