Fortum...

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Fortum...

Inlägg av TiborBlomhall »

Råkade ut för ett "Kafka moment" i fredags när jag besökte GranTurismo Expo i Nacka Strand.

Parkerade bilen i parkeringshuset Nacka Strand Entré mittemot. När jag går mot utgången ser jag fyra fina elbilsplatser med Fortum-stolpar närmast utgången. Nämen vad bra, då kan jag ladda bilen här medan jag ändå parkerar här tänkte jag. Behövde egentligen inte, men för säkerhets skull är det ju bra. Så jag går tillbaka till bilen och kör den till laddplatsen istället.
IMG_20151106_172033.jpg
Fortums stolpar behöver en liten RFID-plupp för att slå på strömmen. Jag har en sån så jag lägger den mot stolpen och lampan som lyste grönt tills dess då blinkar ilsket rött. Vafalls? Försökte några gånger utan framgång. Testade båda stolparna, båda blinkade rött.

Tog fram mobilen och försökte få igång strömmen via SMS istället. (Krångligt system de har :-( ) Får tillbaka "Laddstolpen går inte att nå för tillfället" :x

Ringer då supportnummret som står på stolpen. Och så här gick samtalet ungefär till:

- Hej, er stolpe S37 i Nacka Strand funkar inte.
- Vilket nummer sa du? Nån sån stolpe har vi inte. Är du säker på att det är vår stolpe?
- Ja, det står Fortum med stora bokstäver på den, och numret till er läste jag från stolpen.
- Nej, vi har inget stolpe i Nacka Strand. Är du säker att det är vår laddstolpe?
- JAAA.
- Jag ska kolla upp med mina kollegor.
:?

Efter en kvart ringer hon tillbaka och berättar att de är på gång att sätta upp stolpar i Nacka Strand, men de är inte färdiga än.

Kolla igen bilden ovan: platserna ser j*vligt färdiga ut för mig. Stolparna hade ström också, lampan lyste, bilen fick till och med pilotsignalen från Typ2 kontakten!

Fortum, ett gott råd: Är ni inte färdiga med en stolpe, sätt en skylt på den! Inte låta den lysa grönt. :roll:

Och varför ska det över huvud taget vara så att jag är millimetrar ifrån att kunna ladda (relät ska slå om) men inte kan, när laddstolpen inte har kontakt med Fortum? Kan de inte bjuda på de fem kronor intäkt de skulle gått miste om om jag skulle fått ladda min Leaf i knappa två timmar jag stod där?
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Re: Fortum...

Inlägg av kangru »

Man borde kunna lobba mot lagstiftande myndigheter att dessa typer av betalningslösningar skall ha en fall-back till att ge ström om dem inte kan verifiera betalningen pga samhällsnyttan.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Samma här. Ringde Fortum och svaret efter en kvart blev "De är inte driftsatta ännu..." Tja slå inte på strömmen då eller sätt upp en skylt!
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Fortum (mfl) måste inse att tiden då de i lugn och ro kunde sätta upp en laddstolpe är förbi. Nu är det så många elbilar ute så det kommer kunder i förtid och "stör".
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

TiborBlomhall skrev:
Fortum (mfl) måste inse att tiden då de i lugn och ro kunde sätta upp en laddstolpe är förbi. Nu är det så många elbilar ute så det kommer kunder i förtid och "stör".
Usch, det är så besvärligt när folk efterfrågar det man säljer.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
TiborBlomhall skrev:
Usch, det är så besvärligt när folk efterfrågar det man säljer.
Ja tänk så mycket enklare jobbet hade varit om vi bara sluppit kunderna.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Martinen skrev:
Ja tänk så mycket enklare jobbet hade varit om vi bara sluppit kunderna.
Det kan jag iofs skriva under på :mrgreen:
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Citat från f.d. kollega:
Customers are silly, and they care about silly things.
Kanske dom sitter på Fortum och tycker vi är fåniga som vill kunna få ut strömmen som uppenbarligen finns i stolpen. :D
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Surfaren skrev:
Citat från f.d. kollega:
Customers are silly, and they care about silly things.
Kanske dom sitter på Fortum och tycker vi är fåniga som vill kunna få ut strömmen som uppenbarligen finns i stolpen. :D
Det är ju enkelt bara att fylla i blankett Ä7 och vänta på lösenordet som kommer med posten sedan logga in på hemsidan skriva ut blankett C3... :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Nu väcker jag liv i en gammal tråd, men är det någon som varit på plats i Nacka Entre och testat om stolparna är igång?

De finns fortfarande inte på Fortums hemsida ett år senare.... Här går det undan.
Stod de något om det kostade att ladda? Det kanske är en liknande lösning som på MoS med gratis laddning för besökare, och det är därför som stolpen "inte finns".

/Jonas
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

På parkeringsautomaten får man välja laddning och så får man betala extra.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Inlägg av grenhall »

Fortum och deras laddstolpar i Nissan-initiativet är sämst. Laddstolpen utanför McDonalds i Lödde har stått obrukbar i flera år nu.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Skriv svar