Privat inbytesbil

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Privat inbytesbil

Inlägg av djFabbe »

Jag sitter ju som bekant för vissa på en BMW Z4 som jag vill kränga av när jag får min Model S. Skickade bilder på bilen samt övrig info till Tesla och fick ett svar med en ganska hygglig "initial värdering". Fick också följande svar:
"Vi har gjort om vårat inbytesprogram det senaste så vi lyssnat på feedbacken vi fått från våra kunder och nu även gjort den ännu enklare för er. Vi har även anställd dedikerad personal som enbart jobbar med inbyten för Sverige så vår responstid kommer vara mycket snabbare än den tidigare har varit.

Tidigare var det så att du inte riktigt visste hur mycket du skulle få för din bil. Om vi tex sa 90 000 kr så var det bara att reservationspris vilket innebar att på en auktion så kanske den bara nådde upp till 85 000 men såklart hade man tur kunde man få mer. Sen så tillkom dessutom en avgift på drygt 3000 kr från vår tidigare partner. Det tidigare sätten gjorde att vi var försiktiga med reservationspriset vilket även innebar att en del kunder tyckte att det var för lågt.

Vad som är nytt är att Tesla köper bilen av dig och vi gör det numera till ett fast pris. Detta innebär att vi tar risken om det skulle säljas för mindre. Vi har som mål att inte tjäna pengar på bilen du byter och vårat mål är att du skall få så mycket som möjlig för din bil samtidigt som det är inom rimliga gränser sett till var marknaden säger. Generellt sett så hoppas vi att den nya processen skall leda till att priset vi faktiskt köper bilen för mer framöver jämfört med det förra sättet när vi hade med reservationspris."
Mitt problem är att min inbytesbil är en privatägd bil. Jag vill alltså inte få summan avdragen på min Tesla (för då går skattade pengar in i företaget) utan behöver få ut pengarna privat för den. Har tidigare muntligen fått löfte om att detta går att lösa, men nu verkar Tesla tveka och säger att de ska kolla upp det - för att sedan inte återkomma.

Någon som har erfarenhet av Teslas inbytesprogram med privat bil?
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare

Re: Privat inbytesbil

Inlägg av akeller »

De skattade (privata) pengarna som du använder för inbytet bör du kunna plocka ut ur ditt företag skattefritt.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

Sitter i samma sits, fast med en privat BMW 520d M touring. Verkar som vi är ett par som byter Bayern mot Californien...

Till saken, någon som har koll på hur KVD står sig mot Teslas inbyte eller mot Blocket?

Kanske är KVD ett alternativ för dig Fabbe?
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
djFabbe
Teslaägare

Inlägg av djFabbe »

P_EL skrev:
Sitter i samma sits, fast med en privat BMW 520d M touring. Verkar som vi är ett par som byter Bayern mot Californien...

Till saken, någon som har koll på hur KVD står sig mot Teslas inbyte eller mot Blocket?

Den bistra sanningen är att min bil är för gammal för KVD. Försökte med Vi Köper Din Bil - men de gav mig ett riktigt skambud (nästan hälften mot Tesla).

Lagt ut bilen på blocket också, men vi får se. Svårt att sälja en Cab denna årstid...
En röd Model 3 Long Range från Mars 2019.

Lyssna på Bilar med sladd - nordens största elbilspoddcast! http://www.bilarmedsladd.se.
Gurree

Inlägg av Gurree »

Har du testat https://www.garantibil.se/? Det är vad jag har förstått ett ganska smidigt sätt att sälja bilen :)
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

djFabbe skrev:
Jag sitter ju som bekant för vissa på en BMW Z4 som jag vill kränga av när jag får min Model S. Skickade bilder på bilen samt övrig info till Tesla och fick ett svar med en ganska hygglig "initial värdering". Fick också följande svar:
"Vi har gjort om vårat inbytesprogram det senaste så vi lyssnat på feedbacken vi fått från våra kunder och nu även gjort den ännu enklare för er. Vi har även anställd dedikerad personal som enbart jobbar med inbyten för Sverige så vår responstid kommer vara mycket snabbare än den tidigare har varit.

Tidigare var det så att du inte riktigt visste hur mycket du skulle få för din bil. Om vi tex sa 90 000 kr så var det bara att reservationspris vilket innebar att på en auktion så kanske den bara nådde upp till 85 000 men såklart hade man tur kunde man få mer. Sen så tillkom dessutom en avgift på drygt 3000 kr från vår tidigare partner. Det tidigare sätten gjorde att vi var försiktiga med reservationspriset vilket även innebar att en del kunder tyckte att det var för lågt.

Vad som är nytt är att Tesla köper bilen av dig och vi gör det numera till ett fast pris. Detta innebär att vi tar risken om det skulle säljas för mindre. Vi har som mål att inte tjäna pengar på bilen du byter och vårat mål är att du skall få så mycket som möjlig för din bil samtidigt som det är inom rimliga gränser sett till var marknaden säger. Generellt sett så hoppas vi att den nya processen skall leda till att priset vi faktiskt köper bilen för mer framöver jämfört med det förra sättet när vi hade med reservationspris."
Mitt problem är att min inbytesbil är en privatägd bil. Jag vill alltså inte få summan avdragen på min Tesla (för då går skattade pengar in i företaget) utan behöver få ut pengarna privat för den. Har tidigare muntligen fått löfte om att detta går att lösa, men nu verkar Tesla tveka och säger att de ska kolla upp det - för att sedan inte återkomma.

Någon som har erfarenhet av Teslas inbytesprogram med privat bil?
En fråga: Vem pratar du med när du hänvisar till Tesla? Är det personalen på SC eller är det dom som arbetar i en utställningsbutik? Är själv intresserad av att byta in min Model S till en Model X
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
LarsB
Teslaägare

Inlägg av LarsB »

Mycket riktigt så stämmer Tesla av med ett gäng bilhandlare vad bilen man har kan tänkas vara värd när Teslan skall levereras, och det priset står dom fast vid så länge bilen är i samma skick och inte hunnit gå fler mil än vad som kan anses normalt baserat på mätarställning och år. Så som i mitt fall får jag ett pris nu och sen gäller det när bilen levereras. Åker bara till servicecentret och byter bil när dagen kommer. Väldigt smidigt verkar det som.

Skickade en förfrågan till KVD och det Tesla erbjöd för bilen var i lägre regionen av spannet som KVD ansåg som förväntat försäljningspris. Men sen skall dom ha sina avgifter och då skilde det 5000 kr från KVD's maxpris till vad Tesla erbjöd. För mig ett lätt val, Tesla får ta hand om containern när den nya kommer - inget krångel, vet förutsättningarna.

I mitt fall täcker det restvärdet (och lite till) som bilen kommer att ha i slutet på året när det blir dags att byta.

Klurar bara lite på konfigurationen av den nya - blir nog beställning imorgon...

Men vad jag förstår så har inte inbytespengarna nått med den nya bilen att göra - Tesla betalar ju ut pengarna till bilens ägare. I mitt fall skickar leasingbolaget en faktura till Tesla som dom betalar. Sen kan jag ha ett annat leasingbolag som tar den nya bilen. Och är det en privatbil är den ju redan moms'ad och då kan väl en privatperson skicka en faktura på det också iom att moms inte är med i bilden.
Användarvisningsbild
Gas P Dahl
Teslaägare

Inlägg av Gas P Dahl »

djFabbe skrev:
P_EL skrev:

Den bistra sanningen är att min bil är för gammal för KVD. Försökte med Vi Köper Din Bil - men de gav mig ett riktigt skambud (nästan hälften mot Tesla).

Lagt ut bilen på blocket också, men vi får se. Svårt att sälja en Cab denna årstid...

Får man vara fräck att fråga vad Tesla erbjöd dig versus ditt pris på Blocket för din Z4? Sitter också på en BMW ( 520D Touring...) Men har inte lika bråttom då jag väntar på M3..
Model Y Pearl White AWD Long Range med autopilot , 19" 2022
Skriv svar