Förbud mot gatuparkering i Stockholm?

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Förbud mot gatuparkering i Stockholm?

Inlägg av Herr X »

Stockholmarna röstade ju fram MP till att bestämma i sin stad under det förra valet och de vill nu förbjuda parkering på gatorna i stan.

http://www.alltomstockholm.se/stadsliv/ ... 145721.aos

MP's motivering är givetvis bara att försvåra för bilar eftersom man är ett bilhatarparti, men just detta förslaget kan nog, trots att det inte var avsikten, harmonisera med framtiden och hjälpa autonoma bilar att slå igenom.
När man får bort alla bilar som parkerat på gatan så är det lätt för en autonom bil att stanna till för att släppa av passagerare. Det är heller inte viktigt för de boende att en autonom bil står parkerad nära hemmet, utan den kan utan vidare stå parkerad och väl skyddad i ett garage en bit bort.

Förbjudna gatuparkeringar skulle skapa efterfrågan på autonoma bilar, där Tesla Model 3 spås bli först ut.
Förslaget borde dock inte effektueras förrän det faktiskt finns autonoma fordon på marknaden - när man genomför en reduktion i bekvämlighet för de boende, hade det varit bra om det fanns ett alternativ (autonoma elbilar). Dessutom borde man bygga fler parkeringsgarage runt om i stan.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Re: Förbud mot gatuparkering i Stockholm?

Inlägg av Remuz »

En annan finess är att dom från 1/9 tagit bort möjligheten för handikappade att parkera på parkeringsförbud. För mig innebär det rejält mycket mer jobb med rullstolen eftersom Stockholm stad inte ritat några nya rutor. Förut kunde jag parkera 10m från dörren och bära in sonen, nu måste jag parkera 180m bort vilket är på tok för långt att bära, så det är rullstol som gäller.

Jag älskar MP för detta!
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

De vill inte förbjuda gatuparkering, de vill ta bort rabatten som boendeparkering ger. Tror att det kommer finnas möjlighet att parkera på gatorna lång tid framöver om man är beredd att betala för sig.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Att ha bilen på gatan utanför sin bostad ska inte ses som en rättighet.
Det tycker trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) och öppnar för att helt ta bort boendeparkering.
– Det är ingenting som ska uteslutas, säger han till tidningen Mitt i Stockholm.

Min egen tolkning av detta är "vi vill göra det så krångligt som möjligt för folk att ha bil så folk slutar ha bil". Bara ledsamt att det drabbar oss som måste ha den. Men jag kanske få 2 assistenter som bär sonen när vi ska iväg nånstans.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Boendeparkering verkar inte vara en så bra deal ändå om man får tro sen länkade artikeln. 1100 kr/min är 66 000 kr/h vilket är jättedyrt. Verkar billigare att skrota bilen och köpa en ny snarare än att parkera den i många fall.
Ryker boendeparkeringen – så kommer det bli helt andra bullar att äga bil i stan.
I dagsläget kostar boendeparkeringen i innerstan 1 100 kr/min.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Vidio
Teslaägare

Inlägg av Vidio »

Remuz skrev:

Att ha bilen på gatan utanför sin bostad ska inte ses som en rättighet.
Det tycker trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) och öppnar för att helt ta bort boendeparkering.
– Det är ingenting som ska uteslutas, säger han till tidningen Mitt i Stockholm.

Min egen tolkning av detta är "vi vill göra det så krångligt som möjligt för folk att ha bil så folk slutar ha bil". Bara ledsamt att det drabbar oss som måste ha den. Men jag kanske få 2 assistenter som bär sonen när vi ska iväg nånstans.
Håller med om att de nya parkeringsreglerna är galna, speciellt för handikappade.
Men bara en fråga, de har ändrat från 24h parkering på parkeringsförbud för handikappade, till 3h.
Det fungerar inte att parkera utanför för att lite senare parkera om bilen?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Parkera om funkar bra om min fru är hemma, annars får jag ta med honom ochnparkera om. Innan ändring parkerade jag kl 17.30 och åkte 7.30 igen, nu går tyvärr inte det.

Jag har bett om en ruta där jag brukade stå, men inte fått svar. Det är nu cirka 5v sedan
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Remuz skrev:
En annan finess är att dom från 1/9 tagit bort möjligheten för handikappade att parkera på parkeringsförbud. För mig innebär det rejält mycket mer jobb med rullstolen eftersom Stockholm stad inte ritat några nya rutor. Förut kunde jag parkera 10m från dörren och bära in sonen, nu måste jag parkera 180m bort vilket är på tok för långt att bära, så det är rullstol som gäller.

