Ni som följer utvecklingen i Elon Musks övriga bolag har ju hört om att SpaceX försöker få sin raket att återvända och landa igen efter att den har skickat upp sin last till rymden.
Första försöket gick... sådär. Raketen fick slut på hydraulolja till styrningen:
Jag bara älskar Elons tweet om nästa försök:
Next rocket landing on drone ship in 2 to 3 weeks w way more hydraulic fluid. At least it shd explode for a diff reason.
Falcon landing
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Falcon landing
.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Hörde att de inte cirkulerar hydraulolja utan har en vägssystem för att spara vikt, antar jag.
Jo de har inte ettslutet system. Exackt hur de funkar är nog bara de på spacex som vet. Men om jag ska gissa så läggar ja pengarna på att de funkar så här:
De har en liten tank med RP1 (typ flygfotogen) tanken har ingen hydraul pump utan är trycksatt med helium istellet. När "hydraul vätskan" paserat actuatorn till rodren så släpps det in i den stora "huvud-tanken" med raketbränsle (RP1) där de kan användas att driva raketen.
Så hadde nog jag byggt de i alla fall
De har en liten tank med RP1 (typ flygfotogen) tanken har ingen hydraul pump utan är trycksatt med helium istellet. När "hydraul vätskan" paserat actuatorn till rodren så släpps det in i den stora "huvud-tanken" med raketbränsle (RP1) där de kan användas att driva raketen.
Så hadde nog jag byggt de i alla fall

Senast redigerad av Kalle, redigerad totalt 1 gånger.
Hyfsat säker på att de sa att det var engångs, men det kan ju iofs vara trycket de syftade på.