Energiförbrukning - Vinter

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Marten
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 23 maj 2014 09:04
Ort: Lomma / Oslo

Energiförbrukning - Vinter

Inlägg av Marten »

Ref. Tibors artikel i dag - hur upplever ni andra energiförbrukningen nu när det blivit vinter?

Vi körde 120 mil i helgen, mest motorväg. I motorvägsfart drog bilen ca 240-280wh/km - snittade 250wh/km på turen, men det inkluderade en del "laglig" motorvägs fart.

Körde med stolsvärme och 19-21grader i kupèn - inte Range Mode, utan helt vanligt. SC laddade til Range: 250km-270km vid SC-laddarna för att precis komma til nästa.
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare
Inlägg: 191
Blev medlem: 05 mar 2014 08:38
Ort: Kungsbacka

Re: Energiförbrukning - Vinter

Inlägg av Wester »

Ligger på 230-250 vilket e samma som på sommaren men då sitter det 285 däck på och nu orginal 245 odubbade.
Användarvisningsbild
elulf
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 23 apr 2014 19:31

Re: Energiförbrukning - Vinter

Inlägg av elulf »

Det kan helt klart dra rejält mycket mer än vanligt när det är ordentligt kallt. Vi åkte från Uppsala till Sälenfjällen den 27:e dec via SC gävlebro. Då var det kring -20 hela sträckan. Laddade i stort sett 100% i Gävle och då är det endast 28 mil kvar men insåg ganska omgående att det skulle bli tajt, framförallt eftersom det hela avslutas med en rejäl uppförsbacke. Slog på rangemode, efter ett tag blev det så kallt så vi satt och huttrade i bilen och alla rutor utom framrutan blev igenisad, fick veva ner sidofönstren när man passerade korsningar där det kändes som en bra idé att ha sikt åt sidorna. Vi kom fram efter att ha utnyttjat ca 5km av reserven.

Jag tror vi hamnade på 2,9 kWh/mil trots att det är mestadels 80 och 90 vägar. I höstas när det var omkring 5-10 grader tror jag samma sträcka gick på kring 2 kWh/mil.
Användarvisningsbild
Marten
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 23 maj 2014 09:04
Ort: Lomma / Oslo

Re: Energiförbrukning - Vinter

Inlägg av Marten »

elulf skrev:
Det kan helt klart dra rejält mycket mer än vanligt när det är ordentligt kallt. Vi åkte från Uppsala till Sälenfjällen den 27:e dec via SC gävlebro. Då var det kring -20 hela sträckan. Laddade i stort sett 100% i Gävle och då är det endast 28 mil kvar men insåg ganska omgående att det skulle bli tajt, framförallt eftersom det hela avslutas med en rejäl uppförsbacke. Slog på rangemode, efter ett tag blev det så kallt så vi satt och huttrade i bilen och alla rutor utom framrutan blev igenisad, fick veva ner sidofönstren när man passerade korsningar där det kändes som en bra idé att ha sikt åt sidorna. Vi kom fram efter att ha utnyttjat ca 5km av reserven.

Jag tror vi hamnade på 2,9 kWh/mil trots att det är mestadels 80 och 90 vägar. I höstas när det var omkring 5-10 grader tror jag samma sträcka gick på kring 2 kWh/mil.
Oj - det var "på gränsen" trots den låga hastigheten. Räckviddsångest?
Få rabatt på din Tesla: http://---
S85, Vit, Pano, Tech, Luftfjädring, Carbon, - beställd maj 2014 - leverans september 2014. 4,300mil
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Energiförbrukning - Vinter

Inlägg av Bod »

elulf skrev:
Det kan helt klart dra rejält mycket mer än vanligt när det är ordentligt kallt. Vi åkte från Uppsala till Sälenfjällen den 27:e dec via SC gävlebro. Då var det kring -20 hela sträckan. Laddade i stort sett 100% i Gävle och då är det endast 28 mil kvar men insåg ganska omgående att det skulle bli tajt, framförallt eftersom det hela avslutas med en rejäl uppförsbacke. Slog på rangemode, efter ett tag blev det så kallt så vi satt och huttrade i bilen och alla rutor utom framrutan blev igenisad, fick veva ner sidofönstren när man passerade korsningar där det kändes som en bra idé att ha sikt åt sidorna. Vi kom fram efter att ha utnyttjat ca 5km av reserven.

Jag tror vi hamnade på 2,9 kWh/mil trots att det är mestadels 80 och 90 vägar. I höstas när det var omkring 5-10 grader tror jag samma sträcka gick på kring 2 kWh/mil.
Precis vad jag tänkte göra v9. Behöver jag vara orolig? Skall bo på Högfjället.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
elulf
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 23 apr 2014 19:31

Re: Energiförbrukning - Vinter

Inlägg av elulf »

Marten skrev:
Oj - det var "på gränsen" trots den låga hastigheten. Räckviddsångest?
Nej, egentligen inte. Kände ändå att jag hade koll på läget. Körde på hastighetsbegränsningarna hela tiden. I värsta fall hade jag kunnat sänka farten.
Bod skrev:
Precis vad jag tänkte göra v9. Behöver jag vara orolig? Skall bo på Högfjället.
Inte om det är mer normala temperaturer, då är det inga som helst problem. Jag brukar åka fram och tillbaka till sälen 3ggr per säsong och det är ytterst ovanligt att det är så kallt som -20 hela sträckan. Och om det skulle vara så kallt kan du alltid ta det lite lungt i början där det är en hel del 100 och 110 vägar mellan Gävle och Falun. Jag låg på precis laglig fart hela tiden. Tänk på att inte följa navigatorns resväg också, den väljer en knäpp omväg så sträckan blir 32 mil istället för 28.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Energiförbrukning - Vinter

Inlägg av Bod »

elulf skrev:
Tänk på att inte följa navigatorns resväg också, den väljer en knäpp omväg så sträckan blir 32 mil istället för 28.
Tack för infon, vilken väg skall jag välja?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Mikael Karlberg
Teslaägare
Inlägg: 74
Blev medlem: 05 mar 2014 10:04
Ort: Kisa

Re: Energiförbrukning - Vinter

Inlägg av Mikael Karlberg »

Var i går på resa från Linköping till Skövde och senar under dagen vidare ner till Jönköping och upp till Ödeshög. Snö och slask under stora delar av sträckan. Temperaturen pendlade mellan plus en och någon minus över dagen. Åker på Hakka-8. Var vid start full laddad 38,6 mil när jag anlände till SC i Ödeshög hade jag 0,7 mil kvar i batteriet och åkt 34,6 mil.
Användarvisningsbild
elulf
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 23 apr 2014 19:31

Re: Energiförbrukning - Vinter

Inlägg av elulf »

Bod skrev:
elulf skrev:
Tänk på att inte följa navigatorns resväg också, den väljer en knäpp omväg så sträckan blir 32 mil istället för 28.
Tack för infon, vilken väg skall jag välja?
Den kortaste vägen är Gävle-Falun-Rättvik-Mora och sen vasaloppsvägen till Sälen, ca 27 mil till Högfjället skulle jag tro från Gävle (jag har en bit kvar efter det). Men nu var det väl så att du skulle åka v9? Jag tror det är vasaloppsveckan och då kan man riskera att hamna i trafikkaos i Mora.

Kortaste vägen utan att åka via Mora tror jag är att efter Falun ta väg 293, sen E16 via Vansbro och Malung och sen väg 66 till Sälen, då tror jag du får 31 mil till Högfjället från Gävle. Det är den vägen de allra flesta som ska till fjällen från mälardalen tar så i normala fall är det mycket mer trafik än Moravägen men just vasaloppsveckan kan det vara tvärtom om man har otur.

Jag brukar oftast chansa på Moravägen ändå och åka antingen tidigt på morgonen eller ganska sent på eftermiddagen. Det brukar funka men ett par gånger har jag fastnat nån halvtimme i Mora.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare
Inlägg: 1730
Blev medlem: 26 mar 2014 10:42
Ort: Täby

Re: Energiförbrukning - Vinter

Inlägg av Bod »

Jag åker upp tidigt på söndagmorgonen innan vasaloppsveckan och kör hem natten mellan lördag och söndag innan det egentliga vasaloppet. Gillar nattkörning.

Har faktiskt aldrig haft problem utan den gången jag körde Vasaloppet, det var hemskt, men det är en annan historia.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
micha
Inlägg: 184
Blev medlem: 16 nov 2014 19:13
Ort: Märsta

Energiförbrukning - Vinter

Inlägg av micha »

Någon som åkt till Alperna? Jag tänkte åka nästa år nämligen.
Finns SC men sen så undrar jag hur bra typ 2 uttagen finns tillgängliga på motell eller hotell.
P85D med leverans i mitten på mars!!
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Energiförbrukning - Vinter

Inlägg av Kalle »

st anton har en supercharger mitt i byn :)
bra skidåkning och afterski också (ja va där i förrgår)

annars börjar de faktiskt komma fler och fler uttag på hotell. du kan kolla här: http://chargemap.com den är ganska bra uppdaterad vad ja vet
Användarvisningsbild
micha
Inlägg: 184
Blev medlem: 16 nov 2014 19:13
Ort: Märsta

Re: Energiförbrukning - Vinter

Inlägg av micha »

Bra att veta. Men har du åkt med Teslan dit?
P85D med leverans i mitten på mars!!
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Energiförbrukning - Vinter

Inlägg av Kalle »

