Oroa dig inte, man utökar från tidigare avgiftsbelagd tid 9-17 till 7-21 (9-19) 9-19 i centrala delar, så det går åt det hållet.LarsL skrev:De kan ju börja med att ta betalt på kvällar och helger som vi gör på landet (Göteborg).
Förbud mot gatuparkering i Stockholm?
Moderator: Redaktion
Re: Förbud mot gatuparkering i Stockholm?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Förbud mot gatuparkering i Stockholm?
Om folk får välja så undviker folk oftast att ställa sig i parkeringsgarage. Om man då för att få plats med fler bilar, bygger ett parkeringsgarage, får man problem.Beigler skrev:Varför är det så farligt att det står bilar längs gatorna?
Tänker de bredda alla gator för att få in extra körfält och plats för fler bilar i trafik? Det låter inte riktigt som MP...
Parkeringsplatser direkt på mark är mycket billigare än platser i parkeringshus. Det skulle därför egentligen vara dyrare att stå i p-hus än på gatan.
Avgiften i p-huset måste vara lägre en på gatan, för att få folk att ställa sig i p-huset. På det sättet så finns det lediga platser både i p-huset och på gatan, vilket är viktigt för att folk lättare skall hitta lämplig parkeringsplats.
För att finansiera parkeringshuset så blir du då tvungen att höja p-avgiften på gatorna, för att betala kostnaden för p-huset. Detta är inte populärt, speciellt inte när du förklarar för dem att det är på grund av de "fåtal" platserna i p-huset.
Om det sedan är så att det bara är fullt på parkeringarna vissa tider, så kommer ju folk att se att det finn gott om lediga platser övrig tid, och undra hur i h*****e du är så g***a dum att du höjt p-avgiften och byggt ett dyrt p-hus, när det finns gott om lediga platser.
Intressant sätt att citera på. Det kan nog uppfattas rätt olika om man bara får se halva citatet, jämfört med vad han egentligen sa. Tror att man brukar kalla sådant för quote mining inom vissa kretsar.
Vi vill inte att gatorna är fulla med bilar utan hellre att folk ställer sig i garage
Re: Förbud mot gatuparkering i Stockholm?
Tänker du att folk hellre ställer sig på gatan än i garage på grund av priset, eller av andra anledningar? Bilen står ju normalt sett mer skyddad i garage än ute på gatan, så det borde vara ett större intresse av att stå i garage än på gatan, givet att priset är samma..?Hammar skrev:Om folk får välja så undviker folk oftast att ställa sig i parkeringsgarage. Om man då för att få plats med fler bilar, bygger ett parkeringsgarage, får man problem.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Förbud mot gatuparkering i Stockholm?
Tvivlar på att gatuborgarrådet kommer att ställa sig bakom att det byggs fler garageplatser. Och vad jag läst och hört är det brist på garageplatser i Sthlm:s innerstad idag. En garageplats kan ha högre kvm-pris än en bostadsrätt.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Förbud mot gatuparkering i Stockholm?
I den nya stadsdelen Hagastaden byggs det ju ett ganska stort garage. På söder har man väl byggt ett bergrum (Stigbergsgaraget). Vad det gäller innerstaden blir det knappast nya garage, då det inte finns plats under jord eller är finansiellt försvarbart att bygga över jord.
Men att de inte skulle vara intresserade är nog fel svar...
http://www.stockholmparkering.se/Pages/Hagastaden.aspx
Men att de inte skulle vara intresserade är nog fel svar...
http://www.stockholmparkering.se/Pages/Hagastaden.aspx
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Förbud mot gatuparkering i Stockholm?
Jag undviker gärna garage på grund av att Teslan är 8 meter lång och 3 meter bred. Alla garage är gjorda för Fiat Punto samt har vassa trottoarkanter precis överallt.Herr X skrev:Tänker du att folk hellre ställer sig på gatan än i garage på grund av priset, eller av andra anledningar? Bilen står ju normalt sett mer skyddad i garage än ute på gatan, så det borde vara ett större intresse av att stå i garage än på gatan, givet att priset är samma..?
Model X, Pearl White
Re: Förbud mot gatuparkering i Stockholm?
någon som har koll på inbrotts och skadegörelserisk i phus kontra gatanTelsa skrev:Jag undviker gärna garage på grund av att Teslan är 8 meter lång och 3 meter bred. Alla garage är gjorda för Fiat Punto samt har vassa trottoarkanter precis överallt.Herr X skrev:Tänker du att folk hellre ställer sig på gatan än i garage på grund av priset, eller av andra anledningar? Bilen står ju normalt sett mer skyddad i garage än ute på gatan, så det borde vara ett större intresse av att stå i garage än på gatan, givet att priset är samma..?
ms 76132 "Eleamore"
Re: Förbud mot gatuparkering i Stockholm?
Har fått till mig att många undviker p-hus på grund av bla att de känns otrygga, krångliga, trånga. Tror också att det har att göra med att folk är vana att parkera utomhus, så då känns det ovant att parkera i p-hus. Kan ju vara en generations och storstad/småstads fråga också.Herr X skrev:Tänker du att folk hellre ställer sig på gatan än i garage på grund av priset, eller av andra anledningar? Bilen står ju normalt sett mer skyddad i garage än ute på gatan, så det borde vara ett större intresse av att stå i garage än på gatan, givet att priset är samma..?Hammar skrev:Om folk får välja så undviker folk oftast att ställa sig i parkeringsgarage. Om man då för att få plats med fler bilar, bygger ett parkeringsgarage, får man problem.
Re: Förbud mot gatuparkering i Stockholm?
Enligt kvinnor i min närhet så är det en och annan som skyr parkeringshus som pesten, av olika orsaker. En är att det är trångt och svårt att parkera. En annan är att de känner sig otrygga i ett parkeringshus.Hammar skrev:Har fått till mig att många undviker p-hus på grund av bla att de känns otrygga, krångliga, trånga. Tror också att det har att göra med att folk är vana att parkera utomhus, så då känns det ovant att parkera i p-hus. Kan ju vara en generations och storstad/småstads fråga också.Herr X skrev:Tänker du att folk hellre ställer sig på gatan än i garage på grund av priset, eller av andra anledningar? Bilen står ju normalt sett mer skyddad i garage än ute på gatan, så det borde vara ett större intresse av att stå i garage än på gatan, givet att priset är samma..?Hammar skrev:Om folk får välja så undviker folk oftast att ställa sig i parkeringsgarage. Om man då för att få plats med fler bilar, bygger ett parkeringsgarage, får man problem.
Re: Förbud mot gatuparkering i Stockholm?
Jag parkerar hellre i parkeringshus än på gatan om det hade kostat ungefär desamma.. Speciellt vintertid. Känns betydligt säkrare att stå i garage än på gatan, och att slippa sopa snö eller skrapa rutor vintertid är värt lite... Samt att jag hatar att snurra omkring och leta p-plats i city. :/
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR