Haha! Helt sjukt. inte en chans att mjukvaran eller ens hårdvaran kan hantera all den där informationen till att skapa en bättre förarlös bil.
Öh, vad snackar du om? Vet du hur mycket info en vanlig GPU tar hand om? bara för att Tesla inte har alla de sensorerna betyder inte att man inte kan använda mer info om man har det.
Jag tror på LIDAR även om inte Elon gör det, det kan inte vara fel med mer information. Ungefär som när vi vanliga människor kör i dimma så saktar vi ner lite, man blåser inte på i 200, men när man ser kan man göra det eller kanske hålla mindre avstånd etc etc...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Jag tror på LIDAR även om inte Elon gör det, det kan inte vara fel med mer information. Ungefär som när vi vanliga människor kör i dimma så saktar vi ner lite, man blåser inte på i 200, men när man ser kan man göra det eller kanske hålla mindre avstånd etc etc...
Jag tror på LIDAR även om inte Elon gör det, det kan inte vara fel med mer information. Ungefär som när vi vanliga människor kör i dimma så saktar vi ner lite, man blåser inte på i 200, men när man ser kan man göra det eller kanske hålla mindre avstånd etc etc...
Hur ska du göra i snö eller regn med LIDAR?
Det berättade jag ju precis. Du har radar och video också, men alltså mindre info precis som du och jag när vi kör i snö och regn. Mindre fart helt enkelt.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Inte alls konstigt. Man använder den informationskällan (eller en kombination av dem) som ger mest information för tillfället. Ju fler olika sensorer man har, dvs ju fler informationskällor, desto säkrare blir systemet. För mycket data kan man inte ha.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Okej du kanske har rätt. Hårdvaran kanske kan fixa det. Jag tänker mest på min dator som sackar ihop efter en cad fil. Men att programmera en sån grej lär ju vara omöjligt. Bättre med mindre info som man använder bättre känner jag spontant.
Jag tror på LIDAR även om inte Elon gör det, det kan inte vara fel med mer information. Ungefär som när vi vanliga människor kör i dimma så saktar vi ner lite, man blåser inte på i 200, men när man ser kan man göra det eller kanske hålla mindre avstånd etc etc...
Hur ska du göra i snö eller regn med LIDAR?
LIDAR jobbar ju med ljus precis som våra ögon.
Det borde därför lättare se synliga problem än radar som o sin tur är bättre på att se för oss osynliga sådana. Om lidar inte ser så gör vi inte det heller tänker jag, vilket bör påverka hur man framför sin bil....
Värmekamera är en annan teknik som är bra att ha i bilar, man ser verkligen älgen i skuggan om natten.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag tror på LIDAR även om inte Elon gör det, det kan inte vara fel med mer information. Ungefär som när vi vanliga människor kör i dimma så saktar vi ner lite, man blåser inte på i 200, men när man ser kan man göra det eller kanske hålla mindre avstånd etc etc...
Hur ska du göra i snö eller regn med LIDAR?
LIDAR jobbar ju med ljus precis som våra ögon.
Det borde därför lättare se synliga problem än radar som o sin tur är bättre på att se för oss osynliga sådana. Om lidar inte ser så gör vi inte det heller tänker jag, vilket bör påverka hur man framför sin bil....
Värmekamera är en annan teknik som är bra att ha i bilar, man ser verkligen älgen i skuggan om natten.
Elon:
Just to make it clear, lidar essentially is active photon generator in the visible spectrum – radar is active photon generation in essentially the radio spectrum. But lidar doesn’t penetrate intrusions so it does not penetrate rain, fog, dust and snow, whereas a radar does. Radar also bounces and lidar doesn’t bounce very well.
You can’t do the “look in front of the car in front of you” thing. So I think the obvious thing is to use radar and not use lidar.
Men en kombination av olika tekniker kommer ju ge det bästa av alla världar.
Det är i fasen då autonoma bilar är i minoritet som det är krångligast. När man ska försöka bygga en bil som ska agera i en värld utifrån sina egna sensorer. Och där andra förare är irrationella människor. Om de flesta fordon är autonoma finns det andra sätt att dela på sensorer från flera fordon i närområdet och på så sätt bygga en mer avancerad delad modell av verkligheten. Det går också att kommunicera om vem som ska åka först osv.
Men det är långt dit.
Många olika sensorer tror jag är modellen nu i början. Mjukvaran måste få all information den behöver från dess egna sensorer. Och den behöver mycket.
Mjukvaran och sensorer måste vara så pass bra så att den klarar av att analysera omvärlden runt bilen i ett stort område. Det är rätt stor skillnad på att få bilen att bromsa om en boll ramlar ut på vägen jämfört med att redan innan bollen ramlar ut, sakta ner och stanna när man ser några ungar springa och jaga en boll som studsar mot vägen. Även om dom är 20 meter från vägbanan.
Eller "se" 20-30 meter bort om en mötande bil tänker släppa fram eller köra när ett vägarbete gör vägen enfilig och man turas om med mötande trafik att köra där. Man kanske måste korsa en heldragen linje eller uppfatta att en cyklist är på väg in mitt i den enda filen då cykelbanan även den är avstängd på mitten.
Jag kan tänka mig oändligt många krångliga scenarion där mjukvaran måste ta beslut som ligger utanför vanligheterna. Till exempel ett trasigt rödljus som inte slår om till grönt eller en vägarbete som tvingar bilen upp på trottoaren på en enkelriktad gata.
Om någon tror att det räcker med vissa typer av sensorer kanske dom har rätt, men jag tror att det behövs en mängd olika för att klara av alla situationer. Och oavsett om det är kameror, lidar, radar eller känselspröt så är det ändå mjukvaran som måste ta besluten. Och dom besluten är långt mer avancerade än att välja om man ska svänga höger eller vänster för att hålla sig mitt i filen eller bromsa för ett objekt framför bilen. Det är så mycket oförutsett som händer i stadstrafik.
Det lyfts fram en hel del spännande och intressant problematik i detta gamla klipp från 2011.
Du har fullständigt rätt i det du skriver. Även när alla bilar har blivit autonoma så finns det fortfarande andra i trafiken som inte är det. Människor är alltid inblandade på något vis, antingen på cykel eller till fots. Och så finns det allehanda djur som rent sagt struntar i trafikreglerna, osv. Så sensorerna kommer alltid att behövas. Det blir en jäkla utmaning att skriva den mjukvara som förstår att en rullande boll betyder att en unge kan följa efter. Ett springande rådjur betyder att en hel flock kan följa efter. Däremot en springade älg kommer nästan alltid ensam.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Okej du kanske har rätt. Hårdvaran kanske kan fixa det. Jag tänker mest på min dator som sackar ihop efter en cad fil. Men att programmera en sån grej lär ju vara omöjligt. Bättre med mindre info som man använder bättre känner jag spontant.
Att skapa prestanda som är "general purpose", dvs ska kunna användas för att exekvera precis vad som helst är svårare och kommer aldrig gå lika fort som för specifika fall. En CPU är ett exempel på det - den har en instruktionsuppsättning som gör att du kan beräkna vad som helst, men det kommer generellt ta tid. En GPU är en mer specialiserad form av processor - den är gjord för att med hög parallelism utföra beräkningar som har med bildbehandling och grafik att göra, såsom att manipulera matriser och vektorer, men genom att paketera datan och beräkningarna på rätt sätt kan man även dra nytta av den styrkan till andra sorters beräkningar. För rätt sorts tillämpningar så kan en GPU vara flera hundra gånger så snabb som en CPU. Har du en specifik algoritm som behöver utföras snabbt kan du dessutom skapa ett speciellt chip som utför exakt den algoritmen i hårdvara och få extrem prestanda på just den algoritmen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com