Andra bil!

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
cnyb
Teslaägare

Andra bil!

Inlägg av cnyb »

Måste göra något med vår andra bil också, helst skulle vi ha en till MS men priserna....
Bilen kommer leasas och helst hade jag velat haft en till elbil, men ungarna fullkomligt vägrar åka med i en Leaf eller Zoe :(

Så tips på billiga bra(automat är ett måste) bilar som man kan åka skapligt 4 personer i (uppemot 10 mil om dan) utan att ungarna behöver skämmas? :mrgreen:

Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
Användarvisningsbild
StefL

Re: Andra bil!

Inlägg av StefL »

Golf? Mycket trevlig bil som jag körde ett par veckor som hyrbil i somras - dock som bensinare.
Finns ju även som e-variant och med den tänkta körsträcka du nämner borde den väl vara klockren?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
cnyb
Teslaägare

Inlägg av cnyb »

Ja - har sneglat lite på den också och du har helt rätt i att den skulle vara bra.
Problemet är att jag vägrar stödja ett företag som fuskat så mycket som dem, så VAG går tyvärr bort för mig.

Fler förslag? Skall man titta på hybrider kanske - antar att det är Toyota som gäller då va?

Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Volvo V60 hybrid har jag några i min personal som är helnöjda med
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Har inte detta diskuterats?
Jag röstar på BMW i3

Skickat från min dumphone
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Inlägg av DSV »

Ja det låter som en i3. Tyckte iofs också den var för ful från början men börjat förlika mig med den. Trots allt är den ett seriöst försök. Toyotas laddhybrider går tyvärr löjligt kort på el men kanske räcker om man har den som andrabil och sällan kör några längre sträckor.

Annars kan du köpa en begagnad Ampera för runt 170'. Ger mest elbil för pengarna bland hybriderna och fyller nog din kravspec i övrigt om du kan tänka dig annat än att leasa en ny.
Användarvisningsbild
cnyb
Teslaägare

Inlägg av cnyb »

Borde förståss kollat efter tidigare diskussioner också, sorry :)

Tar en sväng förbi BMW också. Vill helst sätta bilen på firman men kikar på Ampera också.
Mercedes B-class?

Tack för alla svar!

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

B-klass om du hör till dem som vill ladda långsamt. För det säger Mercedes att deras kunder vill.

Annars kanske Mercedes AA-klass vore något?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
cnyb
Teslaägare

Inlägg av cnyb »

bylund skrev:
Annars kanske Mercedes AA-klass vore något?
:lol: :lol: :lol: Åker dit direkt!

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Renault Twizy är asskön!

Hur många mil om året blir det i bilen? Om det ändå inte blir så många mil så kanske en Toyota Yaris räcker.

Blir det många mil röstar jag på elektrisk VW-up eller Golf
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Inlägg av DSV »

cnyb skrev:

Tar en sväng förbi BMW också. Vill helst sätta bilen på firman men kikar på Ampera också.
Mercedes B-class?

Tack för alla svar!
Går bra att sätta på firman även om den är begagnad och inte ger momsavdrag på leasing och man kanske får finansiera den på annat vis. Ju mindre bilen kostar desto lägre är ju värdet av att kunna dra halva momsen på leasingen. Eftersom förmånsvärdet är blott 1600 så kan det vara ekonomi i det ändå.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

cnyb skrev:
Måste göra något med vår andra bil också, helst skulle vi ha en till MS men priserna....
Bilen kommer leasas och helst hade jag velat haft en till elbil, men ungarna fullkomligt vägrar åka med i en Leaf eller Zoe :(

Så tips på billiga bra(automat är ett måste) bilar som man kan åka skapligt 4 personer i (uppemot 10 mil om dan) utan att ungarna behöver skämmas? :mrgreen:
Jag skulle rösta på en I3, annans tycker jag att nya Toyota Prius Prime? plugin
är den bästa plugin bilen, bra kvalite, löjligt låg förbrukning, går 5 mil på el.

Kör själv en Auris hybrid och körde förra vecka 109km på 4 liter, den blir 0,366L/mil.
Löjligt snål!

Jag tycker Toyota har de bästa hybrid/plugin bilarna, dock inte konstigt eftersom de tillverkat över 9 miljoner sådana bilar.
Förstår dock inte att de inte har fler el/plugin bilar.
De har ju hybrid alternativ på nästan alla sina modeller, varför inte ge kunden plugin och ren elbil som alternativ också?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

cnyb skrev:
Ja - har sneglat lite på den också och du har helt rätt i att den skulle vara bra.
Problemet är att jag vägrar stödja ett företag som fuskat så mycket som dem, så VAG går tyvärr bort för mig.

Fler förslag? Skall man titta på hybrider kanske - antar att det är Toyota som gäller då va?
Känns inte som de har fuskat speciellt mycket mer än de flesta andra. ALLA kör med tveksam cycle beating tycker jag. VAG åkte dit först och fick ta hundhuvudet, men det i sig var väl inte direkt deras fel.

Soul EV?
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

cnyb skrev:

Mercedes B-class?

Tack för alla svar!
Som andrabil och utan behov av snabbladdning är B-class riktigt schysst. Solid känsla, bra prestanda (inte räckvidd då) och bra med utrymme. Klarar man sig inom 15 mil på sommaren och 10 mil på vintern är den ett bra alternativ.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Kian hade jag helt glömt bort. Den är säkert bra!

Skickat från min dumphone
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
cnyb
Teslaägare

Inlägg av cnyb »

Tack för alla svar, nu har jag massor att utvärdera :)
Provkörde en Leaf på lunchen - var en riktigt trevlig bil! Skall ta det en runda till med ungarna tror jag :D

Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Inlägg av grenhall »

Du kan ta över leasingen på min Opel Insignia. :)

Eller min Leaf med 3000 mil att köra tills oktober nästa år!!
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Skriv svar