Jag älskar MP för detta!
Varför ska det finnas en massa undantag att få parkera på parkeringsförbud? Då blir det ju mer eller mindre meningslöst att ha parkeringsförbud, för det finns väl en anledning till parkeringsförbudet?
Då är det väl bättre att lösa problemet ordentligt och inte med en massa krångel.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

bylund skrev:
Boendeparkering verkar inte vara en så bra deal ändå om man får tro sen länkade artikeln. 1100 kr/min är 66 000 kr/h vilket är jättedyrt. Verkar billigare att skrota bilen och köpa en ny snarare än att parkera den i många fall.
Ryker boendeparkeringen – så kommer det bli helt andra bullar att äga bil i stan.
det där tror jag är ett offer på autokorrekt altaret.. skulle troligen vara 1100/mån(ad)
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

12man skrev:
bylund skrev:
det där tror jag är ett offer på autokorrekt altaret.. skulle troligen vara 1100/mån(ad)
Självklart. Jag försökte bara vara lite rolig. Ibland går det sådär.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Vafan kostar det bara 1100 per månad med boendeparkering i stan?? Det är en ganska kraftig rabatt kan jag tycka. När jag tar bilen till jobbet är det ganska uppenbart att i princip 50-60% av bilarna som står parkerade är de boendes då det nästan alltid är tomt efter datumförbuden.

Visst borde en månadsbiljett vara billigare än dygnsparkering men 1100 är rabatt på 54% mot vad jag betalar om jag skulle stå hela månaden.

Visst skall man kunna ha bil om man bor i stan men det borde kosta. Sen borde man eventuellt även betala efter storleken på bilen då en Volvo XC90 tar samma plats som två VW Up, samma bör gälla trängselskatten kan tyckas.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

tror starkt att detta är en del i utveckling till storstad, sthlm håller precis på att nå den gränsen, sorry gbg, oslo och malmö

kolla i london och newyork, ingen gatuparkering alls centralt, paris kanske är ett anarkistiskt undantag

mycket nybyggt i stockholm (barkarbystaden) har också höga trottoarkanter 15-20cm så man inte kan öppna dörren när man parkerat, liksom snäva utfarter för att verkligen sakta ner trafiken, var några rondeller som fick byggas om 2 månader(inte minuter) efter de var klara, jädrigt tajt med teslan, undrar hur autopilot 4.0 funkar med dem

normalrika citybor i STORstäder har inte bil, så enkelt är det, flyttade från stan 30 år sedan och har 4 egna p-platser gratis
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Pontus skrev:
Remuz skrev:

Jag älskar MP för detta!
Varför ska det finnas en massa undantag att få parkera på parkeringsförbud? Då blir det ju mer eller mindre meningslöst att ha parkeringsförbud, för det finns väl en anledning till parkeringsförbudet?
Då är det väl bättre att lösa problemet ordentligt och inte med en massa krångel.
Jag förstår och respekterar din synvinkel. Om man blivit mindre lyckligt lottad och tex varit med om en olycka eller som i mitt fall fått ett barn med rörelsehinder så tär det tämligen mycket på psyket. För att det inte ska tära för mycket på fysiken också så lät man oss parkera på p-förbud i 24h så att möjligehten att få en plats hyfsat nära dörren blev större. När detta försvann så kompenserades det inte med P-rutor. Man kan spekulera i P-förbudens relevans. När jag flyttade hit var det inte P-förbud på gatan, men det infördes efter den mycket snörrika vintern 2012 (eller var det 2013?). Jag antar att det var problem med plogbilen, men det kunde man utan tvekan ha löst med städdagar.

Jag kan också tillägga att jag inte ens hade bil innan sonen kom, men återigen så blir primärt den psykiska påfrestningen för stor utan bil.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

En sak som sägs i slutet av artikeln är också att "Vi vill inte att gatorna är fulla med bilar utan hellre att folk ställer sig i garage". Jag minns att man för några år sen lyfte en diskussion kring att det var "för billigt" att parkera på gatan vilket gjorde att de garage som faktiskt finns under många fastigheter i innerstan inte utnyttjades. Vet inte hur det ser ut med det idag - dvs hur utnyttjandegraden för garage ser ut och vad det kostar - och inte minst hur mycket garageplatser man bygger när man bygger nytt.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

StefL skrev:
En sak som sägs i slutet av artikeln är också att "Vi vill inte att gatorna är fulla med bilar utan hellre att folk ställer sig i garage". Jag minns att man för några år sen lyfte en diskussion kring att det var "för billigt" att parkera på gatan vilket gjorde att de garage som faktiskt finns under många fastigheter i innerstan inte utnyttjades. Vet inte hur det ser ut med det idag - dvs hur utnyttjandegraden för garage ser ut och vad det kostar - och inte minst hur mycket garageplatser man bygger när man bygger nytt.
Jag var på ett möte tidigare angående införandet av avgifter på mc-parkeringar i Stockholm (och Daniel Helldén ska ha kredd för att han faktiskt kom för att prata med oss meningsmotståndare), och då var just att få fordon bort från vägen och in i garage och till tomtmark hans käpphäst också.

