En uppenbarelse...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AndersBj
Teslaägare

En uppenbarelse...

Inlägg av AndersBj »

Hej!

Detta är mitt första inlägg i det här forumet!

Jag har läst forumet intensivt hela helgen! Familjen har funderat på att byta bil och en kollega till mig pratade om Model S. Vi har haft sportbilar som entusiastfordon (M3, 911 turbo, Boxster S) men inte de senaste åren, främst med anledning av att vi använt dem för lite maa familjelivet och då det inte heller känts helt ekonomiskt rätt att då bara ha en bil stående.

Vi haft BMW 5-serie som familjebil och just nu har vi en Range Rover Sport TDV8 (-09). Det börjar dock bli dags att byta och trots att vi just nu betalar en hel del skatt och försäkring för den, så har det känts som om vi inte riktigt vet vad vi ska ha utan att Range Rovern känns som den bästa bil vi kan tänka oss med tanke på prestanda, framkomlighet, utrymme, status etc. (Miljö borträknat :oops: )

Den ekonomiska aspekten har dock inte varit helt oviktig utan vi prioriterar för att kunna ha en trevlig bil. Vi har inte tyckt att vi har haft råd med nya bilar i de högre prisklasserna, utan budget har legat runt 500000:-. Vi har tittat på begagnade Cayenne S, Alpina D5, BMW M550d. Vi har också tittat på nya RRS, men den har vi tyckt varit för dyr hittills och vi tänkte oss att vänta ett år till eller så till den sjunker något i pris.

Sen kom då detta med Model S upp... suck. Jag är rätt såld redan, trots ett pris som spräcker vår budget ordentligt. Jag såg någon som skrev att han "sträckt sig" längre än vad han egentligen tänkt sig bara "för att" - och nu laborerar jag också med kostnader och motiverar mig med allt jag kan spara genom att inte tanka och få ner skatt och försäkring. Tror om jag inte räknat fel att jag nästan skulle gå plus minus noll med den värdeminskning och kostnader vi har för vår Range Rover idag, jämfört med en Tesla. Kan någon stötta mig i mina kalkyler? ;)

Så vad hände då idag efter att jag fullkomligt begravt mig i information om Tesla den senaste tiden? Döm om min förvåning att när jag åkte till stan (Stockholm) vid lunchtid idag och svängde ut på motorvägen, som ett tecken från skyn om vår eventuella nästa bil kommer... en vit P85. Hur stor är chansen att man får se en i verkligheten och dessutom när man inte gjort annat än att ha tittat på den på nätet hela helgen?

Trots att jag scannat forumet undrar jag ett par saker som ni kanske kan hjälpa mig med:
- Kommer en ägare av en äldre bil om några år att få uppdateringar för att "hänga med" i tekniken? Tänker på den som som köper bilen av oss i andra hand och vad gammal ouppdaterad teknik annars kan göra med andrahandsvärdet.
- När batterierna tappat för många %, kan det då köpas ett nya, och vad kan det kosta?
- Behöver vi i Sverige titaniumskydden många norrmän verkar ha för att skydda batteriet (mot kyla antar jag)
- Har ni en bensin/dieselbil "i reserv", eller kör ni er Tesla fullt ut?

//Anders
S70D Ocean blue
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Re: En uppenbarelse...

Inlägg av Pontus »

Om ni inte vill ha D så kommer det väl komma ut några lätt beg. bilar under våren.
Det verkar vara många som klarar sig bra med den som enda bil och har man (som jag också planerat) en bil till så här bara att göra med att vara på två ställen samtidigt och där räcker tyvärr inte en Tesla till.
Batteripriserna är ju aktuellt först efter 8 år men har någonstans på amerikanska forum läst 20.000$ säkert ett stadigt sjunkande pris.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Titaniumskyddet finns numera på alla bilar och är till för att skydda batteriet från skador ifrån föremål som kommer in under bilen, rar inget med kyla att göra.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Det lär dröja mycket lång tid innan battererna är slut. Förmodligen längre än det tar för en fossilmotor att bli till skrot.

Dessutom så kommer ju Gigafabriken om ett par år och väntas dumpa batteripriserna rätt mycket, för att inte tala om hur det ser ut om 10+ år.

