Vindkraft
Moderator: Redaktion
Vindkraft
Kostnaderna för vindkraft fortsätter att sjunka, men det blir inte fler vindkraftverk för det.
http://www.energimyndigheten.se/nyhetsa ... tt-sjunka/
Kostnaderna sjunker inte oväntat, men det låga priset på el idag gör att vi inte trycker ut fler vindkraftverk i högre takt. Vindkraft behövs verkligen i Sverige, frågan är hur lång tid det kommer att ta. Vårt låga elpris gör ju att vi har svårare än andra länder att ställa om den import eller fulel-produktion som kvarstår. Vad tror ni om framtiden för svensk vindkraft, kommer utbyggnaden plana ut?
http://www.energimyndigheten.se/nyhetsa ... tt-sjunka/
Kostnaderna sjunker inte oväntat, men det låga priset på el idag gör att vi inte trycker ut fler vindkraftverk i högre takt. Vindkraft behövs verkligen i Sverige, frågan är hur lång tid det kommer att ta. Vårt låga elpris gör ju att vi har svårare än andra länder att ställa om den import eller fulel-produktion som kvarstår. Vad tror ni om framtiden för svensk vindkraft, kommer utbyggnaden plana ut?
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Vindkraft
Min gissning är att det snart börjar byggas mer vindkraft på land i Sverige. Det finns gott om "gamla" tillståndsgivna projekt med utmärkta vindlägen. Det enda som behövs är att de tillstånden får omprövas till dagens och morgondagens vindkraftteknik med effektivare turbiner, högre torn samt med betydligt större rotor.
Det finns också gott om köpare och finansiärer som nöjer sig med betydligt lägre avkastningskrav än vad traditionella energiföretag är vana vid. I en framtid så kommer allt fler vindkraftparker att ägas av pensionsbolag och företag med en uttalad grön profil medan energiföretagen främst fokuserar på utveckling av nya projekt, upphandling och byggnation samt drift, service och underhåll av vindkraftparkerna.
Det finns också gott om köpare och finansiärer som nöjer sig med betydligt lägre avkastningskrav än vad traditionella energiföretag är vana vid. I en framtid så kommer allt fler vindkraftparker att ägas av pensionsbolag och företag med en uttalad grön profil medan energiföretagen främst fokuserar på utveckling av nya projekt, upphandling och byggnation samt drift, service och underhåll av vindkraftparkerna.
Installerat 13,2 kWp solceller
Är inte tillstånden givna till vindkraftstorn med visst utseende och höjd? Annars låter din analys väldigt bra i mina öron.+46 skrev:Min gissning är att det snart börjar byggas mer vindkraft på land i Sverige. Det finns gott om "gamla" tillståndsgivna projekt med utmärkta vindlägen. Det enda som behövs är att de tillstånden får omprövas till dagens och morgondagens vindkraftteknik med effektivare turbiner, högre torn samt med betydligt större rotor.
För övrigt; I landskapet jag bor i, Småland, finns det massor av fina skogsområden för vindkraft men arga skogsbrukare (ofta män 55+) sätter sig på tvären mot allt vad vindkraft heter trots att de får pengar så det är ju inte bara kostnader/intäkter som spelar roll, det är folks bakåtsträvande.
Oftast söker en vindkraftprojektör, typ E.ON eller Vattenfall, ett miljötillstånd där de anger maximalt antal turbiner och höjd inom ett avgränsat område men inte med fastställda positioner. Eftersom tillståndsprocessen tar lång tid måste de göra en avvägning mellan hur stora turbiner som kommer att finnas tillgängliga om fem-tio år och möjligheten att få ett lagakraftvunnet miljötillstånd (där kommunen alltid har rätt att stoppa projektet pga ett veto som inte går att överklaga).
Tittar man i backspegeln så var många projektörer lite fega men också dåliga på att förutspå den snabba teknikutvecklingen och sökte därför tillstånd för betydligt mindre (och idag olönsamma) turbiner.
Flera projektörer har nu ansökt om ändringar i befintliga miljötillstånd för att kunna utnyttja vindresursen optimalt. Problemet är att större och högre turbiner kan upplevas negativt av vissa (t ex att det medför blixtljus istället för blinkande ljus på grund av höjdrestriktioner) samt att det alltid finns sakägare (typ försvarsmakten) som kan stoppa processen av olika skäl.
För att inte upprepa samma misstag igen så har projektörerna blivit tuffare samt bättre och bättre på att ta debatten här och nu och därmed ansöka om rejält mycket större turbiner och höjder (som idag av mindre insatta kan uppfattas som rena fantasier..)
Tittar man i backspegeln så var många projektörer lite fega men också dåliga på att förutspå den snabba teknikutvecklingen och sökte därför tillstånd för betydligt mindre (och idag olönsamma) turbiner.
Flera projektörer har nu ansökt om ändringar i befintliga miljötillstånd för att kunna utnyttja vindresursen optimalt. Problemet är att större och högre turbiner kan upplevas negativt av vissa (t ex att det medför blixtljus istället för blinkande ljus på grund av höjdrestriktioner) samt att det alltid finns sakägare (typ försvarsmakten) som kan stoppa processen av olika skäl.
För att inte upprepa samma misstag igen så har projektörerna blivit tuffare samt bättre och bättre på att ta debatten här och nu och därmed ansöka om rejält mycket större turbiner och höjder (som idag av mindre insatta kan uppfattas som rena fantasier..)
Problemet är även politiskt i vissa kommuner. Men oftast är det allmänheten som överklagar, överklagar och överklagar....
Svart X90D, bokat en M3.
Är lagen för vänlig mot de som överklagar? Jag vet att allmänhet överklagar hela tiden här...Anders77 skrev:Problemet är även politiskt i vissa kommuner. Men oftast är det allmänheten som överklagar, överklagar och överklagar....
Ja lagen är för snäll. Det är helt klart för lätt att överklaga samt i för många instanser.
I Kungsbacka är vi bäst i Sverige på att överklaga
I Kungsbacka är vi bäst i Sverige på att överklaga

Svart X90D, bokat en M3.
Det finns minst två effektiva botemedel mot alla överklaganden av vindkraftparker i Sverige:Anders77 skrev:Problemet är även politiskt i vissa kommuner. Men oftast är det allmänheten som överklagar, överklagar och överklagar....
1) Laglig rätt till lokalt delägarskap och ersättning (gärna utformat enligt dansk modell med fastlagda procentsatser)
2) Att fastighetsskatten tillfaller kommunen istället för till staten för att stoppa populistiska vetobeslut
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Just vindkraft (men även solceller) kommer ha en betydande roll på nästa träff som Windforce kommer arrangera:
https://www.facebook.com/events/1746149472311957/
Det blir först gratis korv hos handlarn, sedan åker vi till Windforce testplats och tittar på solceller och bygglovsfria vindkraftsverk samt att dom berättar om hur man kan göra sin egen el.
https://www.facebook.com/events/1746149472311957/
Det blir först gratis korv hos handlarn, sedan åker vi till Windforce testplats och tittar på solceller och bygglovsfria vindkraftsverk samt att dom berättar om hur man kan göra sin egen el.
Nu chansade jag hej vilt genom att inköpa 6 (tillåter uttag av 1kWh per andel och år) nya andelar då jag räknat på solel och kommit fram till att det i nuläget inte är försvarbart att köpa det för så liten skillnad i besparing. Så nu täcker jag större delen av elbehovet med vindkraftsandelar... Galet eller inte får tiden utvisa.
Grattis!zyax skrev:Nu chansade jag hej vilt genom att inköpa 6 (tillåter uttag av 1kWh per andel och år) nya andelar då jag räknat på solel och kommit fram till att det i nuläget inte är försvarbart att köpa det för så liten skillnad i besparing. Så nu täcker jag större delen av elbehovet med vindkraftsandelar... Galet eller inte får tiden utvisa.
Köpte du dom på Andelstorget?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
En stor fördel med vindkraft är ju att det numera finns vägar upp till dom högsta bergen som man kan cykla upp till 
Det dessutom ganska enkelt att hitta eftersom dom syns aslångt
Fast just nu står dom vääääldigt stilla här så inte mkt producerat...

Det dessutom ganska enkelt att hitta eftersom dom syns aslångt

Fast just nu står dom vääääldigt stilla här så inte mkt producerat...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Sent svar, men ja.+46 skrev:Grattis!zyax skrev:Nu chansade jag hej vilt genom att inköpa 6 (tillåter uttag av 1kWh per andel och år) nya andelar då jag räknat på solel och kommit fram till att det i nuläget inte är försvarbart att köpa det för så liten skillnad i besparing. Så nu täcker jag större delen av elbehovet med vindkraftsandelar... Galet eller inte får tiden utvisa.
Köpte du dom på Andelstorget?