Avsluta DNB leasing i förtid + sälja

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Hej,

Haft min bil i ca 1 år, har ca 2 år kvar på leasingen.
Leasingbolag är DNB. Någon som vet hur det går till att avsluta leasingen i förtid?
Vad blir det för ev. merkostnader/straffavgifter?
Hur gör man sig av med bilen? KVD?

(Om någon är intresserad:
En 70D, Multicoat Red, hifi paket, panorama, next gen, vinter paket, luftfjädring, 19'' sommar + dubbfria vinter... allt utom 7 sits. Kan överlåtas om någon är intresserad :) Månadskostnad ca 13 ex mvs. gått ca 4000mil.)
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare

Re: Avsluta DNB leasing i förtid + sälja

Inlägg av Fredriksv »

Jag kollade med DNB och det var inte något problem med straffavgifter eller liknande. Enligt den person jag pratade med är det bara betala restskulden och så är det klart...
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Fredriksv skrev:
Jag kollade med DNB och det var inte något problem med straffavgifter eller liknande. Enligt den person jag pratade med är det bara betala restskulden och så är det klart...
Så hur gör jag detta enklast? Lägger upp på KVD, ser vad den går för och pyntar in mellanskillnaden i princip?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Ibland är det olika "regler" de har beroende på hur länge det är kvar på kontraktet osv. Mitt avtal hos DNB har 6mån kvar och det skulle inte kosta något extra att lösa det.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Du måste lösa hela skulden innan finansbolagen släpper kreditspärren, går ej att överföra bilen på ny ägare så länge kreditspärren finns.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare

Inlägg av Fredriksv »

Alx skrev:
Fredriksv skrev:
Så hur gör jag detta enklast? Lägger upp på KVD, ser vad den går för och pyntar in mellanskillnaden i princip?
Det låter ju rimligt!
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

Fredriksv skrev:
Alx skrev:
Fredriksv skrev:
Det låter ju rimligt!
Pyntar in..? Det borde väl vara så att du kan hopps på att faktiskt få ut en slant. Planen för leasingavbetalningen brukar vara medvetet under restvärdeskurvan så att leasingbolagen står minimal risk.
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

P_EL skrev:
Pyntar in..? Det borde väl vara så att du kan hopps på att faktiskt få ut en slant. Planen för leasingavbetalningen brukar vara medvetet under restvärdeskurvan så att leasingbolagen står minimal risk.
Han har ju bara haft bilen i ett år av tre och leasingkostnaden är oftast konstant hela perioden medans värdeminskningen är avtagande. Därför brukar det finnas en tidpunkt när man når "break even" och den punkten kan ha passerats men för de flesta bilar brukar det ske kring två års leasing.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Inlägg av P_EL »

chpaulin skrev:
P_EL skrev:
Han har ju bara haft bilen i ett år av tre och leasingkostnaden är oftast konstant hela perioden medans värdeminskningen är avtagande. Därför brukar det finnas en tidpunkt när man når "break even" och den punkten kan ha passerats men för de flesta bilar brukar det ske kring två års leasing.
Sant, här får vi hoppas miljöbilspremien hjälper dig lite på vägen i att få ihop en ok affär. Lycka till!
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

SR-71-BlackBird skrev:
Du måste lösa hela skulden innan finansbolagen släpper kreditspärren, går ej att överföra bilen på ny ägare så länge kreditspärren finns.
Vad jag förstått så löser tex KVD detta efter att aktionen är slutförd = tryggt för alla.

Jag köpte en leasad bil en gång och då betalade jag in restskulden till leasingbolaget och resterande till tidigare brukare. Skrev ett kvitto och tog med mig bilen. Det viktigaste är naturligtvis det sista, att få med sig bilen, det gula pappret löser man sedan. Registreringen i sig har ju inget värde för mig som köpare eller som jag sa "Jag litar på att du är snabb med att skicka in det gula brevet eftersom du riskerar p-bot och trängselskatt tills den är inne ;)"
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Är det finansiell leasing är det nästan aldrig något problem. Ibland är det nån tusenlapp i avgift, men när jag sålde min förra bil som var leasad genom DNB var det inte ens det.

Om du använder dig av KVD så löser de rubbet, du behöver inte tänka på något alls. De ser till så att leasingbolaget släpper leasingspärren, sen löser de ut bilen, betalar restskulden, och skickar överblivna pengar till dig. Skitsmidigt. Det enda du kan behöva tänka på är att om bilen säljs för mindre pengar än restskulden i leasingen så måste du pynta in pengar, och det behöver du isåfall göra fort, för att de ska kunna avsluta affären (KVD brukar inte vara sugna på att ligga ute med tiotusentals kronor åt dig).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Men du sätter väl reservationen så att det går jämnt upp åtminstone, annars får man ju ta diskutionen med KVD innan affären går igenom.
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Inlägg av Alx »

Tack för alla tips. Ska ringa DNB imorgon och höra vad de tycker.

Vad tror ni är ett rinligt pris på KVD?
Uttagen 2015-09
70D
Multicoat red
4200mil
Svart nextgen
Panorama
Hifi paket
Luftfjädring
Vinter paket
Tonade bakrutor

( allt utom 7sits )

Edit: Även AP
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Kör deras värdering då får du ett reservationspris som de vill sätta.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Alx skrev:

Uttagen 2015-09
70D
Multicoat red
4200mil
Svart nextgen
Panorama
Hifi paket
Luftfjädring
Vinter paket
Tonade bakrutor

( allt utom 7sits )

Välutrustad bil. Borde hamna på ganska höga 700" fast priserna är helt klart på väg ner...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

LarsL skrev:
Kör deras värdering då får du ett reservationspris som de vill sätta.
Man kan öven tänka på att det inte finns någon nackdel att försöka få ett så högt reservationspris som möjligt. De kommer kontakta säljaren om buden inte nått upp till och se om man vill sänka. Dvs man riskerar inte affären.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

De påstår från kvd:s sida att det kan ha positiv effekt på auktionen att det står att reservationspriset är uppnått. Du bjuder man ju bara mot andra köpare och inte även mot säljaren.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Det är väl snarare så att det har en positiv effekt på deras affärsmodell om reservationsvärdet inte är så högt. De vill ju rotera samgångna bilar som möjligt utan trassel.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Hittade denna gamla tråd, går det att överta en bil med företags leasing och göra om det till privatlån?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

lator skrev:
Alx skrev:

Uttagen 2015-09
70D
Multicoat red
4200mil
Svart nextgen
Panorama
Hifi paket
Luftfjädring
Vinter paket
Tonade bakrutor

( allt utom 7sits )

Välutrustad bil. Borde hamna på ganska höga 700" fast priserna är helt klart på väg ner...
Tror det är ganska högt. Fick 530 av Tesla för min för ett år sedan. Den hade dock gått 8000 och hade inte samma utrustning, dock AP. En 70D bör vara en del billigare än en 85D med samma utrustning. Restvärdet var då bara 390 ca, så mellanskillnaden fick jag ju tillbaka och satte in i en ny leasing.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Gustafsson skrev:
lator skrev:
Alx skrev:

Uttagen 2015-09
70D
Multicoat red
4200mil
Svart nextgen
Panorama
Hifi paket
Luftfjädring
Vinter paket
Tonade bakrutor

( allt utom 7sits )

Tror det är ganska högt. Fick 530 av Tesla för min för ett år sedan. Den hade dock gått 8000 och hade inte samma utrustning, dock AP. En 70D bör vara en del billigare än en 85D med samma utrustning. Restvärdet var då bara 390 ca, så mellanskillnaden fick jag ju tillbaka och satte in i en ny leasing.
Notera datumet på posten. Det är över 3 år sen lator skrev det där. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Ooops, kanske funkar om jag redigerar siffrorna lite... :oops:
Får bjuda på den helt enkelt...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

anna__ skrev:
Hittade denna gamla tråd, går det att överta en bil med företags leasing och göra om det till privatlån?
Sugen på min? Bild
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

anna__ skrev:
Svar ja :)
utom dom fall där leasingen inte går att bryta som på tex väldigt nya bilar där avtalet löper på tex minst ett år eller liknande (men dom varianterna är väl ovanliga numera eller?)
Fast om du menar att göra om ett leasingavtal direkt till ett privatlån så går det såklart inte, det blir ju en hy typ av ägarskap då bilen går från att ägas av leasingbolaget till dig
direkt som privatperson, och det går ju även från en form av hyra till ett vanligt lån.
Men annars är det inga problem, jag sålde min leasingbil direkt till en privat köpare nyligen, han köpte helt sonika bilen direkt av leasingbolaget (efter mitt godkännande såklart) och
sedan så betalade leasingbolaget ut överskottet till mig (eftersom restskulden var mindre än försäljningspriset), niemas problemas :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar