Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Hypermiling

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Hypermiling

Inläggav Teslaägare MSO » 15 sep 2016 12:45

Robert von Bahr här har satt ribban och visat att förbrukningen går att få ner riktigt ordentligt under långkörningar.
Med ett fantastiskt snitt på 124Wh/km på en resa över 55 mil trots en total medelhastighet på 73km/h inkl autobahnköer har vi andra nåt att sikta på! Och, förbrukningen verkar ha nåtts utan slipstreaming. Istället ska pulse and glide ha praktiserats.

Bild

Den här tråden
viewtopic.php?f=10&t=5716&start=40
drog iväg en aning, så behovet av en separat plats för dessa diskussioner blev tydlig.

Det går alltså att minimera laddtider och hoppa över Superchargers om man bara lägger manken till. Har nån annan varit i närheten, eller tom "överträffat" (läs: underträffat) ovan nämnda noteringar?
    2019 Ioniq Electric
    2018 S75D Pano, svart metallic
    2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver.
    2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Re: Hypermiling

Inläggav Teslaägare zyax » 15 sep 2016 13:11

Varför det där trixet funkar får någon förklara. Jag tror mig vara duktig på vetenskapsgrejer får inte ihop det riktigt. Fråga Lund kanske vet.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Referralkod: martin32357

Inläggav Teslaägare apkungen » 15 sep 2016 14:08

I en förbr motorbil där verkningsgraden är låg o mycket energi blir värme i motorn kan det vara intressant med gasa och rulla teknik. Då får man ned medelvarvtalet på motorn genom att den åker mycket på tomgång, dvs. mindre värme.

En elmotor har redan hög verkningsgrad men även där kanske man kan få ned det totala varvtalet och därmed öka verkningsgraden på elmotorn med ett par procent. Mer än så tror jag inte på.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Referralkod: filip93773

Inläggav Teslaägare kontakten2 » 15 sep 2016 14:21

skulle tro mycket av vinstern ligger i den uteblivna førlusten som kommer av att regenerera med elmotorn. Mycket tapp dær som ær klart bættre att gøra något med med hjælp av køra den i N. som vi ser ;)
Bygga egen Baslåda till Teslan? Busenkelt. Klicka här Bygg din Tesla Baslåda

S85D
Användarvisningsbild
kontakten2
Teslaägare

Inläggav Teslaägare apkungen » 15 sep 2016 14:43

Jo det är klart men jag jämförde bara konstant fart med att gasa o rulla.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Referralkod: filip93773

Inläggav elbilist mati » 15 sep 2016 15:30

apkungen skrev:I en förbr motorbil där verkningsgraden är låg o mycket energi blir värme i motorn kan det vara intressant med gasa och rulla teknik. Då får man ned medelvarvtalet på motorn genom att den åker mycket på tomgång, dvs. mindre värme.

En elmotor har redan hög verkningsgrad men även där kanske man kan få ned det totala varvtalet och därmed öka verkningsgraden på elmotorn med ett par procent. Mer än så tror jag inte på.

Jag håller med. Det är logiskt varför metoden fungerar med en ice, men uppenbarligen fungerar den även i en elbil. Jag får inte heller riktigt ihop det.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.3
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare 12man » 15 sep 2016 15:37

mati skrev:Jag håller med. Det är logiskt varför metoden fungerar med en ice, men uppenbarligen fungerar den även i en elbil. Jag får inte heller riktigt ihop det.

en elmotor i neutral frisnurrar helt
en fossilmotor går på tomgångsvarv med bränsleåtgång om än lite, finns väl de som stängt av motorn också med tråkiga följder, styr och broms utan servo
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare

Referralkod: hanjo2756

Inläggav elbilist mati » 15 sep 2016 15:47

12man skrev:
mati skrev:Jag håller med. Det är logiskt varför metoden fungerar med en ice, men uppenbarligen fungerar den även i en elbil. Jag får inte heller riktigt ihop det.

en elmotor i neutral frisnurrar helt
en fossilmotor går på tomgångsvarv med bränsleåtgång om än lite, finns väl de som stänt av motorn också med tråkiga följder, styr och broms utan servo

Med en ice-motor är metoden häpnadsväckande effektiv. Det beror mest på (vad jag förstår) att icemotorn är något effektivare vid moderata accelerationer än vid konstant hastighet. När man rullar blir förbrukningen nära noll. Summan av accelerationer och rullandet blir bättre än att bara köra konstant fart. Jag läste nånstans att effekten är som störst i hybridbilar som Prius, eftersom de kan rulla fritt utan att icemotorn är igång.
Att det är likadant för en elbil som har en mycket effektivare drivlina var nytt för mig.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.3
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Jerker » 15 sep 2016 17:14

Jag har hela tiden, sedan jag köpte min Zoe, känt att jag skulle vilja ha en "frihjulsfunktion". Man har ju ingen glädje alls av att bilen bromsar i nerförsbackar på motorväg eller landsvägskörning. Vi har diskuterat detta bland Zoeägare och undrat vad bilen tycker om att man växlar mellan D och N under färd. En del tror att det kan förstöra något i drivlinan att göra det. I instruktionsboken står uttryckligen att man inte ska göra det, men det kan ju bara vara en säkerhetsfråga för att man inte av misstag ska lägga i backen.

Men hur som helst, hoppas elbilstillverkare i framtiden inser att det finns efterfrågan på att man ska kunna ställa in 0 regen, dvs köra med frihjul, så man slapp hålla på och växla hela tiden för att få den effekten. Rent logiskt måste det ju vara så att man utnyttjar rörelseenergin bäst genom att låta bilen rulla längre än att regenerera eftersom regen innebär mer förluster innan energin är tillbaka i batteriet.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav elbilist mati » 15 sep 2016 17:27

Jerker skrev:Rent logiskt måste det ju vara så att man utnyttjar rörelseenergin bäst genom att låta bilen rulla längre än att regenerera eftersom regen innebär mer förluster innan energin är tillbaka i batteriet.

Visst. När man rullar måste man bara övervinna luft- och rullmotståndet. Vid regen tillkommer förluster från motorn (som då blir generator) och laddning av batteriet. Därmed minskar effektiviteten. Regen är bara bra när man ändå vill minska farten snabbt eller stanna helt, istället för att använda "fossilbilsbromsen".
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.3
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Nästa

Återgå till Miljö