Model 3 ska ju komma om några år den med och den lär hamna väl inom din budget även om du inte skulle ha råd med en Model S.

Välkommen, föresten!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Kommer som sagt nog några begagnade bilar under våren, de kan defenetivt tippa över din budget. Håll utkik.

Annars känns ju X som en bra avlösare till en Range Rover. Men då lär du få vänta ytterligare några år, särskilt om det ska vara lätt begagnade bilar.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Om din familj bara ha behov för en bil så fungerar Model S utmärkt, observera bara att man per idag inte kan montera dragkrok på den - det kommer man kunna på
Model X. Själv är vi en familj, boende i hus, med två barn (tre till hösten) och har Passat idag. Kommer få vår P85D i mars och den kommer då ersätta Passaten som familjens enda bil.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

AndersBj skrev:
Trots att jag scannat forumet undrar jag ett par saker som ni kanske kan hjälpa mig med:
- Kommer en ägare av en äldre bil om några år att få uppdateringar för att "hänga med" i tekniken? Tänker på den som som köper bilen av oss i andra hand och vad gammal ouppdaterad teknik annars kan göra med andrahandsvärdet.
Det tror jag absolut. Tesla är förvånansvärt generösa, inte alls som de andra tillverkarna som förväntar sig att du ska köpa ny bil om du vill ha det senaste. Som det tidigare nämnts så är det enbart hårdvara som sätter gränserna, och att ordet "retrofit" öht existerar borgar för möjligheter.

Den enda risk som jag ser med andrahandsvärdet är om Model 3 blir "tillräckligt" bra. Det lär generera beslutsångest hos folk, begagnad S eller ny 3?
AndersBj skrev:
- När batterierna tappat för många %, kan det då köpas ett nya, och vad kan det kosta?
8 års garanti gör att jag inte funderar så mycket på det. Som tidigare konstaterats så lär batteripriserna sjunka, dels eftersom det generellt blir billigare med teknik men framför allt när Gigafactory börjar leverera.
AndersBj skrev:
- Behöver vi i Sverige titaniumskydden många norrmän verkar ha för att skydda batteriet (mot kyla antar jag)
Tvärt om, skydden kom till för att skydda från extrem värme, dvs brand. Batteriet på ett par bilar började brinna när dom kört på saker på motorvägen. Dom sitter nu standard på alla bilar.
AndersBj skrev:
Vi har en andrabil för att täcka behoven 7-sits (5+2 räcker inte för oss), hög markfrigång, lång räckvidd och dragbil. Med tre barn i tidig skolålder så vill man komma fram så fort som möjligt om man ska till Jokkmokk eller Italien. Efter 10h i bil så är varje minut värd dieselkostnaden, lätt.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Jag har ingen andrabil och vi är fyra i familjen. Behövs inte...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

AndersBj skrev:
Hej!
Ser ut som att vara med moderna telefoner. Man får ny programvara, men det som kräver ny hårdvara kan man naturligtvis inte utnyttja.
Bra fråga. Om Tesla Roadster, som sålt i mycket färre exemplar, får en uppgradering, så borde väl Model S också få det. (Tids nog...)
Vi siktar på att ha en bil med manuell växellåda och dragkrok. (Barn som övningskör och en trädgård där det växer sådant som behöver köras till tippen.)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare

Inlägg av MEL »

Liknelsen med en smartphone är rätt bra, du får mjukvaran uppdaterad löpande - och det är faktiskt riktigt kul. Behöver inte vara några stora saker, men gör att nybils-känslan gör sig påmind lite då och då.

Självklart händer det andra saker med uppdaterade modeller som inte hänger med de äldre bilarna och som också kan sätta sin prägel på andrahandsvärdet. Fyrhjulsdrivna Model S blir ju någonting helt nytt och skulle i kombination med ett mer utbyggt nät för Supercharger kunna göra att man klarar sig med enbart Model S, (om man inte har andra behov av en andra-bil). Vi kör ganska mycket långresor med familjen och undviker Teslan de gånger vi åker någonstans utan tillgång till Superchargers, (exempelvis delar av fjällvärlden).

