Recharge har nu jämfört elbilarna vad de kostar per km räckvidd som man får enligt NEDC och om vi bortser från Rebault Zoe som inte kan räknas så vinner nya BMW i3.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -per-krona
Jämförelse kostnad per km räckvidd
Moderator: Redaktion
Re: Jämförelse kostnad per km räckvidd
Nu när det finns fler märken än Tesla som erbjuder olika batteristorlekar på samma modell så är det också lite intressant att jämföra vad de tar per kwh batteri.
Tesla model s lägger på 92500:- för att gå från 60 till 75kwh, dvs 6166sek/kwh.
Leaf 24kwh=310790:- och 30kwh=310790:- dvs 3166sek/kwh
(förstår det i alla fall som dessa i övrigt är identiska)
Bmw i3 18.8kwh (eller 60Ah som de envisas med att kalla den)=339900:- och för 29.5kwh (94Ah) 354900 dvs 1402sek/kwh
Med tanke på att Tesla skryter med hur billigt de tillverkar (eller åtminstone kommer tillverka) batterier så får man förmoda att de har extremt goda marginaler på sina större batteripaket. Om BMW tjänar pengar på uppgraderingen till 30kwh med den prisbilden så förstår jag knappt varför de inte slänger in batterier för ytterligare 50 000 så hade jag också köpt en i3.
Tesla model s lägger på 92500:- för att gå från 60 till 75kwh, dvs 6166sek/kwh.
Leaf 24kwh=310790:- och 30kwh=310790:- dvs 3166sek/kwh
(förstår det i alla fall som dessa i övrigt är identiska)
Bmw i3 18.8kwh (eller 60Ah som de envisas med att kalla den)=339900:- och för 29.5kwh (94Ah) 354900 dvs 1402sek/kwh
Med tanke på att Tesla skryter med hur billigt de tillverkar (eller åtminstone kommer tillverka) batterier så får man förmoda att de har extremt goda marginaler på sina större batteripaket. Om BMW tjänar pengar på uppgraderingen till 30kwh med den prisbilden så förstår jag knappt varför de inte slänger in batterier för ytterligare 50 000 så hade jag också köpt en i3.
Re: Jämförelse kostnad per km räckvidd
Om du köper en Model S 69 kWh så får du ett 75 kWh batteri men det är mjukvarubegränsat till 60 kWh. Så det du betalar för när du betalar 92 500:- är bara att låsa upp resterande 15 kWh. Jag tror inte de har stor marginal på en Model S 60 kwh utan tillval utan de hoppas väll på att en viss andel köper de extra 15 kWh antingen direkt eller låser upp senare. Annars kan de låsa upp de när de sen får tillbaka bilen och ska sälja den begangad och få då tillbaka en del av skillnaden.DSV skrev:Nu när det finns fler märken än Tesla som erbjuder olika batteristorlekar på samma modell så är det också lite intressant att jämföra vad de tar per kwh batteri.
Tesla model s lägger på 92500:- för att gå från 60 till 75kwh, dvs 6166sek/kwh.
Leaf 24kwh=310790:- och 30kwh=310790:- dvs 3166sek/kwh
(förstår det i alla fall som dessa i övrigt är identiska)
Bmw i3 18.8kwh (eller 60Ah som de envisas med att kalla den)=339900:- och för 29.5kwh (94Ah) 354900 dvs 1402sek/kwh
Med tanke på att Tesla skryter med hur billigt de tillverkar (eller åtminstone kommer tillverka) batterier så får man förmoda att de har extremt goda marginaler på sina större batteripaket. Om BMW tjänar pengar på uppgraderingen till 30kwh med den prisbilden så förstår jag knappt varför de inte slänger in batterier för ytterligare 50 000 så hade jag också köpt en i3.
Re: Jämförelse kostnad per km räckvidd
Förvisso är förhållandena lite speciella i fallet med 60-75 så det är kanske inte så bra exempel på deras marginaler men prissättningen har varit ungefär densamma för övriga batteristeg tidigare. Steget från 75 till 90 är också i samma storleksordning men nu vet jag inte om även andra delar i drivlinan skiljer sig något i det fallet.vigge50 skrev:Om du köper en Model S 69 kWh så får du ett 75 kWh batteri men det är mjukvarubegränsat till 60 kWh. Så det du betalar för när du betalar 92 500:- är bara att låsa upp resterande 15 kWh. Jag tror inte de har stor marginal på en Model S 60 kwh utan tillval utan de hoppas väll på att en viss andel köper de extra 15 kWh antingen direkt eller låser upp senare. Annars kan de låsa upp de när de sen får tillbaka bilen och ska sälja den begangad och få då tillbaka en del av skillnaden.
Re: Jämförelse kostnad per km räckvidd
En jämförelse som denna haltar rejält. Men det har ni säkert redan också listat ut. Krona per kilometer räckvidd enligt NEDC ger ju en siffra som inte är ett svar på någonting.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Jämförelse kostnad per km räckvidd
Jag räknade om lite och använde EPA istället, Tesla Model S 75 blev billigare än Nissan Leaf 30 kWh.18650 skrev:En jämförelse som denna haltar rejält. Men det har ni säkert redan också listat ut. Krona per kilometer räckvidd enligt NEDC ger ju en siffra som inte är ett svar på någonting.
Re: Jämförelse kostnad per km räckvidd
Det är svårt att jämföra på ett vettigt sätt. EPA är ju en bit på vägen, men säg att vi tar en standard familj med packning för en helg som skall med. De mindre kräver då takbox. Säg att det är vinter dessutom, då blir en tripp på 5mil ett äventyr för många av bilarna. Man tar sig absolut inte mellan två snabbladdare på motorvägen. Vissa bilar har inte snabbladdning ens som tillval.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Jämförelse kostnad per km räckvidd
Intressant jämföresle. Men man får inte glömma att Tesla laddar "gratis" på långresor, medan snabbladdning för alla andra elbilar brukar kosta pengar. Visserligen inga jättesummor, men ändå.
Och tidsvinsten i Teslan som inte behöver ladda så ofta på långresor måste ju också värderas på något sätt.
Och tidsvinsten i Teslan som inte behöver ladda så ofta på långresor måste ju också värderas på något sätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jämförelse kostnad per km räckvidd
Nissan Leaf är betydligt rymligare än vad man kan tro. Det är inga som helst problem att få in oss fem i bilen för en helg utflykt med packningen inne i bilen.18650 skrev:Det är svårt att jämföra på ett vettigt sätt. EPA är ju en bit på vägen, men säg att vi tar en standard familj med packning för en helg som skall med. De mindre kräver då takbox. Säg att det är vinter dessutom, då blir en tripp på 5mil ett äventyr för många av bilarna. Man tar sig absolut inte mellan två snabbladdare på motorvägen. Vissa bilar har inte snabbladdning ens som tillval.
Zoe borde däremot inte ens tagits med, man kommer inte särskilt långt utan batteri
