Jag funderar på att köpa en model s 60.
har varit och pratat med säljarna och byggt en helt ny som kommer att landa på 888 700kr
jag kommer trycka in 490 000 kontant resten genom dnb med en 2,25% ränta. restvärde på 46%
enligt tesla hamnar min kostnad på 885 kr i månaden då
med försäkring på 862kr
allt som allt efter supermiljöpremie avdraget på 36 månader kostar bilen mig runt 2tkr
min tanke är att ev köpa loss bilen efter 3 år på typ 330 000 kr eller plocka ut en ny model 3 kanske.
är detta en ok deal?
Privat finansiering
Moderator: Redaktion
Re: Privat finansiering
Låter jättebra att du kan trycka in så mycket i bilen från dag 1.
Mindre i lån. Mindre i ränteavgift.
Se bara till att ha kaptal för nytt bilköp om 36 månader.
Jag tänker precis som du. Klarar jag inte att köpa loss min model S om 5 år så tittar jag nog på en Model 3 istället. Men det blir kanske samma summa pengar ändå? Hursomhelst så måste jag lägga undan pengar till den dagen kommer.
Mindre i lån. Mindre i ränteavgift.
Se bara till att ha kaptal för nytt bilköp om 36 månader.
Jag tänker precis som du. Klarar jag inte att köpa loss min model S om 5 år så tittar jag nog på en Model 3 istället. Men det blir kanske samma summa pengar ändå? Hursomhelst så måste jag lägga undan pengar till den dagen kommer.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kört Tesla sedan feb. 2015
Jag vet inte hur det är med restvärdesgarantin ifall du väljer att finansiera köpet fullt ut utan att blanda in DNB.
Bor du i hus och har låneutrymme inom befintliga pantbrev så är det möjligt att få en ännu lägre ränta.
Själv köpte jag min bil kontant och finansierade det delvis med att utnyttja ledigt låneutrymme på mina fastigheter. Idag betalar jag 1,05 ränta på det lånet. Efter skatt blir det inte många kronor utöver det jag väljer att amortera.
Bor du i hus och har låneutrymme inom befintliga pantbrev så är det möjligt att få en ännu lägre ränta.
Själv köpte jag min bil kontant och finansierade det delvis med att utnyttja ledigt låneutrymme på mina fastigheter. Idag betalar jag 1,05 ränta på det lånet. Efter skatt blir det inte många kronor utöver det jag väljer att amortera.
Installerat 13,2 kWp solceller
Jo men om man kolla på blocket så har årsmodellen från 2014 droppat runt en 200-250 tkr om min droppar lika mkt så kan jag fortfarande sälja den för 600-650 tkr med det kan man sälja den själv betala restskulden på 330 tkr och skjuta in resten till nästa köp.
tills dess har tesla samlat historik och försäkringsbolagen ger bättre priser också, eller tänker jag fel här?
tills dess har tesla samlat historik och försäkringsbolagen ger bättre priser också, eller tänker jag fel här?
- Gustafsson
- Teslaägare
Man kan ju fundera på om du inte kan få bättre avkastning på pengarna än 2.25 % och ta en högre månadsavgift....
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Bilen kommer väl knappast kosta dig allt som allt 2tkr? Det blir väl snarare 2tkr+490/36=15,6tkr / månad. Till detta får du räkna till vad du förlorar på vad de 490tkr kunde genererat i avkastning under tiden. Jag tycker spontant det känns vansinnigt korkat att lägga sig på den opex och inte köpa loss den för 330tkr sen. Du gör en väldigt brant avskrivning de första 3 åren.dadev skrev:Jag funderar på att köpa en model s 60.
har varit och pratat med säljarna och byggt en helt ny som kommer att landa på 888 700kr
jag kommer trycka in 490 000 kontant resten genom dnb med en 2,25% ränta. restvärde på 46%
enligt tesla hamnar min kostnad på 885 kr i månaden då
med försäkring på 862kr
allt som allt efter supermiljöpremie avdraget på 36 månader kostar bilen mig runt 2tkr
min tanke är att ev köpa loss bilen efter 3 år på typ 330 000 kr eller plocka ut en ny model 3 kanske.
är detta en ok deal?
Bättre att i så fall använda Teslas garanterade restvärdesdeal och få ner månadskostnaden och eventuellt ha ett högre restvärde som du kan välja att inte köpa loss bilen för.
Jag har gjort som en del beskriver ovan och utnyttjat befintliga pantbrev på huset för att få en mycket låg ränta, det tycker jag personligen är det bästa för mig då vi inte planerar att byta bort bilen efter 3år som det ser ut nu.
Har lite samma funderingar. Men känner ibland att det är dumt att bränna "Model 3 pengarna" nu på en X.
Å andra sidan... Så om jag kan byta min bil nu emot en X och sedan betala 2000kr mer per månad än vad diesel kostar... Finns många sätt att lura sig på
Å andra sidan... Så om jag kan byta min bil nu emot en X och sedan betala 2000kr mer per månad än vad diesel kostar... Finns många sätt att lura sig på

Till slut hittar du alltid ett sätt att lura dig själv att köpa Telsa. Man är lättlurad om man vill bli lurad 

Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS