Tesla är inte framtiden – bränslecellerna tar över enligt ny
Moderator: Redaktion
Tesla är inte framtiden – bränslecellerna tar över enligt ny
Ny artikel om framtiden och bränsleceller
http://www.idg.se/2.1085/1.665257/brans ... -framtiden
http://www.idg.se/2.1085/1.665257/brans ... -framtiden
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Tesla är inte framtiden – bränslecellerna tar över enlig
90-talet ringde och ville ha tillbaka sina framtidsvisioner.
Re: Tesla är inte framtiden – bränslecellerna tar över enlig
20 miljoner bilar 2032. Då säljs över 120 miljoner bilar per år och fossilbilar är redan förbjudna. Så vad är då de resterande 100 miljoner bilarna?
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Tesla är inte framtiden – bränslecellerna tar över enlig
Dom går nog om Tesla på torsdag
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Tesla är inte framtiden – bränslecellerna tar över enlig
Batteribilar som kan enkelt kan laddas hemma under natten till en billig penning är inte vad den etablerade fordonsindustrin med dess intressenter vill se. De vill ha kontroll över distributionen av drivmedel och tjäna mer pengar förstås.
Att Tesla supercharger nätverk som dessutom laddar gratis sticker förstås i ögonen på dem. Att försöka prata ner detta är då första prio. Låt er inte luras.
Varje gång vi hör något sånt här får vi istället bekräftelse på vilken väg som är den rätta.
Att Tesla supercharger nätverk som dessutom laddar gratis sticker förstås i ögonen på dem. Att försöka prata ner detta är då första prio. Låt er inte luras.
Varje gång vi hör något sånt här får vi istället bekräftelse på vilken väg som är den rätta.
Re: Tesla är inte framtiden – bränslecellerna tar över enlig
....och sitt skämt!!TiborBlomhall skrev:90-talet ringde och ville ha tillbaka sina framtidsvisioner.




**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Tesla är inte framtiden – bränslecellerna tar över enlig
Jaha, det var det.
Bara att skrota bilen då?
Går det att få pant för den? Aluminiumet i en Tesla borde motsvara rätt många returburkar.
Hur många returholkar för batterier fyller man om man tar ur cellerna ur ett 85kWh batteripack?

Går det att få pant för den? Aluminiumet i en Tesla borde motsvara rätt många returburkar.
Hur många returholkar för batterier fyller man om man tar ur cellerna ur ett 85kWh batteripack?
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla är inte framtiden – bränslecellerna tar över enlig
Om man bara utnyttjar USB-uttaget så kan man bilen som världens grymmaste powerbankpegs skrev:Jaha, det var det.Bara att skrota bilen då?
Går det att få pant för den? Aluminiumet i en Tesla borde motsvara rätt många returburkar.
Hur många returholkar för batterier fyller man om man tar ur cellerna ur ett 85kWh batteripack?

(Dock lite svår att ha i innerfickan)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Tesla är inte framtiden – bränslecellerna tar över enlig
Läste du inte artikeln? Det är bränsleceller som gäller som powerbankBjelke skrev:
Om man bara utnyttjar USB-uttaget så kan man bilen som världens grymmaste powerbank![]()
(Dock lite svår att ha i innerfickan)

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Tesla är inte framtiden – bränslecellerna tar över enlig
Jag fattar verkligen inte hur vettiga människor kan fortsätta satsa på bränsleceller.
Laddtiden för elbilar är på väg ner. Finns absolut inget fundamentalt problem som hindrar högre laddeffekt, det är bara en fråga om utveckling av batterier och laddstationer. Redan idag är laddningen nästintill en ickefråga för teslaägare - man laddar hemma till vardags och ska man ut på långresa gör det inget att man måste stanna och ladda en halvtimme var tredje timme eller så. Liten fördel för vätgasbilen, även om det förekommer rapporter om att det inte alls går så snabbt att tanka dem som det påstås.
Priset på batterier är också på väg ner. Snart släpps Bolt och Model 3 med stora batterier till vettiga priser och då är ändå konkurrensen extremt begränsad. Så fort världens batteriproduktion är i fas med efterfrågan så kommer priserna sjunka dramatiskt, var så säkra. Är inte alls säker på att bränslecellsbilen blir billigare i slutändan.
Ja, det var väl de två fördelar som vätgasbilarna hade. Nu till nackdelarna:
- Fortfarande dyrt, måste ner i pris
- Vätgasen är mycket dyrare än el
- Kan inte ladda överallt, måste åka till en särskild mack och tanka
- Måste bygga ut ett nät av vätgasmackar för miljarder
- Vätgas är antingen miljöovänligt (framställt av fossila bränslen) eller slösaktigt (elektrolys)
- Komplicerat system, mycket som kan gå sönder
Batteribilen är överlägsen, så enkelt är det.
Laddtiden för elbilar är på väg ner. Finns absolut inget fundamentalt problem som hindrar högre laddeffekt, det är bara en fråga om utveckling av batterier och laddstationer. Redan idag är laddningen nästintill en ickefråga för teslaägare - man laddar hemma till vardags och ska man ut på långresa gör det inget att man måste stanna och ladda en halvtimme var tredje timme eller så. Liten fördel för vätgasbilen, även om det förekommer rapporter om att det inte alls går så snabbt att tanka dem som det påstås.
Priset på batterier är också på väg ner. Snart släpps Bolt och Model 3 med stora batterier till vettiga priser och då är ändå konkurrensen extremt begränsad. Så fort världens batteriproduktion är i fas med efterfrågan så kommer priserna sjunka dramatiskt, var så säkra. Är inte alls säker på att bränslecellsbilen blir billigare i slutändan.
Ja, det var väl de två fördelar som vätgasbilarna hade. Nu till nackdelarna:
- Fortfarande dyrt, måste ner i pris
- Vätgasen är mycket dyrare än el
- Kan inte ladda överallt, måste åka till en särskild mack och tanka
- Måste bygga ut ett nät av vätgasmackar för miljarder
- Vätgas är antingen miljöovänligt (framställt av fossila bränslen) eller slösaktigt (elektrolys)
- Komplicerat system, mycket som kan gå sönder
Batteribilen är överlägsen, så enkelt är det.
Re: Tesla är inte framtiden – bränslecellerna tar över enlig
Inte ens det...bylund skrev:Läste du inte artikeln? Det är bränsleceller som gäller som powerbankBjelke skrev:
Om man bara utnyttjar USB-uttaget så kan man bilen som världens grymmaste powerbank![]()
(Dock lite svår att ha i innerfickan)

(Apropå powerbank. Hur coolt vore inte en powerbank med Tesla-logga? Formad som en powerwall i miniatyr

Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Tesla är inte framtiden – bränslecellerna tar över enlig
Jo men vad ska jag ha min Tesla till nu när den är värdelös lixombylund skrev:Läste du inte artikeln? Det är bränsleceller som gäller som powerbankBjelke skrev:
Om man bara utnyttjar USB-uttaget så kan man bilen som världens grymmaste powerbank![]()
(Dock lite svår att ha i innerfickan)

Jag kan ju iaf ladda mobilen (och paddan mm) typ jättejättemånga ggr i bilen

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19