Parkerade bilen i parkeringshuset Nacka Strand Entré mittemot. När jag går mot utgången ser jag fyra fina elbilsplatser med Fortum-stolpar närmast utgången. Nämen vad bra, då kan jag ladda bilen här medan jag ändå parkerar här tänkte jag. Behövde egentligen inte, men för säkerhets skull är det ju bra. Så jag går tillbaka till bilen och kör den till laddplatsen istället.
Fortums stolpar behöver en liten RFID-plupp för att slå på strömmen. Jag har en sån så jag lägger den mot stolpen och lampan som lyste grönt tills dess då blinkar ilsket rött. Vafalls? Försökte några gånger utan framgång. Testade båda stolparna, båda blinkade rött.
Tog fram mobilen och försökte få igång strömmen via SMS istället. (Krångligt system de har

Ringer då supportnummret som står på stolpen. Och så här gick samtalet ungefär till:
- Hej, er stolpe S37 i Nacka Strand funkar inte.
- Vilket nummer sa du? Nån sån stolpe har vi inte. Är du säker på att det är vår stolpe?
- Ja, det står Fortum med stora bokstäver på den, och numret till er läste jag från stolpen.
- Nej, vi har inget stolpe i Nacka Strand. Är du säker att det är vår laddstolpe?
- JAAA.
- Jag ska kolla upp med mina kollegor.

Efter en kvart ringer hon tillbaka och berättar att de är på gång att sätta upp stolpar i Nacka Strand, men de är inte färdiga än.
Kolla igen bilden ovan: platserna ser j*vligt färdiga ut för mig. Stolparna hade ström också, lampan lyste, bilen fick till och med pilotsignalen från Typ2 kontakten!
Fortum, ett gott råd: Är ni inte färdiga med en stolpe, sätt en skylt på den! Inte låta den lysa grönt.

Och varför ska det över huvud taget vara så att jag är millimetrar ifrån att kunna ladda (relät ska slå om) men inte kan, när laddstolpen inte har kontakt med Fortum? Kan de inte bjuda på de fem kronor intäkt de skulle gått miste om om jag skulle fått ladda min Leaf i knappa två timmar jag stod där?