Markfrigången är bra i högsta läget och en ny feature med senaste uppdateringen är att bilen känner av de ställen där du brukar vilja höja bilen och då automatisk justerar efter detta.

Batterierna kommer att tappa i kapacitet, hur snabbt och hur mycket, styr du till viss del själv genom ditt sätt att ladda bilen. De kommer också komma billigare batterier (eller batterier med mer kapacitet), men cykeln är ändå ganska lång. Tesla har tagit ett stort språng med Model S och sedan är det upp till var och en att bedöma när man tycker tekniken kommit tillräckligt långt för att uppfylla de krav man ställer på prestanda, räckvidd, pris och tillgänglighet. Ett innovativt företag som Tesla kommer alltid ha något nytt på gång och även om det kanske stör och stressar beslutsprocessen är det är ju samtidigt det som är så fascinerande.

Jag har fått skyddet undertill monterat i efterhand, (utan extra kostnad) och nya bilar har det som sagt på plats från start. Utöver inköp är Tesla en billig bil att äga och köra. Försäkringskostnaden är väl egentligen det enda som kostar i linje med motsvarande bensin- eller dieselbil.
Användarvisningsbild
AndersBj
Teslaägare

Inlägg av AndersBj »

Oj vad många bra svar så snabbt, tack för det.

Min känsla av det här forumet är lite av nån slags nybyggaranda, eller nåt. Väldigt stort engagemang och nyfikenhet - roligt.

Var och bokade en provkörning. Vi ska ta med lite barnattiraljer o se om de går in (jag tror och HOPPAS det) Ungarna är 12, 5 och 4 år.

Det lutar åt att vi sätter på bilradarn nu och letar objekt för runt 700-750 tusen när det dyker upp något. Har importerat bilar till vår familj från olika länder i Europa sen slutet av 90-talet och är inte heller nu främmande för det, men prisbilden verkar helt utjämnad så det handlar mer om vilken bil det är. Kan lika gärna vara en svensk.

Om man inte nu kan köpa en nyare med 4 hjulsdrift hoppas jag att luftfjädringen kan vara en nyttig spec på en begagnad. Gäller ju att komma upp till huset...
S70D Ocean blue
Användarvisningsbild
micha

Inlägg av micha »

Hybris kanske har en bil som passar dig. Vet ej vad han ska ha, men vet att han skulle kunna tänka sig att sälja sin som har luftfjädring och väldigt välvårdad.
P85D med leverans i mitten på mars!!
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Kanske skall sätta ut bilen. Pratat med Tesla om inbyte. Röd P85+ med all utrustning som fanns när jag beställde den. Gråa 21". Tan performance skinn. carboninredning och spoiler. Plus tonade rutor, opticoat pro behandlad direkt vid leverans och skärmskydd. Snart 2000 mil på mätaren. Alla barnsjukdomar lösta av Tesla service. Otroligt nöjd med bilen och hoppas bli lika nöjd med den nya. DU utbytt under hösten så motorn har faktiskt inte 2000 mil. :-) milen spelar inte lika stor roll på en elbil men något måste man ju mäta.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
AndersBj
Teslaägare

Inlägg av AndersBj »

Hej hybris,

Specen på din bil låter trevlig. Faktum är att vi just nu också åker rött, Rimini red RRS, så färgen gillas (till att börja med...)

Vi är i början av processen, ska till Täby och provköra, RRSen ska in på en service i mitten av feb, en resa till Hemsedal på sportlovet, men sen är det nog dags för oss att ge oss in i det som är lika roligt som en vinterkräksjuka, nämligen att lägga ut Rangen till försäljning och sedan mota 1000 galningar, innan rätt köpare till slut uppenbarar sig.

Jag kan inte skicka personliga meddelanden än men du får gärna höra av dig om/när du själv går i samma sälja-tankar som jag.
S70D Ocean blue
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare

Inlägg av MEL »

Till Hemsedal är infrastrukturen annars mycket bra med superchargers med jämna mellanrum hela vägen från Stocholm. Var uppe på Golsfjellet med Teslan under höstlovet och den klarade terrängen utmärkt. Roliga serpentinvägar och även när väglaget gick över till lera och vattenfyllda gropar sista biten gick det mycket smidigt att ta sig fram på högsta läget.
Skriv svar