Man betalar ju inte direkt marknadshyra för gatuparkering, så man kan ju argumentera för att staden inte ska subventionera vissa trafikslag.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

bylund skrev:
StefL skrev:
Jag var på ett möte tidigare angående införandet av avgifter på mc-parkeringar i Stockholm (och Daniel Helldén ska ha kredd för att han faktiskt kom för att prata med oss meningsmotståndare), och då var just att få fordon bort från vägen och in i garage och till tomtmark hans käpphäst också.

Man betalar ju inte direkt marknadshyra för gatuparkering, så man kan ju argumentera för att staden inte ska subventionera vissa trafikslag.
Eftersom jag även är motorcyklist måste jag kommentera införandet av parkeringsavgifter för MC. Med tanke på att det ryms 5-6 MC i en MC-ruta som annars skulle rymma en bil är det rena ockret att MC ska betala halva avgiften mot bilar; i praktiken innebär det ju att det kostar 2,5-3 gånger så mycket att parkera en MC som en bil. Jag har inte behövt testa denna princip än eftersom min nuvarande kund där jag tillbringar dagarna har egen yta för parkering och jag dessutom ändå cyklar de flesta dagar. Ska bli intressant att se hur väl det slår ut med avgifter - ingen har ju hittills presenterat någon hållbar lösning för hur man placerar en parkeringsbiljett på sin MC så bara den detaljen gör ju att det är upplagt för problem.
Och om man ändå ska betala finns heller inget incitament för att ställa sig i en dedikerad MC-ruta utan då kan man enligt min mening ställa sig var man vill längs vägkanten precis som man gör med bilen, och då blir det såklart mindre plats över för bilar.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Förslaget bygger på appbetalning för mc. Troligtvis kommer det bli färre mc efter detta. Vi får väl se om det blir fler bilar istället. I vissa områden blir det samma taxa för mc och bil.

Förvisso betalar ju idag en Smart och en Model X lika mycket för parkering även om du lätt får in två av de förra på samma yta som en av de senare.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

bylund skrev:
Förslaget bygger på appbetalning för mc. Troligtvis kommer det bli färre mc efter detta. Vi får väl se om det blir fler bilar istället. I vissa områden blir det samma taxa för mc och bil.

Förvisso betalar ju idag en Smart och en Model X lika mycket för parkering även om du lätt får in två av de förra på samma yta som en av de senare.
Jo jag har antagit att man måste hitta någon sådan lösning för MC. "Problemet" är väl att ingen annan storstad i världen har såvitt jag vet infört något liknande utan det är gratis att parkera MC överallt utom i Stockholm. Och på något sätt har jag en känsla av att Stockholm inte är den världsmetropol man ibland ger sken av att vilja vara...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

StefL skrev:
Enligt dem jag känner som bor centralt i Sthlm så finns det knappt garageplatser att få heller. Och de kostar då från minst 3500:-/mån och uppåt.

Jag tror inte att det byggs så många garageplatser vid nybyggen att det skulle täcka behoven om det inte var möjligt att parkera på gatan.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

Varför är det så farligt att det står bilar längs gatorna?

Tänker de bredda alla gator för att få in extra körfält och plats för fler bilar i trafik? Det låter inte riktigt som MP...
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Beigler skrev:

Tänker de bredda alla gator för att få in extra körfält och plats för fler bilar i trafik? Det låter inte riktigt som MP...
Fast det står inte heller någonstans i texten att man vill förbjuda gatuparkering, bara att man vill ta bort boendeparkeringen - dvs att man som boende i ett visst område kan parkera till avsevärt lägre pris än det normala timpriset för parkering.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Dom kanske vill ha fruktmarknad längs gatan istället?
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

StefL skrev:
Beigler skrev:

Fast det står inte heller någonstans i texten att man vill förbjuda gatuparkering, bara att man vill ta bort boendeparkeringen - dvs att man som boende i ett visst område kan parkera till avsevärt lägre pris än det normala timpriset för parkering.
Fast han säger att han istället vill att man skall stå i parkeringshus. Det tolkar jag som att de vill ha bort bilarna från gatorna, inte öka parkeringsintäkterna, som blir effekten av prishöjningar om antalet parkerade bilar blir oförändrat.

En tankevurpa från MP är att med slopad boendeparkering är risken stor att många väljer att ta bilen till jobbet i förorten där de kan stå gratis på dagen.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Nja, det ska väl börja kosta att stå på gatorna även i förorterna, i alla fall i närförort:
http://www.alltomstockholm.se/stadsliv/ ... 145617.aos
Senast redigerad av ovelundkvist, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

De kan ju börja med att ta betalt på kvällar och helger som vi gör på landet (Göteborg).
Skriv svar