Har ingen tesla tyvär, har bara zoomat runt lite i alperna i en leaf
Användarvisningsbild
micha
Inlägg: 184
Blev medlem: 16 nov 2014 19:13
Ort: Märsta

Re: Energiförbrukning - Vinter

Inlägg av micha »

Hehe. En upplevelse jan jag tänka mig
P85D med leverans i mitten på mars!!
Användarvisningsbild
micha
Inlägg: 184
Blev medlem: 16 nov 2014 19:13
Ort: Märsta

Re: Energiförbrukning - Vinter

Inlägg av micha »

Kalle skrev:
Har ingen tesla tyvär, har bara zoomat runt lite i alperna i en leaf
Har du best en MS?
P85D med leverans i mitten på mars!!
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Energiförbrukning - Vinter

Inlägg av Kalle »

Har inte råd, jag har inte enns råd med en leaf för tillfället. Men kanske har jag de när model 3 kommer ut :)
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Energiförbrukning - Vinter

Inlägg av Kalle »

micha skrev:
Hehe. En upplevelse kan jag tänka mig
Ja, de va faktiskt riktigt kul :)
Men de blev långa lunch raster och inte så veldigt långt mellan hotellen. Ja laddar bara i vanliga utag jag hittade på hottel och resturanger. Folk är väldigt jälpsamma och tycker de e kul :)

Ja la ut min första resa på youtube där den snappades up av transportevolved som skrev en artickel om den, så nu eman ju nästan en kändis ;P

https://transportevolved.com/2013/10/17 ... ssan-leaf/
Användarvisningsbild
micha
Inlägg: 184
Blev medlem: 16 nov 2014 19:13
Ort: Märsta

Re: Energiförbrukning - Vinter

Inlägg av micha »

Kalle skrev:
micha skrev:
Hehe. En upplevelse kan jag tänka mig
Ja, de va faktiskt riktigt kul :)
Men de blev långa lunch raster och inte så veldigt långt mellan hotellen. Ja laddar bara i vanliga utag jag hittade på hottel och resturanger. Folk är väldigt jälpsamma och tycker de e kul :)

Ja la ut min första resa på youtube där den snappades up av transportevolved som skrev en artickel om den, så nu eman ju nästan en kändis ;P

https://transportevolved.com/2013/10/17 ... ssan-leaf/
Kul!
Får kolla vid tillfälle.
Man kan alltid drömma, och en dag infaller drömmar.
P85D med leverans i mitten på mars!!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Energiförbrukning - Vinter

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Energiförbrukning - Vinter

Inlägg av Kalle »

Jo, men haja hur priserna på dagens elbilar kommer falla när gen 3 (och GMs Bolt?) kommer ut. De e den begangnadmarknaden jag sicktar på ;)

Nu har jag hamnat helt OT ser jag. Ursekta
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Energiförbrukning - Vinter

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Energiförbrukning - Vinter

Inlägg av pegs »

Svenssons skrev:
Efter att ha kollat på Björn Nylands filmer verkar det som att underlaget styr mycket. Mycket regn och plusgrader kan dra mer än torr väg och minusgrader. Snö på vägen och minusgrader lär väl dock dra ännu mer.
Lägg till motvind till väderfaktorerna.
Har upplevt ca 10% extra förbrukning vid motvind i motorvägsfart.
Tillräckligt för att behöva räknas med vid långfärder.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Energiförbrukning - Vinter

Inlägg av kanylbullen »

Jag har mest haft motorstarka och allmänt törstiga bilar tidigare och kör generellt sett rätt offensivt. Med dessa bilar har jag aldrig känt av några märkbara variationer i bränsleförbrukningen utan dom har legat stabilt oavsett väglag och temperatur, och om man försöker snålköra så är inte heller skillnaden så dramatisk att man orkar bekymra sig om det i längden heller. Exempelvis gick min BMW 330xd ner från 1 liter milen till 0.9 liter när man körde lugnt, inte mycket att bry sig om alltså.

Nu har jag precis köpt en Volkswagen Passat 1.4 TSI EcoFuel på 140hk och jag upptäcker att när man kör snålt, typ hypermiling i 70-90 km/h så drar den 0.33 kg/mil på de 2 mil av min dagliga pendlingsväg som är landsväg. Detta är med friktionsdäck och -2 grader ute. Exakt samma sträcka utan en tanke på bränsleekonomi dvs med mer ordentliga accelerationer/omkörningar och något högre toppfast, ca 100, så drar den ungefär 0.6 kg/mil dvs nästan det dubbla - ungefär samma som den drar på motorväg med farthållaren på 132 km/h.

Detta är helt nytt för mig, att man kan halvera förbrukningen genom att köra snålt. När jag får Teslan så kommer detta såklart bli ännu mer påtagligt men det tror jag beror mer på dom fina graferna och uträkningarna som bilen visar.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Energiförbrukning - Vinter

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar