Övningskörning i en Tesla

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Övningskörning i en Tesla

Inlägg av Bjelke »

Alltså, borde det inte kunna vara superintressant med en app (eller bara en funktion i ngn lämplig meny) som är specifik för just övningskörning?
Kan komma på massa bra saker för ändamålet :)
Och med mer AP-teknik (autonomhårdvara) så dyker det upp ännu mer inttressanta saker ju! :)
Vad säger denna eminenta församling om det?

Snabbt uppkomna tankar:
Testuppkörning där bilen bedömer eleven ungefär som en riktig uppkörning,
poäng (eller liknande) efter varje övningskörningspass,
möjlighet till supersnabba uppdateringar (där ligger ju Tesla främst i branchen just nu),
övningskörning utan lärare (om man nu vill ta "riktigt" kort sas)
ett lite komiskt specialfall: kunden kör sin Taxi själv :)
OSV
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4353
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Övningskörning i en Tesla

Inlägg av dstr »

Körkort för att köra bil är snart ett minne blott.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Övningskörning i en Tesla

Inlägg av danni »

"Valet mode" tycker jag känns som ett bra läge för övningskörning ;)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Övningskörning i en Tesla

Inlägg av Surfaren »

Såg faktiskt en Tesla igår i Täby C som hade en grön skylt där bak. Vet inte om den var i valet mode men de körde inte in i nån stolpe just då iaf. :)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8729
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Övningskörning i en Tesla

Inlägg av Pontus »

Dock är det ju det där med att enkelt få upp skylten på bilen. Borde finnas en bil plåt för övningskörning :)
Sedan är den lite bred för en ovan förare också.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
joel80
elbilist
Inlägg: 3075
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Övningskörning i en Tesla

Inlägg av joel80 »

Borde man ändå inte se till att övningsköra i en bil med manuell växellåda så man inte får begränsa körkort...?

Det kommer ju ändå ta lite tid innan vi har självkörande bilar.. Speciellt billiga sånna på en begagnat marknad för unga förstabilsägare.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Övningskörning i en Tesla

Inlägg av Teslaspolen »

joel80 skrev:
Borde man ändå inte se till att övningsköra i en bil med manuell växellåda så man inte får begränsa körkort...?

Det kommer ju ändå ta lite tid innan vi har självkörande bilar.. Speciellt billiga sånna på en begagnat marknad för unga förstabilsägare.
Jag har funderat på det själv när jag nu håller på och tar ett 'försenat' körkort.

Manuellt känns riktigt uråldrigt ärligt talat, speciellt efter att ha provat en elbil. Personligen skulle jag aldrig tänka mig att äga en fossilbil, inte ens som första bil. Det tar helt enkelt emot alldeles för mycket med blotta tanken av att... Tanka. Eller service. Huvva!

För 10 år sedan ahde jag absolut förstått vitsen med manuellt körkort, men idag? Kommer jag behöva köra något manuellt under de kommande 5 åren? 10? Risken känns en aningens låg, alternativ lär finnas oftast.

Samtidigt, så är det dumt att "snåla"...
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Övningskörning i en Tesla

Inlägg av Herr X »

Teslaspolen skrev:
För 10 år sedan ahde jag absolut förstått vitsen med manuellt körkort, men idag? Kommer jag behöva köra något manuellt under de kommande 5 åren? 10? Risken känns en aningens låg, alternativ lär finnas oftast.
Det beror på om du köper dig en Tesla...
Min Model S har befunnit sig hos Teslas servicecenter flera gånger under det gångna året och Tesla har för vana att låna ut fossilbilar, ofta manuellt växlade. Bilen blev exempelvis bärgad till servicecenter i fredags igen, och nu har jag fått låna en manuellt växlad Volvo V60. Så köper man sig en Tesla är det nödvändigt med körkort för manuellt växlad bil...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Övningskörning i en Tesla

Inlägg av Surfaren »

Herr X skrev:
Det beror på om du köper dig en Tesla...
Min Model S har befunnit sig hos Teslas servicecenter flera gånger under det gångna året och Tesla har för vana att låna ut fossilbilar, ofta manuellt växlade. Bilen blev exempelvis bärgad till servicecenter i fredags igen, och nu har jag fått låna en manuellt växlad Volvo V60. Så köper man sig en Tesla är det nödvändigt med körkort för manuellt växlad bil...
Typiskt norrmän att skoja till det. De (hemska) Audibilar jag fått låna hos Tesla i Stockholm har varit automat, vilket enligt personalen där är en självklarhet och det minsta dom kan göra för en Teslaägare - se till att vederbörande slipper sitta och röra runt i dinosauriesoppan.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Övningskörning i en Tesla

Inlägg av lator »

Herr X skrev:
Teslaspolen skrev:
För 10 år sedan hade jag absolut förstått vitsen med manuellt körkort, men idag? Kommer jag behöva köra något manuellt under de kommande 5 åren? 10? Risken känns en aningens låg, alternativ lär finnas oftast.
Det beror på om du köper dig en Tesla...
Min Model S har befunnit sig hos Teslas servicecenter flera gånger under det gångna året och Tesla har för vana att låna ut fossilbilar, ofta manuellt växlade. Bilen blev exempelvis bärgad till servicecenter i fredags igen, och nu har jag fått låna en manuellt växlad Volvo V60. Så köper man sig en Tesla är det nödvändigt med körkort för manuellt växlad bil...
Du får gärna utveckla detta om flertalet servicebesök (kanske lämpligast i en annan tråd eller i en pod...). Inte för att framhålla problemen med Tesla men för att kunna veta vad det är man bör se upp med vid begagnatköp. (Ja, suget är stort nu... plus att det kapar tid till 3-leveransen)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
joel80
elbilist
Inlägg: 3075
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Övningskörning i en Tesla

Inlägg av joel80 »

Alltså.. Det är många gånger man kan åka på en manuell bil. Kanske behöver du ha en lånebil nån gång och dom inte kan fixa fram en automat.. Eller så ska du köra nån annans bil... Eller behöver köra nån bil på jobbet. Jag förstår att man kan vilja väljs bort manuell låga i sina köp och då man kan.. Men tar man sig ä då igenom hela projektet att ta körkort är det inte så mycket knöligare att faktiskt lära sig växla också så man slipper begränsningen på kortet.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Övningskörning i en Tesla

Inlägg av Herr X »

lator skrev:
Du får gärna utveckla detta om flertalet servicebesök (kanske lämpligast i en annan tråd eller i en pod...). Inte för att framhålla problemen med Tesla men för att kunna veta vad det är man bör se upp med vid begagnatköp. (Ja, suget är stort nu... plus att det kapar tid till 3-leveransen)
Vi får se.. har trots alla mina problem med bilen hållit mig undan att gnälla på Tesla särskilt mycket, och nu när podden börjar dra ett par hundra potentiella teslaköpare som lyssnare så skulle gnäll få onödigt stort genomslag. Då behöver jag i så fall sätta alla mina problem med min Model S i relation till någon som köpt en ny bil av ett annat märke för att kritiken ska vara saklig och jämförbar.

Tror att jag haft mer otur och blivit sämre behandlad än genomsnittsägaren och så länge de fixar bilen när den krånglar så kostar det mig inte mer än en del tid att åka och hämta och lämna den på verkstaden. Köpte en tidig P85D och tror kanske att det hade varit smartare att köpa en lite senare.. därför överväger jag också att avbryta beställningen på min Model X som ska levereras nu i September.. orkar inte ha en Tesla av första generationen igen...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar