Volkswagen tycker Model lll är för dyr
Moderator: Redaktion
Volkswagen tycker Model lll är för dyr
Nu säger Volkswagen att Model lll är för dyr och att de tänker visa upp en elbil i Golf klassen som har en räckvidd på 500 km och kosta runt $25000
http://insideevs.com/volkswagen-says-te ... sive-aims/
Glömde jag att säga att den kommer 2025?
http://insideevs.com/volkswagen-says-te ... sive-aims/
Glömde jag att säga att den kommer 2025?
Re: Volkswagen tycker Model lll är för dyr
Visst, en Golf-bil borde vara billigare än Model 3 men varför vänta i 9 år med den? 50 mil enligt NEDC lär inte vara något att hänga i granen 2025.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Volkswagen tycker Model lll är för dyr
Kul att elefanterna rör på sig, men
M3 vs Golf, oj nu blev det svårt att välja...
NOOOT!
M3 vs Golf, oj nu blev det svårt att välja...
NOOOT!

70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Re: Volkswagen tycker Model lll är för dyr
Detta vore ju faktiskt en jätteintressant bil idag till det priset. Men 2025 som sagt, det är rätt långt tills dess.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Volkswagen tycker Model lll är för dyr
Hade nöjt mig om de sålde sin e-golf för samma pris som en bensin golf, trots att den inte går mycket mer än 15 mil. Mycket utspel från WV men lite att erbjuda oss konsumenter
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Volkswagen tycker Model lll är för dyr
Så de tar i vanlig ordning inte hänsyn till att utvecklingen hos andra bolag inte kommer stå stilla och att Model 3 i nuvarande urformning inte är aktuell
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Volkswagen tycker Model lll är för dyr
Och där var den igen. 50 milaren som kommer om x år och som är mycket bättre än Tesla. Dėjà vu...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Volkswagen tycker Model lll är för dyr
Jag håller i och för sig med om att det kommer krävas billigare bilar om elbilsrevolutionen ska bli av, men man blir ju deprimerad av bristen på engagemang. 2025 är ett hån. Utvecklingen har gått med stormsteg och det tar idag bara c:a två år för de stora tillverkarna att ta fram en ny bilmodell. Visst, en elbil är säkert annorlunda eftersom det är ny teknik och man kanske måste bygga en helt ny produktionslina för bara batterier. Å andra sidan: E-golfen finns ju redan idag. Så himla svårt kan det inte vara att bara slänga in ett större batteri i samband med lanseringen av nästa generations Golf (enligt uppgift 2018).
Nej, det det här säger mig är att VW inte är med i racet. Vilken större biltillverkare som helst som vågar satsa skulle kunna lansera en elbil inom 5 år, men just nu känns det som om alla bara väntar på varandra.
Nej, det det här säger mig är att VW inte är med i racet. Vilken större biltillverkare som helst som vågar satsa skulle kunna lansera en elbil inom 5 år, men just nu känns det som om alla bara väntar på varandra.
Re: Volkswagen tycker Model lll är för dyr
Känns som ett litet framsteg att man nu pratar om pris, model, räckvidd och årtal på en och samma gång. Men 2025 blir förstås patetiskt.
Tycker det här är talande:
http://www.autocar.co.uk/car-news/new-c ... how-reveal
Tycker det här är talande:
http://www.autocar.co.uk/car-news/new-c ... how-reveal
Antingen sätter man egna mål, bygger batterifabrik, satsar på snabbladdare och "vet", eller så väntar man på vad de andra gör, på att någon annan ska lösa problemet åt en. Då blir resultatet "nobody can say".“This is the future - nobody can say when it is a reality but we are working on it,” he said.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Volkswagen tycker Model lll är för dyr
Som vi sagt många ggr redan, dom kan ju inte gärna gå med att dom har en sådan på G redan om ett par år (med det priset) för då tar dom ju död på både nybilsförsäljningen OCH begagnat-delen redan idag på fossilarna...
Varför kan dom inte bara säga rent ut "för guds skull tänk inte på elbilar redan nu!"? Jo för dom har redan några modeller
Jösses........
Varför kan dom inte bara säga rent ut "för guds skull tänk inte på elbilar redan nu!"? Jo för dom har redan några modeller

Jösses........
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Volkswagen tycker Model lll är för dyr
Om de ska vänta till 2025 innan de släpper en prisvärd elbil så kan de redan nu kontakta konkursadvokaten.
Re: Volkswagen tycker Model lll är för dyr
LarsL skrev:Om de ska vänta till 2025 innan de släpper en prisvärd elbil så kan de redan nu kontakta konkursadvokaten.


- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Volkswagen tycker Model lll är för dyr
Hur många model S/X säljs det NU? Hmmmmm och hur många reservationer var det nu den där model 3 har redan NU? Hmmmmmm...
Näe den bara måste vara för dyr!

Näe den bara måste vara för dyr!

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Volkswagen tycker Model lll är för dyr
Enligt mina erfarenheter tar det typiskt 5år att utveckla en bil där man redan har "grund-kompetensen" (ICE...), tills den finns att leverera på marknaden...
Därav att ALLA nu säger typ 5år bort. Det skulle inte vara trovärdigt om någon etablerad biltillverkare sa att de helt plötsligt skulle kunna börja leverera en helt "ny" elbil om 2år.
Skulle nog säga att efter det tekniska specifikationerna och designen är i princip helt spikat, DÅ tar det ca 2år att göra kvalitetsutprovning, produktionsutformning på detaljnivå, framtagande av verktyg, upphandling av underleverantörer, anpassning av produktionslinan (om man har en fungerande för den tekniken...) osv.
Så att man säger 2020-2025 ska snarast ses som att man tar seriöst på det här och verkligen planerar att ta fram nya modeller!
Däremot att ta fram prototyper, konceptbilar osv gör man snabbt till nästa "bilmässa". Så vi kan förvänta oss att se massor av "konceptbilar" som presenteras de närmaste åren.
Så de enda elbilarna i budgetsegmentet med vettig räckvidd inom 3år som man faktiskt kan få LEVERERADE är nog Model 3 och Opel Anpera E. Fanns det andra "halvfärdiga" alternativ hade man redan kunnat OCH velat presentera de redan nu.
Om 4-5år däremot så presenteras nog däremot flera nya alternativ.
"Slänga in" mycket mer batterier i dagens e-Golf innebär nog att offra bagageutrymmet, högre tyngdpunkt, omdesign av flera viktiga komponenter osv. Knappast något man gör i brådrasket. T ex väger dagens e-Golf 1600kg. Så att öka på 200kg batterier extra innebär nog en del utmaningar även rent viktmässigt osv. (En "vanlig" Golf väger ju ca 1300kg)
Då siktar man nog på att göra det rejält från början med helt ny generation en bit bort istället.
Därav att ALLA nu säger typ 5år bort. Det skulle inte vara trovärdigt om någon etablerad biltillverkare sa att de helt plötsligt skulle kunna börja leverera en helt "ny" elbil om 2år.
Skulle nog säga att efter det tekniska specifikationerna och designen är i princip helt spikat, DÅ tar det ca 2år att göra kvalitetsutprovning, produktionsutformning på detaljnivå, framtagande av verktyg, upphandling av underleverantörer, anpassning av produktionslinan (om man har en fungerande för den tekniken...) osv.
Så att man säger 2020-2025 ska snarast ses som att man tar seriöst på det här och verkligen planerar att ta fram nya modeller!
Däremot att ta fram prototyper, konceptbilar osv gör man snabbt till nästa "bilmässa". Så vi kan förvänta oss att se massor av "konceptbilar" som presenteras de närmaste åren.
Så de enda elbilarna i budgetsegmentet med vettig räckvidd inom 3år som man faktiskt kan få LEVERERADE är nog Model 3 och Opel Anpera E. Fanns det andra "halvfärdiga" alternativ hade man redan kunnat OCH velat presentera de redan nu.
Om 4-5år däremot så presenteras nog däremot flera nya alternativ.
"Slänga in" mycket mer batterier i dagens e-Golf innebär nog att offra bagageutrymmet, högre tyngdpunkt, omdesign av flera viktiga komponenter osv. Knappast något man gör i brådrasket. T ex väger dagens e-Golf 1600kg. Så att öka på 200kg batterier extra innebär nog en del utmaningar även rent viktmässigt osv. (En "vanlig" Golf väger ju ca 1300kg)
Då siktar man nog på att göra det rejält från början med helt ny generation en bit bort istället.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 2 gång.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Volkswagen tycker Model lll är för dyr
Glöm inte Nissan som tagit detta på allvar länge och mycket väl kan ha en 30 mils bil i pipen. De har till skillnad mot GM och till viss del Tesla mer att förlora på att tidigt släppa info om bilar de ännu inte kan tillverka.
Re: Volkswagen tycker Model lll är för dyr
Beror på hur man ser på det. Jag tycker att det är en rimlig prediktion. Ja, elbilarna i dagsläget är "för" dyra för gemene man det kan man bara hålla med om. Men om tio år är det nog fullt möjligt att en elbil kostar som en normal bil idag med räckvidd på 50 mil. Skulle de presentera en elbil som går så långt för 25000 i nuläget skulle de med all säkerhet sälja den med förlust.
Så VW är inte helt fel ute sedan kan man naivt hoppas att de ökar takten. Sedan kan framtiden komma snabbare om det sker en revolution i batteritillverkningen. Om de hade sagt 50 mil för 35000 om 5 år så är inte det heller helt otänkbart. Är väl ung som 30 mil för 35000 om 2 år.
Så VW är inte helt fel ute sedan kan man naivt hoppas att de ökar takten. Sedan kan framtiden komma snabbare om det sker en revolution i batteritillverkningen. Om de hade sagt 50 mil för 35000 om 5 år så är inte det heller helt otänkbart. Är väl ung som 30 mil för 35000 om 2 år.
Re: Volkswagen tycker Model lll är för dyr
Den analysen är lika korrekt som skrämmande. Etablerade biltillverkare sitter i en klassisk monent-22-situation. Det finns tre möjligheter som jag kan se:Bjelke skrev:Som vi sagt många ggr redan, dom kan ju inte gärna gå med att dom har en sådan på G redan om ett par år (med det priset) för då tar dom ju död på både nybilsförsäljningen OCH begagnat-delen redan idag på fossilarna...
Varför kan dom inte bara säga rent ut "för guds skull tänk inte på elbilar redan nu!"? Jo för dom har redan några modeller
Jösses........
1. De lyckas att ta sig ur det och fasar ut ice-bilar till förmån för elbilar
2. De gör ingenting, alla fortsätter som vanlig och köper ice-bilar och världen går så småningom under
3. De lyckas inte och gör en Nokia, andra biltillverkare som Tesla och BYD tar över marknaden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Volkswagen tycker Model lll är för dyr
Detta är helt sant.mati skrev:Den analysen är lika korrekt som skrämmande. Etablerade biltillverkare sitter i en klassisk monent-22-situation. Det finns tre möjligheter som jag kan se:Bjelke skrev:Som vi sagt många ggr redan, dom kan ju inte gärna gå med att dom har en sådan på G redan om ett par år (med det priset) för då tar dom ju död på både nybilsförsäljningen OCH begagnat-delen redan idag på fossilarna...
Varför kan dom inte bara säga rent ut "för guds skull tänk inte på elbilar redan nu!"? Jo för dom har redan några modeller
Jösses........
1. De lyckas att ta sig ur det och fasar ut ice-bilar till förmån för elbilar
2. De gör ingenting, alla fortsätter som vanlig och köper ice-bilar och världen går så småningom under
3. De lyckas inte och gör en Nokia, andra biltillverkare som Tesla och BYD tar över marknaden.
Scenario 1 får väl trots allt ses som det mest troliga även om vissa tillverkare riskerar att hamna under scenario 3... Scenario 2 gäller väl bara efter att Trump har tagit över världsherraväldet och förpassat Elon och en del andra till Mars. (Jag tänker följa med,,,)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Volkswagen tycker Model lll är för dyr
Tiden fram till datumet då den enligt artikeln ska vara ute på marknaden är ju det stora felet. De är för stora och tröga. När den kommer kan jag dock tänka mig att jag är intressent beroende på pris och kvalitet, att såga en bil som inte kommit gör jag inte, däremot sågar nog alla att det tar 9 år!
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Volkswagen tycker Model lll är för dyr
Det har väl dessutom redan tidigare förutspåtts att med nuvarande prisutveckling på batterier kommer en BEV med vettig räckvidd att kosta lika mycket/lite som motsvarande fossilbil nån gång 2022-2023? Så från det perspektivet säger ju Volkswagen inget nytt utan det är ett rent Goddag Yxskaft-uttalande. Om nio år lär (måste) alla tillverkare som vill överleva ha kommit så långt att de har en eller flera elbilar på marknaden, annars kan de lika gärna packa ihop...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19945
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Volkswagen tycker Model lll är för dyr
Eller snarare, vilken modell är Tesla inne på då?Torkel skrev:Undrar hur mycket en M3 går för år 2025? 80 kkr?

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19